Gå til innhold

Skikkeleg SSD benchmark som viser kvifor Enterprise SDD'ar > Consumer SSD'ar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet med PCI-E er eldre server\PC f.eks sokkel 1366\2011 ikke støtter PCI-E boot.

Så da får man kun brukt SSD disken til cache hvis det da finnes programvare som gir utbytte av det.

Det er egentlig største problemet med PCI-E SSD og at det er særlig kompilering av kildekode, eller store filoverføringer en slik SSD hjelper for. Kanskje med en del bakgrunn prosesser i tillegg.

Så personlig vurder jeg heller raid en å kjøpe enterprice produkter.

Lenke til kommentar

Man kjøper vel en SSD som passer til det bruket man har. Det er ingen hemmelighet at Intel P3700 serien er raskere ved høy QD, men den laster ikke et spill noe raskere enn en Samsung 850 PRO f.eks.

Med det argumentet der så lurer eg på kvifor du kaster vekk pengar på Samsung PRO modellen?

Lenke til kommentar

Man kjøper vel en SSD som passer til det bruket man har. Det er ingen hemmelighet at Intel P3700 serien er raskere ved høy QD, men den laster ikke et spill noe raskere enn en Samsung 850 PRO f.eks.

Med det argumentet der så lurer eg på kvifor du kaster vekk pengar på Samsung PRO modellen?

Det er en del større prisforskjell opp til Intel P3700 enn det er fra de billigste SATA SSD'ene til Samsung 850 PRO...  :roll:

Dessuten er det forskjell mellom enterprise nivå P3700 og entusiast nivå 850 PRO. Kontrolleren som sitter i Intel P3700 er laget for et annet bruk. Samsung 950 PRO NVMe M.2 SSD er laget for klient type bruksområder, og entusiaster som meg, og koster da vesentlig mindre.

Lenke til kommentar

Kommer over denne nyleg (Leker meg med Ceph i disse dager).

Kommer ikkje som ei bomba, du får det du betaler for... og du blir lurt av å lese alle disse fjortiss-sidene for hardware benchmarks.

http://www.sebastien-han.fr/blog/2014/10/10/ceph-how-to-test-if-your-ssd-is-suitable-as-a-journal-device/

Hva slags load tilsvarer denne testen? Hvis dette er typisk enteprise serverload, så er den jo ubrukelig for det private markedet. Hvis dette er typisk load i generell bruk i windows, etc, så er den jo relevant.

Det har lenge vært kjent at man får det man betaler for. Det er en grunn for at jeg har P3700 nvme  :green:

De beste ssdene som 850pro, viser seg å være best på lavest " average service times". av sata ssdene. Dette er en grei indikator på hvor god en ssd egentlig er. Dog ikkje alltid lett å komme opp i høy nok load for å skille ssder.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Det er typisk load du finner i databaser med ørten brukere som hamrer løst.

Det er en del større prisforskjell opp til Intel P3700 enn det er fra de billigste SATA SSD'ene til Samsung 850 PRO...  :roll:

Dessuten er det forskjell mellom enterprise nivå P3700 og entusiast nivå 850 PRO. Kontrolleren som sitter i Intel P3700 er laget for et annet bruk. Samsung 950 PRO NVMe M.2 SSD er laget for klient type bruksområder, og entusiaster som meg, og koster da vesentlig mindre.

Tja, Intel DC S3700 er nå bare litt dyrare og 10x raskere? Consumer SSD'er for consumer bruk bør veljast etter pris per GB og ikkje om den er 1MB/s bedre ved sekvensiell skriving. Uansett, at forskjellen er så vesentleg overraska meg og, nå veit eg at eg iallefall skal leggja ned nokre kroner ekstra når det skal bygges servere.

Lenke til kommentar

Det er typisk load du finner i databaser med ørten brukere som hamrer løst.

Det er en del større prisforskjell opp til Intel P3700 enn det er fra de billigste SATA SSD'ene til Samsung 850 PRO... :roll:

Tja, Intel DC S3700 er nå bare litt dyrare og 10x raskere? Consumer SSD'er for consumer bruk bør veljast etter pris per GB og ikkje om den er 1MB/s bedre ved sekvensiell skriving. Uansett, at forskjellen er så vesentleg overraska meg og, nå veit eg at eg iallefall skal leggja ned nokre kroner ekstra når det skal bygges servere.

Altså en test som ikkje vanlige folk trenger å bry seg om, men kul test uansett. Anandtech har en test med average responstime eller.no på "destroyer" testen. Da er p3700 desidert best. Feige lag mot sata ssder :p

Lenke til kommentar

nå veit eg at eg iallefall skal leggja ned nokre kroner ekstra når det skal bygges servere.

Ja selvfølgelig :) Nettopp slikt Intel P3700 viser sin overlegenhet uten vil!

Men laster den et spill raskere eller Adobe Photoshop...nei (iallefall ikke etter det jeg fant ut når jeg Googlet det).

Når det er sagt, så finnes det ingenting som er FOR raskt, jeg bare ser det an før jeg handler noe slikt. Samsung SM961 som kommer senere i år ser interessant ut... :D

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Men 7500kr for intel 750 1.2TB frister. Synn jeg ikkje har flere pci-e porter ledig i hovedpc :p

Synd den ikke har ytelsen til storebror P3700

Intel S3510 Series 2.5" SSD 1.6TB koster ca 10k. Hvordan den yter vet jeg ikkje, men deilig kapasitet! Og prisen er ikkje SÅ dyr egentlig i forhold til hva det har vært

Intel P3608 Series HHHL PCIe 4TB koster 90k :p

Intel SSD DC P3608			
Capacity	1.6TB	3.2TB	4TB
Sequential Read (MB/s)	5,000	4,500	5,000
Sequential Write (MB/s)	2,000	2,600	3,000
4K Random Read (IOPS)	850K	850K	850K
4K Random Write (IOPS)	150K	80K	50K
Endurance (PBW)/(DWPD)	8.76 / 3	17.52 / 3	21.9 / 3
Price/Price per GB	$3,009 / $2.19	$7,009 / $2.19	$8,759 / $2.19
Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Vell Windows kan til tider bruke vanvittig mykje iops med den lite effektive indekseringa dei har. Den er det ingen som benchmarker og dei talla er "skjult", men kan definitivt oppleves raskare for vanlege brukarar. Men verdien for ein forbrukar er framleis ikkje der, på akkurat same måte eg ikkje gidder å investere i 1TB SSD for spel heller. Mykje meir økonomisk med snurredisk, ikkje merker eg forskjell heller. Men det skyldes at fleire spel har komprimert dataen og er cpu bound'ed. Mykje av IO'en er også sekvensiell.

Lenke til kommentar

Vell Windows kan til tider bruke vanvittig mykje iops med den lite effektive indekseringa dei har. Den er det ingen som benchmarker og dei talla er "skjult", men kan definitivt oppleves raskare for vanlege brukarar. Men verdien for ein forbrukar er framleis ikkje der, på akkurat same måte eg ikkje gidder å investere i 1TB SSD for spel heller. Mykje meir økonomisk med snurredisk, ikkje merker eg forskjell heller. Men det skyldes at fleire spel har komprimert dataen og er cpu bound'ed. Mykje av IO'en er også sekvensiell.

Dette merket jeg med en gang jeg fikk P3700, at alt ble mye mere responsivt. Gikk ikkje akkurat fra HDD heller ,men 3x 850pro i raid-0 og 840 pro i raid-0. Nvme ER sykt konge med sin lave latency. Ganske sykt at jeg snart har hatt P3700 nmve i 2 år! Juli for 2 år siden.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...