Gå til innhold

Canal digital, flytte modem/ruter ned + server

Anbefalte innlegg

Eg trenger rett og slett en "how to connect for dummies" 

Jo mer eg tenker på dette jo mer usikker blir eg og for å beholde husfreden så må eg nesten få dette til på første forsøk.

Eg sakser fra en PM eg sendte:

Eg har idag dette :

https://kabel.canaldigital.no/hjelp/tv/t-we/oppkobling-t-we/multimediakontakt/

Eg har en splitter slik som han karen her, og eg har planer om å gjøre som han:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1479728

Uten at eg skal ramse opp det eg tror eg gjør og trenger så er det bedre å bare fortelle hva eg ønsker.

Eg har bestemt meg for å la htpc`en være bare en htpc. Etter samtale med kjerringen kom det ganske klart frem at om dette skulle brukes penger på skulle det være easy go for henne.

Så for å gjøre det lettest mulig så blir server styrt fra gaming pc, og htpc bare connected .

Eg har lyst å flytte modem og ruter ned i boden slik at eg bare har tuneren i stuen.

Det skal være strekt TP kabel ( internett ledning?? ) frem til alle rom der eg ønsker, da eg har forstått det sånn at TV kan ordnes trådløst i følge canal digital.

MEN om det ikkje funker så bra trådløst MÅ eg også ha muligheten til å trekke en "TV" (coax??) kabel slik at eg har nett og tv tilgang.

Hva trenger eg eg av switcer, kontakter osv.

Hadde vært evig takknemlig om noen hadde giddet å tegne eg tegning eller forklare step by step hva eg gjør, og eventuelt hva eg trenger å kjøpe inn.. 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke helt hva problemet er. Splittern går i veggkontakten. Så coax fra den ene pluggen til TV og den andre til modem. Derfra er det vanlig nettverkdesign - modem -> router -> eventuelt switch.

Kan du ikkje se hva problemet er?

Hehe så bra for deg da, men går du rundt med ett inntrykk av at alle vet hva som foregår i ett nettverk, og hva som er en god eller dårlig løsning?

At alle vet hva rutere, switcer, modem osv osv er for noe?

Flåsete og idiotisk svar og ser helst at du holder deg vekke fra tråden min der eg prøver å få hjelp til ett kjapt, brukervennlig og rimelig nettverk.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hva problemet er. Splittern går i veggkontakten. Så coax fra den ene pluggen til TV og den andre til modem. Derfra er det vanlig nettverkdesign - modem -> router -> eventuelt switch.

Hvor f... kom det fra?! Ikke noe problem! Klar deg selv!

Der kom svaret mitt ifra. 

Eg hadde da vel aldri laget en tråd om eg visste hva ett vanlig nettverksdesign med kabel tv var, og om eg visste hva som gikk an med tanke på splitting av signaler, switcher osv ? 

Lenke til kommentar

Hvis du skal flytte modem og ruter ned i boden, må du legge COAX kabel fra vegguttaket til boden din.

Hmm eg tror eg har dette idag ?

Altså det går jo kabel fra splitteren i boden og opp til det tv punktet som blir brukt idag . 

Men denne kabelen, blir den splittet igjen i kontakten siden eg må bruke to utganger.  En i modem og en i tv boks. 

eg tenkte slik som dette,  kabel inn---->splitter ---> 1 kabel til modem som står i boden, og 1 kabel til tv utak i stuen. 

Modemet gir også tp kabel til ruter som står i boden og eg strekker kabler til der eg vil i huset fra ruter

Lenke til kommentar

Sånn gjør du det.

Internet
*Coax fra datautgangen på vegguttaket ned til boden.
*Ethernet-kabel fra modem til router(WAN).
*Ethernet-kabler fra router(Lan 1-4) til PC-er, servere og switcher.

TV
*Splitter ved vegguttaket og coax-kabel til hver dekoder/TV.

post-75934-0-41325600-1459970658_thumb.png

Når det gjelder valg av router, ville jeg valgt Asus RT-AC68U eller RT-AC88U. Jeg har selv ASUS RT-AC68U, og den fungerer veldig bra her. Jeg har CD 500/50 og jeg får vel omtrent 250 trådløst på den og makser 500/50 med kabel.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Sånn gjør du det.

Internet

*Coax fra datautgangen på vegguttaket ned til boden.

*Ethernet-kabel fra modem til router(WAN).

*Ethernet-kabler fra router(Lan 1-4) til PC-er, servere og switcher.

TV

*Splitter ved vegguttaket og coax-kabel til hver dekoder/TV.

attachicon.gifnettverk.png

Når det gjelder valg av router, ville jeg valgt Asus RT-AC68U eller RT-AC88U. Jeg har selv ASUS RT-AC68U, og den fungerer veldig bra her. Jeg har CD 500/50 og jeg får vel omtrent 250 trådløst på den og makser 500/50 med kabel.

Takk for tips. Sender deg en pm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...