Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger jeg Forsterker?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en 1996 Audi A4 sedan.

Pr dags dato har jeg framme i dørene Pioneer TS-G1032i 4" koaksiale høyttalere med 30 watt nominell effekt og maksimal effekt på 200 watt. Har også 1" tweeter med følgende spesifikasjoner: 50 watt rms og 100 watt max.

Ingen høyttalere i bakdører.

Bak i hattehyllen har jeg Focal K2 Power 165KR 6,5" komponentsett. Maks effekt: 160W
RMS effekt: 80W

Ingenting i bagasjerom.

Hovedenheten er fra biltema, den er gammel og jeg usikker på spesifikasjoner, men den blir uansett byttet i Pioneer spiller.

Dette har på ett tidspunkt blitt drevet av en 4 kanals biltema forsterker, men to kanaler er visst kortsluttet, og i dag drives kun Focal høyttalerne av denne, jeg er dog usikker på hvor godt de fungerende kanalene egentlig fungerer.

Så mitt spørsmål er, vil en ny hovedenhet (mos-fet 4x50w) kunne drive dette?
Hvis jeg trenger ny forsterker, hvilke spesifikasjoner bør den ha?

Bonus spørsmål; Så denne på jula: https://www.jula.no/catalog/bil-og-g...rplate-629375/ går dette an å ha i bildøren, eller bør jeg ha noen form for asfalt matter i stedet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør ikke ha slike skumplater i dørene. De samler fukt og forårsaker rust og drit.

4x50 MOSFET-watt tilsvarer omtrent 4x10 til 4x15 vanlige watt. Det er bare skryt. Selv en billig Biltema-forsterker vil spille høyere enn forsterkerene som er innebygd i spillere.

Lenke til kommentar

Men da kjøper jeg ny forsterker (ikke biltema), trenger jeg 4x50w, 4x100w eller 4x150w med høyttalerne jeg har nå? 

Hvilke tall bør jeg forresten se på rms eller max?

Endret av Brexter
Lenke til kommentar

Jeg som bare skulle skifte fjær til dørhåndtaket, men som byttet høyttalere mens jeg nå først hadde av dørsidene.

Både spiller og forsterker er kjøpt og montert, men er nå misfornøyd med framhøyttalerne, 4" blir for lite, og tweeterne var dårlige.

Blir å oppgradere framhøyttalerne til et 5,25" komponentsett fra Focal, og håper det stopper der.

Endret av Brexter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...