Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fått tannfylling. Hvor lenge skal det gjøre vondt?

Anbefalte innlegg

God kveld!

Jeg må si at jeg blir litt irritert på tannlegen min. Sist jeg var hos tannlegen min, var den 26. oktober 2015. Jeg hadde et hull, og dette måtte selvfølgelig rettes opp i. Jeg fikk fylling, og alt virket fint de første dagene. Plutselig en dag gjorde det utrolig vondt når jeg skulle tygge med akkurat den tanna, som forøvrig befinner seg på høyre side i munnen. Tannlegen hadde i forkant fortalt meg at det kunne gjøre vondt de første dagene. 

Jeg har fortsatt veldig vondt i tanna, nesten et halvt år etter at jeg var der. Det er umulig å tygge mat på høyre side. Det iser noe sinnsykt når jeg prøver å tygge. Det gjør ikke vondt når den ikke er i bruk. 

Jeg var hos tannlegen min i dag, for å fikse en annen fylling. Jeg informerte tannlegen om problemet, både rett etter at jeg hadde satt meg i stolen, og rett før jeg reiste meg opp for å gå. Jeg ble fortalt at det kunne gjøre vondt opptil ett år i etterkant.

Jeg har hatt mange hull oppigjennom årene, men jeg har aldri opplevd noen komplikasjoner med de andre fyllingene. 

Kan det stemme at det faktisk kan ta opptil ett år før smertene går over? Er sinnsykt irriterende å bare måtte tygge på venstre side av munnen. 

Anonymous poster hash: 6f962...543
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for alle svar!

hadde samme driten, en nerve som ble vond. tror jeg hadde vondt i ca 1 år, nå kjenner jeg ingenting

Var du nødt til å rotfylle, eller gikk det over av seg selv?

Det kan vere at tanna sprakk, kanskje.
Eller det kan vere betennelse i tannmargen. Etter nokre månadar vil det vere synleg på røntgen, og tanna må rotfyllast.

Muligens. Hvis det ikke blir bedre innen et par måneder, så skal jeg be om rotfylling (Med mindre det er noe annet tannlegen kan gjøre?)

Er det noe mulighet for at tannlegen ikke "tettet" helt igjen med fyllingen? Altså at det fortsatt er et lite hull der? 

Anonymous poster hash: 6f962...543
Lenke til kommentar

Jeg har hatt hull i omtrent alle tennene, og aldri hatt vondt mer enn maks noen dager etter en fylling - selv rotfylling. Det første jeg tenker når jeg leser dette er at det kan ha kommet bakterier under fyllinga, som basically betyr at det fortsatt er hull i tanna. Selvsagt er det andre muligheter, også, men jeg ville nå i hvert fall insistert på at tannlegen tok et røntgenbilde for å sjekke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noe mulighet for at tannlegen ikke "tettet" helt igjen med fyllingen? Altså at det fortsatt er et lite hull der? 

Nei, "hull" som i "åpning" er ikke mulig. Derimot kan det godt være igjen litt råtten tannsubstans som ikke er fjernet, men med vilje er gjenglemt. Bakteriene blir isolert og får ikke ernæring lenger fra munnhulen, og håpet er at tanna reparerer seg selv ved å produsere nytt tannbein på innsida. Alternativet er å rotfylle umiddelbart, men det er gunstigst å gi tanna en sjanse til å leve.

Men som før nevnt tror jeg det er vel så sannsynlig at tanna har fått en sprekk. Det er vanskelig å spå i så fall, men du risikerer at tanna ikke kan reddes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...