MrBroker Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Hei, Jeg skal ha bilen inn til EU kontroll, og har fått steinsprut skade i frontruten. Og ønsker å forhøre meg med Dere her i forumet om hva som faktisk er riktig praksis når det kommer til periodisk kontroll av kjøretøy, og hvordan en slik skade skal vurderes sett opp mot gjeldende regelverk. Legger ved ett bilde som dessverre ikke er av ypperste kvalitet men håper likevel det kan gi Dere en ide om skade situasjonen. Regelverket som godkjent verksted skal følge når de foretar kontrollen av kjøretøyet finner Dere her: http://docplayer.no/6446512-Kontrollveiledning-periodisk-kontroll-av-kjoretoy.html Se punkt 3. SIKT - Der det står å lese følgende; Visuell kontroll. I et synsfelt foran føreren som: - på biler med totalvekt ≤ 3500 kg er 30 cm bredt, symmetrisk i forhold til rattsenteret og innenfor vinduspusserfeltet, - på biler med totalvekt > 3500 kg er 30 x 30 symmetrisk i forhold til rattsenteret og med mid tpunktet ca 70 cm over sitteputen, skal det ikke forekomme skader med utstrekning over 10mm, heller ikke den “matte flekken” etter reparasjon skal ha utstrekning over 10mm. Utenfor synsfeltet godtas skader, sprekker osv. evt. reparert, når de ikke har vesentlig betydning mht. sikt og sikkerhet. Ser frem til å høre Deres innspill og erfaringer! Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Ser jeg rett...er det sprekk hele veien mellom de røde pilene? Lenke til kommentar
MrBroker Skrevet 5. april 2016 Forfatter Del Skrevet 5. april 2016 Ser jeg rett...er det sprekk hele veien mellom de røde pilene? Ja, helt korrekt. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 (endret) Legg et A4 ark rett foran deg i synsfeltet, innenfor der er det ikke tillatt med sprekker over 10mm i diameter.. Alt utenfor er tillatt så lenge det ikke går direkte ut over sikkerhet. Sprekken på bildet er ingen mangel slik jeg ser det ut fra bildet. Endret 5. april 2016 av Simkin Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Sprekken på bildet er ingen mangel slik jeg ser det ut fra bildet. Sprekken er jo i vinduspusserfeltet rett foran rattet, det må vel bli en mangel da? "[...] 30 cm bredt, symmetrisk i forhold til rattsenteret og innenfor vinduspusserfeltet, [...]" Lenke til kommentar
MrBroker Skrevet 6. april 2016 Forfatter Del Skrevet 6. april 2016 Legg et A4 ark rett foran deg i synsfeltet, innenfor der er det ikke tillatt med sprekker over 10mm i diameter.. Alt utenfor er tillatt så lenge det ikke går direkte ut over sikkerhet. Sprekken på bildet er ingen mangel slik jeg ser det ut fra bildet. Takk for din tilbakemelding. Sprekken som er på bildet er ikke i synsfeltet (hvis man tar utgangspunkt i "A4-ark metoden"), men har snakket med to verksteder og meningen rundt dette var delt.. Så det kan vel tyde på at regelverket/retningslinjene håndteres(oppfattes?) forskjellig..? Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 Jeg kom gjennom EU-kontroll med en sprekk som løper langs hele nedre delen av frontruta, omtrent i samme høyde som den på bildet. Begrunnelsen var da at den ikke lå i synsfeltet. Tror jeg må bruke samme verksted på nytt så den ikke blir vurdert som en mangel neste gang.. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 Er det kun hensynet til synsfeltet som er av betydning? Vil ikkje ein slik sprekk redusere styrken til den laminerte frontruta, som igjen er å ansjå som ein sikkerheitsrisiko ved ein eventuell kollisjon eller påkjørsel? Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 (endret) Ei frontrute tåler rimelig godt med juling, så en slik sprekk som trådstarter spør om går ikke ut over sikkerhet.. Men om du har hele ruta fult av sprekker og hull, untatt i synsfeltet, så tviler jeg på du kommer gjennom noe PKK noe sted Endret 7. april 2016 av Simkin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå