Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

EU Kontroll (PKK) og Regelverk for Steinsprut Skade


MrBroker

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg skal ha bilen inn til EU kontroll, og har fått steinsprut skade i frontruten. Og ønsker å forhøre meg med Dere her i forumet om hva som faktisk er riktig praksis når det kommer til periodisk kontroll av kjøretøy, og hvordan en slik skade skal vurderes sett opp mot gjeldende regelverk.

 

Legger ved ett bilde som dessverre ikke er av ypperste kvalitet men håper likevel det kan gi Dere en ide om skade situasjonen.

 

MHaUH51.jpg?1

 

Regelverket som godkjent verksted skal følge når de foretar kontrollen av kjøretøyet finner Dere her: http://docplayer.no/6446512-Kontrollveiledning-periodisk-kontroll-av-kjoretoy.html

 

Se punkt 3. SIKT - Der det står å lese følgende;

 

 

Visuell kontroll.
I et synsfelt foran føreren som:
-
på biler med totalvekt ≤ 3500 kg er 30 cm
bredt, symmetrisk i forhold til rattsenteret og
innenfor vinduspusserfeltet,
-
på biler med totalvekt > 3500 kg er 30 x 30 symmetrisk i
forhold til rattsenteret og med mid
tpunktet ca 70 cm over
sitteputen, skal det ikke forekomme skader med
utstrekning over 10mm, heller ikke den “matte flekken”
etter reparasjon skal ha utstrekning over 10mm.
Utenfor synsfeltet godtas skader, sprekker osv. evt.
reparert, når de
ikke har vesentlig betydning mht. sikt og

sikkerhet.

 

Ser frem til å høre Deres innspill og erfaringer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legg et A4 ark rett foran deg i synsfeltet, innenfor der er det ikke tillatt med sprekker over 10mm i diameter.. Alt utenfor er tillatt så lenge det ikke går direkte ut over sikkerhet.

 

Sprekken på bildet er ingen mangel slik jeg ser det ut fra bildet.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Legg et A4 ark rett foran deg i synsfeltet, innenfor der er det ikke tillatt med sprekker over 10mm i diameter.. Alt utenfor er tillatt så lenge det ikke går direkte ut over sikkerhet.

 

Sprekken på bildet er ingen mangel slik jeg ser det ut fra bildet.

Takk for din tilbakemelding. Sprekken som er på bildet er ikke i synsfeltet (hvis man tar utgangspunkt i "A4-ark metoden"), men har snakket med to verksteder og meningen rundt dette var delt.. Så det kan vel tyde på at regelverket/retningslinjene håndteres(oppfattes?) forskjellig..?

Lenke til kommentar

Jeg kom gjennom EU-kontroll med en sprekk som løper langs hele nedre delen av frontruta, omtrent i samme høyde som den på bildet. Begrunnelsen var da at den ikke lå i synsfeltet. Tror jeg må bruke samme verksted på nytt så den ikke blir vurdert som en mangel neste gang..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ei frontrute tåler rimelig godt med juling, så en slik sprekk som trådstarter spør om går ikke ut over sikkerhet..

 

Men om du har hele ruta fult av sprekker og hull, untatt i synsfeltet, så tviler jeg på du kommer gjennom noe PKK noe sted :p

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...