MrBroker Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Hei, Jeg skal ha bilen inn til EU kontroll, og har fått steinsprut skade i frontruten. Og ønsker å forhøre meg med Dere her i forumet om hva som faktisk er riktig praksis når det kommer til periodisk kontroll av kjøretøy, og hvordan en slik skade skal vurderes sett opp mot gjeldende regelverk. Legger ved ett bilde som dessverre ikke er av ypperste kvalitet men håper likevel det kan gi Dere en ide om skade situasjonen. Regelverket som godkjent verksted skal følge når de foretar kontrollen av kjøretøyet finner Dere her: http://docplayer.no/6446512-Kontrollveiledning-periodisk-kontroll-av-kjoretoy.html Se punkt 3. SIKT - Der det står å lese følgende; Visuell kontroll. I et synsfelt foran føreren som: - på biler med totalvekt ≤ 3500 kg er 30 cm bredt, symmetrisk i forhold til rattsenteret og innenfor vinduspusserfeltet, - på biler med totalvekt > 3500 kg er 30 x 30 symmetrisk i forhold til rattsenteret og med mid tpunktet ca 70 cm over sitteputen, skal det ikke forekomme skader med utstrekning over 10mm, heller ikke den “matte flekken” etter reparasjon skal ha utstrekning over 10mm. Utenfor synsfeltet godtas skader, sprekker osv. evt. reparert, når de ikke har vesentlig betydning mht. sikt og sikkerhet. Ser frem til å høre Deres innspill og erfaringer! Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Hvis jeg ser riktig på bildet så er det sprekk hele veien mellom de to pilene(?) Regelverket sier da at du får toerfeil, siden det er en skade som er større enn 10 mm innenfor synsfeltet som beskrives i sitatet du har tatt med. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Det holder med en tråd. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1717974 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg