Gå til innhold

må oppgradere skjermkortet på gammel pc... hjelp?

Anbefalte innlegg

har pr dags dato et skjermkort som synger på siste vers. den gir meg mange blåskjerm-stunder at jeg må bare bytte det ut med noe annet. ja, jeg vet at jeg tjener mer på å spare til bedre pc, men jeg trenger kun å bytte ut skjermkortet med noe annet som passer i systemet mitt + litt ekstra med ram da..

har nå en hd 4870 toxic 512mb. den må byttes ut.

har også en kingston 2gb ram, men jeg trenger et par gb ekstra.

hovedkortet er gigabyte ga-ma790x.

hvilke alternativer har dere til skjermkort og ram isåfall?

budsjett: tja, rundt 500kr totalt for begge deler?

takker for hjelpa på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med budsjett på 500 kr er det ikke annen utvei enn brukt. Nytt må du opp i ca. den prisen kun for RAM, og skjermkort alene til under 500 kr vil være søppel. Nå vet jeg ikke hva du skal bruke skjermkortet til, men forutsatt at det er noe mer krevende oppgaver enn kabal kan denne være interessant. Ganske gammelt kort, men du vil nok til en viss grad kunne spille også nyere spill på det. Det er et noe kraftigere kort enn TS har fra før, men krever også ganske mye strøm. Har du ikke en 600+ watt strømforsyning er det bare å lete videre.

Samme fyren selger også RAM som skal passe ditt HK. Ser ut som det var litt ymse han hadde. Er det en eller to brikker du har fra før?

Lenke til kommentar

Kom over dette på finn: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=72011789

Litt i overkant av budsjett, men da slipper man i det minste fult av feil med drivere og kompabilitet slik som ved eldre skjermkort.

Stiller meg bak srbz når det kommer til utsagnet om at nye skjermkort i 500-prisklassen er søppel, her er selv de fleste integrerte grafikkløsninger bedre.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Har høynet budsjettet mitt til maks 800kr for skjermkort OG ram. ja, er ute etter brukt. er som sagt en noe gammel pc og jeg trenger det på plass fort som bare det. hele pc'en fungerer finfint ellers, men skjermkortet synger på siste vers og jeg skulle nok hatt LITT mer ram å gå på, ja...

takker for gode innspill, folkens. setter pris på det! :)

den på finn.no er enten solgt eller utilgjengelig. selger svarer ikke på henvendelsene.

den selgeren på tek.no .. hvilken ram skal jeg gå for, hvis han enda har de da? har 2 brikker.

bruksområde: bare enkel surfing, noe bilderedigering, noe spilling av simple flash-spill og noen enkle spill fra steam.

cpu: amd phenom 720 x3

ram: kingston 99u5429

noen flere forslag?

Endret av squaddie
Lenke til kommentar

Prøv å prut ned:

EVGA GeForce GTX 580 1536 MB til rundt 500 kr.

Da det er gammelt i dag. Trekker nok mere strøm en ytelse i dag.

Har du god strømforsyning?

Maximum Graphics Card Power (W)
244 W
Minimum System Power Requirement (W)4
600 W
Supplementary Power Connectors4
One 6-pin and One 8-pin

Og viften kan være slitt så hadde heller spart opp noe mere penger en å vurdere brukt, da viftene koster mere å bytte en skjermkortet.

DDr2 ram blir muligens for vanskelig\dyrt å få tak i brukt.
Du kan håpe på AMD Zen kommer med cpu\gpu som kanskje kan gi deg bedre ytelse.
AMD Phenom II X3 720 (BE) er så gammel i dag, nesten på nivå A6-3600.
Endret av LMH1
Lenke til kommentar

ok.. skal sjekke det ut..

har en corsair tx 650w, mener jeg. får ikke sett på psu'en hva jeg har, men mener bestemt å huske at jeg har det, ja.

altså, jeg skal ikke OPPGRADERE pc'en min. jeg skal bare oppdatere den med en fungerende skjermkort og litt mer ram. det jeg har nå, fungerer så dårlig. men ja, jeg skjønner godt at det blir vanskelig å finne deler til pc'en min, men jeg håper da at det finnes noe for meg der ute... også på pc-fronten. :)

takker for innspill, LMH1!

Endret av squaddie
Lenke til kommentar

ok.. skal sjekke det ut..

har en corsair tx 650w, mener jeg. får ikke sett på psu'en hva jeg har, men mener bestemt å huske at jeg har det, ja.

altså, jeg skal ikke OPPGRADERE pc'en min. jeg skal bare oppdatere den med en fungerende skjermkort og litt mer ram. det jeg har nå, fungerer så dårlig. men ja, jeg skjønner godt at det blir vanskelig å finne deler til pc'en min, men jeg håper da at det finnes noe for meg der ute... også på pc-fronten. :)

takker for innspill, LMH1!

Du sier "det jeg har nå fungerer så dårlig", fungerer dårlig til hva? Hva skal du bruke PCen til, og hvilke spill spiller du eventuelt. Ett budsjett på 800 hjelper jo ikke stort om du skal bruke PCen til nyere spill.

Lenke til kommentar

93michr: nei, den fungerer "ok" til spilling og sånt, men det jeg mente var at kortet er noe defekt. den gir meg blåskjerm og feilmeldinger. spurt flere folk og de sier at det beste og enkleste er om jeg bytter til et annet brukt kort, muligens noe som er litt bedre enn hd 4870 som jeg har nå.

Det er mulig jeg har noe DDR2 og noen skjermkort liggende. Skal sjekke i løpet av dagen. Hvor holder du til?

takker for det, men er redd at det må sendes med posten da jeg holder til i nord... og er det ikke slik at ram-brikkene må/bør helt like for at de skal fungere best mulig, eller..?

Lenke til kommentar

93michr: nei, den fungerer "ok" til spilling og sånt, men det jeg mente var at kortet er noe defekt. den gir meg blåskjerm og feilmeldinger. spurt flere folk og de sier at det beste og enkleste er om jeg bytter til et annet brukt kort, muligens noe som er litt bedre enn hd 4870 som jeg har nå.

Det er mulig jeg har noe DDR2 og noen skjermkort liggende. Skal sjekke i løpet av dagen. Hvor holder du til?

takker for det, men er redd at det må sendes med posten da jeg holder til i nord... og er det ikke slik at ram-brikkene må/bør helt like for at de skal fungere best mulig, eller..?

Et R5 230 kort koster 449,- men yter langt under halvparten av HD 4870. Selv ett nVidia GT 730 kort til 699,- har halve ytelsen til HD 4870, så som du ser vil du få langt lavere ytelse med ett kort i det budsjettet du har satt opp. Ett HD 4870 ligger mellom GT 740 og GT 750 i ytelse, det vil si at du må ut med over 1000 kroner for bare skjermkort for å få tilsvarende ytelse som det du har/hadde med HD 4870. Det vil si at GT 750 for 1199,- er laveste pris for å få et skjermkort som yter hakket over HD 4870.

Så 800 for både skjermkort og RAM er helt urimelig sammenlignet med HD 4870. Du må nok være villig til å dobble budsjettet dersom du skal få noe brukbart.

Lenke til kommentar

Jeg har et 6970. Hva er fair pris for det?

Er spent på om du får noe respons. er iallefall meget intr. da jeg helst vil unngå å kjøpe noe nytt. regner med at kortet ditt fungerer finfint og ikke har jevne blåskjerm-feil, hva? :)

Et R5 230 kort koster 449,- men yter langt under halvparten av HD 4870. Selv ett nVidia GT 730 kort til 699,- har halve ytelsen til HD 4870, så som du ser vil du få langt lavere ytelse med ett kort i det budsjettet du har satt opp. Ett HD 4870 ligger mellom GT 740 og GT 750 i ytelse, det vil si at du må ut med over 1000 kroner for bare skjermkort for å få tilsvarende ytelse som det du har/hadde med HD 4870. Det vil si at GT 750 for 1199,- er laveste pris for å få et skjermkort som yter hakket over HD 4870.

Så 800 for både skjermkort og RAM er helt urimelig sammenlignet med HD 4870. Du må nok være villig til å dobble budsjettet dersom du skal få noe brukbart.

jeg skjønner hva du mener, ja. visste ikke at prisene for noe så gammelt fremdeles ligger så høyt.. er som sagt ute etter noe brukt, så lenge det fungerer. er ikke oppgradering jeg er på jakt etter, altså. ergo så trenger jeg ikke at skjermkortet skal/må være nytt, selv om jeg forstår at et nytt kort er best osv. eller var det kanskje bruktprisen du nevnte der..? 

må også spørre... hvilke skjermkort er i samme "klasse" som 4870 da? jeg må altså høyere enn gt 750 hvis jeg skal ha en liten oppgradering?

Lenke til kommentar

Jeg har et 6970. Hva er fair pris for det?

Er spent på om du får noe respons. er iallefall meget intr. da jeg helst vil unngå å kjøpe noe nytt. regner med at kortet ditt fungerer finfint og ikke har jevne blåskjerm-feil, hva? :)

Ja, er ikke interessert i noe overpris. Har også et 6870 liggende.

Vet ikke hva som er fair pris, og jeg har absolutt ikke lyst til å ta noe overpris for noen av de.

må også spørre... hvilke skjermkort er i samme "klasse" som 4870 da? jeg må altså høyere enn gt 750 hvis jeg skal ha en liten oppgradering?

nVidia GTX 280 vil gi deg litt bedre ytelse enn 4870.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...