Gå til innhold

Dgens gladnyhet - KrF og Venstre under sperregrensa iflg. Gallup

Anbefalte innlegg

Jeg vet det ikke varer, men det er med oppriktig glede jeg registrerer at demokratiets svøper, en kort stund, i hvert fall, havner under sperregrensen! Begge to:)

De fortjener ikke bedre - fordi:

- KRF sin leder forkynte at: "Dersom vi kommer på vippen - da skal det bli kristen politikk! Snakk om å ignorere velgerne.

- Noen husker kanskje Lars Sponheim. Venstres kongeørn. Partiet under sperregrensen - med en mann på tinget, men to i regjeringen. Det er forakt for et valgresultat.

Jada, jada, jeg vet at det bare er gallup og det retter seg opp neste gang, men det må være lov å fryde seg over de små gleder i livet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hjelper vel ikke så mye når Arbeiderpartiet går fram? Vi burde hatt et kommunistisk parti orientert mot Nord-Korea samt et parti à la Ny nasjonal samling for å få et bredere spekter i politikken. Mangfold er jo så bra.

Norsk politikk er som et koldbord hvor alle retter inneholder en eller annen ufyselig ingrediens: dyrkelse av kongehus, kvinnekjønn, kristendom eller islam. 

Venstre er vel på papiret ikke så galt, bortsett fra den monomane innvandringspolitikken. KrF er en museumsgjenstand som har blitt feilplassert på Stortinget. 

Jeg er enig i at dette er gode nyheter. Helst burde alle partier vært under sperregrensen. 

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Helst burde alle partier vært under sperregrensen.

smiley-music013.gif

Kanskje om vi bare kan få justert sperregrensen opp til ca 40-50%

100% oppsluttning og mulighet for å trekke sin stemme ved enhver annledning. Da hadde man hatt mandat fra folket på ordentlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg vet det ikke varer, men det er med oppriktig glede jeg registrerer at demokratiets svøper, en kort stund, i hvert fall, havner under sperregrensen! Begge to:)...

Tja, selv om jeg ikke er noen tilhenger av mekanismer som sperregrenser og utjevningsmandater så er det jo litt gledelig at disse partiene nå ser konsekvensene av politikken de står for. :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

- Noen husker kanskje Lars Sponheim. Venstres kongeørn. Partiet under sperregrensen - med en mann på tinget, men to i regjeringen. Det er forakt for et valgresultat.

Hva legger du i "forakt for et valgresultat"?

Jeg vet det ikke varer, men det er med oppriktig glede jeg registrerer at demokratiets svøper, en kort stund, i hvert fall, havner under sperregrensen! Begge to:)...

Tja, selv om jeg ikke er noen tilhenger av mekanismer som sperregrenser og utjevningsmandater så er det jo litt gledelig at disse partiene nå ser konsekvensene av politikken de står for. :)

Hvilken politikk snakker du om da? Mener du også flyktningkrisen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Tja, KrF er nå Krf, de har vel alltid vært sosialdemokrater++ med alt det innebærer; og det har kanskje velgerne begynt å få nok av. Venstre har vel ikke vært så ille, men det kan jo kanskje være at deres utspill ifbm flyktingekrisen har ført til at velgerne har snudd de ryggen? 

Lenke til kommentar

Nå er det dessverre slik at det bare er valg som teller. Men hvor hyggelig hadde det ikke vært om dette holdte seg fram mot valget neste år? Forhåpentligvis så får vi de ikke bare under sperregrensen på nasjonale målinger, men ut av Stortinget, også.

Hareide og Skei Grande er kanskje de to politikerne jeg liker minst i norsk politikk. I hvert fall blant partilederne. Og det skal godt gjøres. For det er mange lavekort i den norske politiske kortstokken.  Så det er hard konkurranse om å være verst.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Hareide og Skei Grande er kanskje de to politikerne jeg liker minst i norsk politikk. [...] Så det er hard konkurranse om å være verst.

Huffda. Store ord.

Hva har jeg gått glipp av?

Til å være en forumveileder så kan du i det minste svare uten å tilføye ord som "Uffda. Store ord"... Det virker bare så barnslig av deg.

Lenke til kommentar

Til å være en forumveileder så kan du i det minste svare uten å tilføye ord som "Uffda. Store ord"... Det virker bare så barnslig av deg.

Det er vanskelig å uttrykke nyanser skriftlig. Istedet for å beskylde meg for småligheter så kan du heller være litt åpen for at jeg kanskje ikke mente å være spydig og utskjellende når brukte ordene. Det var heller for å illustrere en håpløshet i fivbigcities sitt åpenbart overdrevet og forvridd syn på to veldig moderate partier, og at ordene han brukte var veldig tungt belastet og trolig umulige å forsvare.

Dette er ikke stedet for off-topic meta-diskusjoner. Jeg utøver ingen autoritet akkurat nå og føler meg ikke pålagt til å kneble mine meninger, ord eller uttrykk fordi "jeg er veileder". Du aner ikke hvor mange ganger jeg har hørt det argumentet. Det at jeg må forsvare min veileder-status for deg viser småligheter fra andre siden også, om du spør meg.

Hvis det er noe mer så sender du meg PM.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Hva har jeg gått glipp av?

Om du har gått glipp av noe, vet ikke jeg.

Men for meg så handler det veldig mye om hvordan de framstår som personer.

Jeg har bare ikke særlig tillit til dem. Og så hjelper det ikke at vi er uenige i mange saker.

Men det er ikke først og fremst derfor jeg misliker dem. Det er mange jeg er politisk uenig med som jeg liker veldig godt. Snorre Valen for eksempel.

Det var heller for å illustrere en håpløshet i fivbigcities sitt åpenbart overdrevet og forvridd syn på to veldig moderate partier

Åpenbart overdrevet og forvridd syn? Spar meg. Det kommer tydelig fram at jeg snakker om Hareide og Skei Grande. Hvis du ønsker å diskutere med meg får du innta en annen tone.

Lenke til kommentar

Om du har gått glipp av noe, vet ikke jeg.

Men for meg så handler det veldig mye om hvordan de framstår som personer.

Jeg har bare ikke særlig tillit til dem. Og så hjelper det ikke at vi er uenige i mange saker.

Men det er ikke først og fremst derfor jeg misliker dem. Det er mange jeg er politisk uenig med som jeg liker veldig godt. Snorre Valen for eksempel.

Å bruke ord som "fremstår", "tillit" og "uenig" er en kastrering av dine tidligere meninger der du fremstiller partiene som det verste innenfor norsk politikk.

Jeg må jo opplagt gått glipp av noe når to forholdsvis moderate og irrelevante partier beskrives som den tiende landeplage, mens økningen i partier som FrP og SV går henholdsvis rett over hodet ditt.

Jeg har tatt hintet om at du ikke er enig i politikken demmes, men du trenger ikke å dra alt ned i søla fordi du er personlig støtet av en grunn som bare gudene vet om.

Åpenbart overdrevet og forvridd syn? Spar meg. Det kommer tydelig fram at jeg snakker om Hareide og Skei Grande. Hvis du ønsker å diskutere med meg får du innta en annen tone.'

Så gjør opp for meningene dine da. Alt det jeg hører er at du hater Venstre og KrF basert på touchy-feely årsaker, men ingenting konkret. Er det Jesus eller miljøvern som har gjort deg gretten?

Lenke til kommentar

Hva legger du i "forakt for et valgresultat"?

Det var et bevisst ordvalg for å unngå "Hakk i plata". Like ovenfor hadde jeg skrevet: "Forakt for velgerne".

Hemoroide-partier, på vippen, har en tendens til å bortforklare ubehagelig virkelighet ved å hevde at "dette" har velgerne bestemt!

Vel, når velgerne har bestemt at kun en Venstre - mann skal på "tinget", så synes jeg det er forakt valgresultatet at partiet forlanger 2 statsrådposter - bare fordi de tilfeldigvis havner på vippen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...