Gå til innhold

Powercolor vifter er dårlige!?


Zarniwoop

Anbefalte innlegg

Jeg har lest på dette forumet og andre at Powercolor sine kort har en dårlig vifteløsning... Det fikk jeg erfare selv i går!

 

Maskina låste seg, og startet på nytt. Feilmeldinga sa at det var en av driverne til kortet som var årsaken til krasjen!

 

Da det samme skjedde for andre gang, sjekket jeg innvendig i maskina! GPU vifta stod nesten HELT stille, og jeg brant meg da jeg tok på kjøleribba...

 

moralen er: legg i 700,- spenn x-tra og kjøp Sapphire, Connect3D, whaterver!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
moralen er: legg i 700,- spenn x-tra og kjøp Sapphire, Connect3D, whaterver!

Shappire har akkurat samme vifte som PowerColor....

Men det er sabla merkelig at så mange pc vifter ryker...eller kanskje alle med Shappire holder kjeft når deres vifter ryker... :lol:

 

Mitt kort er nå i skrivende øyeblikk hos komplett for testeing...vifta varte i 5 uker...

Har PC

Lenke til kommentar
Jeg har lest på dette forumet og andre at Powercolor sine kort har en dårlig vifteløsning... Det fikk jeg erfare selv i går!

 

Maskina låste seg, og startet på nytt. Feilmeldinga sa at det var en av driverne til kortet som var årsaken til krasjen!

 

Da det samme skjedde for andre gang, sjekket jeg innvendig i maskina! GPU vifta stod nesten HELT stille, og jeg brant meg da jeg tok på kjøleribba...

 

moralen er: legg i 700,- spenn x-tra og kjøp Sapphire, Connect3D, whaterver!

Eller legg i 235 for en Zalman ZM80CHP så har du plutselig bedre kjøling og et stillere system. ;) Skal du ha vifte i tillegg så koster vel den 90 trur jeg.

 

Siden det er samme PCB og minne på Powercolor og Saphire kortene er jo komboen Powercolor 9800 Pro og ZM80CHP den beste løsningen du kan få. Saphire Ultimate Edition koster jo 1000 kr mer tross alt. Er du forsiktig når du tar av kjøleren så beholder du garantien også (ihvertfall hvis du får til å sette den på pent). Folk må skjønne at det er ATI sin feil som har lagd den vifta, som noen sa så sitter jo samme vifte på Saphire også det er jo tross alt Built By Ati vifta. Hercules er vel de eneste som har gått bort fra referance design på kjøling.

Lenke til kommentar
Shappire har akkurat samme vifte som PowerColor....

Men det er sabla merkelig at så mange pc vifter ryker...

Jeg har tenkt litt på det derre jeg også, hvorfor er det bare powercolor sine vifter som ryker, når både sapphire og connect3d +fler har samme vifte.

Det må jo være en grunn til at powercolor kortene er billigere?!

 

Må bare tilføye at jeg har hatt et Sapphire9800pro side mai i år, og har ikke sett tegn til artifacts, eller skjermkortrelaterte feilmeldinger. Vifta surrer og går som den skal... (når jeg sier dette, så tar den vel kvelden snart :D)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Leste også her et sted at en som hadde spurt om viftene på komplett fikk beskjed om at han kunne beholde garantien hvis han satte på en Zalman. Komplett er altså ganske lei av PowerColor, og driter i om man sørge for bedre kjøling selv. Tydeligvis. Dessuten er det ikke noe problem å sette på standardvifta hvis man får andre problemer med kortet, og vil sende inn til retur.

 

Hvor mange er det som har Zalman-heatpipe her? Og hva med Thermaltake sin løsning? Lurer fært på hva som er best, og hvor stor plass zalman tar.

:ermm:

Lenke til kommentar

Vel jeg kan jo skyte inn at jeg hadde et sapphire 9700pro kjøpt til jul i fjor, viften begynte å bråke i sommer så jeg bytta den. Broren min har et hercules 8500le, og der datt selve vifte delen ut av kjølaribba. Har i dag powercolor 9800pro, er så langt fornøyd med kortet, men hvis man vil bruke 700+ for å en bedre vifte så gjerne for meg!

Lenke til kommentar
Om dere bryr dere lite om garantien, så er det jo bare å kjøpe Zalman GPU heatpipe med den vifta, så har dere kick ass kjøling. Har det selv, VELDIG fornøyd :D Anbefalles.

 

Men om du er redd for å montere saken, eller har lyst å beholde garantien, så må du nesten se på andre alternativer :)

Eller så kan du demontere den passive kjølinga dersom kortet ryker. Det har jeg selv erfart, hadde modifisert kjøling på et Ti4600-kort. Kortet gikk i dass, monterte på den originale vifta, sendte tilbake, fikk nytt.

 

Har selv Sapphire R9500 @ 9500 Pro, vifta på den er meget stillegående...Klar over at det kortet ikke utvikler like mye varme, men likevel.

Lenke til kommentar
viss du adder en vanlig vifte, må du ha veldig med skills då? montering osv?

 

vurderer å kjøpe kortet.

Du trenger 0 skills, bare du tar deg tid til og være forsiktig og gjør en god jobb.

samme reglene gjelder første gang som siste gang du gjør det. Har selv ghort det på en 4-5 kort, ingen ble gjort så bra som første ;) Untatt kanskje vannkjølinga på den siste da.

 

Helt utrolig at det er så mange som får feil få viftene :dontgetit:

Glad jeg skrudde den ut før den klikket jeg, og la til litt waterchill :love:

Endret av bugbear
Lenke til kommentar
men hvis man vil bruke 700+ for å en bedre vifte så gjerne for meg!

Poenget er at jeg vil ha en vifte som FUNGERER, den trenger ikke nødvendigvis være bedre!

 

Hvis det koster meg 700,- spenn ektra for et kort jeg kan stole på, og som ikke smelter etter 1 måneds bruk, og som jeg slipper å sende inn til reprasjon/bytting en gang i kvartalet, er det godt brukte penger...

Endret av Zarniwoop
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...