Gå til innhold

Rundkjøring. Hva synes dere om kjøringen til denne kjørelæreren?


NickNack

Anbefalte innlegg

Forskjellen er at en rundkjøring er en enveiskjørt vei. Det er koblingene mellom rundkjøringen og veiene inn som er kryssene, ikke selve rundkjøringen. Blinker du til venstre inn i rundkjøringen blinker du inn mot kjøreretningen i en enveiskjørt vei.

 

Edit: Soleklar feilkjøring:

1. Han blinker feil vei når han bytter felt.

2. Han må begynne å blinke mot høyre så tidlig som overhodet mulig (uten at det kan misforstås) når han skal ut. Her er han for treig. Han må begynne idet han er oppe på siden av forrige avkjørsel.

 

Og så til dette med å blinke inn eller ikke, som kan nyanseres:

A. Blinke inn og så slå av idet man entrer rundkjøringen.

B. Blinke inn og fortsette å blinke mot venstre.

 

Det første er greit nok feil, men ikke katastrofalt.

3. Det andre, som han gjør, er grusomt. Fordi de som kommer inn der han skal ut må nå bremse, fordi de tror han kommer fra rett overfor dem, og skal til deres høyre. Men det skal han ikke, for det var der han kom fra. Slikt ... gjør man ikke. Slå av blinklyset mot venstre når du ikke lenger skal til din venstre!

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Så om me velger å sjå firkanta på regler når det gjelder bruk av tegn og plassering så er eg enig i at det er "feil". Om me velger å sjå på kven me faktisk vil hjelpa i situasjonen så er det heilt ok i mine auge.

Han skjener over i feltet til høyre for seg mens han blinker mot venstre. Det er ikke noe firkantet eller "feil" med det. Det er farlig og ulovlig oppførsel i trafikken.

Jo, det er firkanta å være så bastant i alle situasjoner.

 

Legg merke til at han seier i filmen ''no sjekker eg mange ting''

 

Det han antagelig sjekker er at han kan skli over til høyre uten fare, men samtidig med blinklyset at han skal litt lenger.

 

Både trafikken som vil inn i rundkjøringa fra vegen han passerer før utkjøring og dei som står å venter på å kjøre inn fra vegen som kommer rett etter den han kjører ut kan forstå kor han har tenkt seg, dermed letter det deiras kjøring. Noko eg vil kalla godt sammarbeid i staden for å kjøra ''etter boka''

 

 

Joa, det er fint å være observant, men det gjør det ikke greit å blinke en vei og feltskifte en annen vei, det er forstyrrende for andre trafikanter. Det skaper forvirring, dessuten er det lite hensiktsmessig å anta at du aldri noensinne overser noe, derfor bør man hjelpe andre trafikanter til å forstå hva man skal.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forskjellen er at en rundkjøring ikke er et kryss. Men spesielt i rundkjøringer uten to kjørefelt er jeg uansett enig i at man bør blinke til venstre om man skal ut tredje avkjørsel eller lenger.

Ihht domsavgjørelse så er det analogt med kryss - det er vel det eneste vi har å rette oss etter sånn sett.

2 felt er meget bra å bruke blinklys, for man slipper å vente når man skal til høyre selv og det kommer en inn fra venstre (med blinklys inn) Blinker han ikke, så må man vente og se an mer for å se om han har tenkt seg rett fram eller lengre.

 

Forskjellen er at en rundkjøring er en enveiskjørt vei. Det er koblingene mellom rundkjøringen og veiene inn som er kryssene, ikke selve rundkjøringen. Blinker du til venstre inn i rundkjøringen blinker du inn mot kjøreretningen i en enveiskjørt vei.

Nei, det blir som i ett kryss med påbudt å kjøre til høyre for fuge. Man kjører ikke der på feil side og imot kjøreretningen heller. Likt med rundkjøring, det er påbudt kjøreretning der også

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

 

Forskjellen er at en rundkjøring ikke er et kryss. Men spesielt i rundkjøringer uten to kjørefelt er jeg uansett enig i at man bør blinke til venstre om man skal ut tredje avkjørsel eller lenger.

Ihht domsavgjørelse så er det analogt med kryss - det er vel det eneste vi har å rette oss etter sånn sett.

2 felt er meget bra å bruke blinklys, for man slipper å vente når man skal til høyre selv og det kommer en inn fra venstre (med blinklys inn) Blinker han ikke, så må man vente og se an mer for å se om han har tenkt seg rett fram eller lengre.

 

 

 

Man kan fint signalisere det med å blinke ut til høyre, så du kan jo kjøre ut når han blinker ut til høyre?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Man kan fint signalisere det med å blinke ut til høyre, så du kan jo kjøre ut når han blinker ut til høyre?

Ja, men da må man vente hvis jeg forstår deg rett. Altså dårligere trafikkavvikling. Med blinking inn og riktig plassering kan man kjøre inn med en gang og man kommer ikke i konflikt med hverandre.

Kan uansett risikere at noen siger over i det andre feltet mens blinklyset signaliserer noe helt annet, da. Spesielt i Skien sentrum.

Lenke til kommentar

 

Man kan fint signalisere det med å blinke ut til høyre, så du kan jo kjøre ut når han blinker ut til høyre?

Ja, men da må man vente hvis jeg forstår deg rett. Altså dårligere trafikkavvikling. Med blinking inn og riktig plassering kan man kjøre inn med en gang og man kommer ikke i konflikt med hverandre.

 

 

Veldig cornercase at man ikke rekker inn i rundkjøringa fordi vedkommende er så nærme, men samtidig har vedkommende enda ikke begynt å blinke (forutsetter riktig bruk av vedkommende)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...