Gå til innhold

Rundkjøring. Hva synes dere om kjøringen til denne kjørelæreren?


NickNack

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må du blinke inn i rundkjøring? Uansett så ville det vel vært smartere for han å legge seg til høyre i den rundkjøringen, ikke til venstre. 

 

Eller blingser jeg veldig nå? 

 

Edit. Sett en gang til nå.. Jo venstre, han går jo til venstre i rundkjøring.

Endret av MrHorgen
Lenke til kommentar

Må du blinke inn i rundkjøring? Uansett så ville det vel vært smartere for han å legge seg til høyre i den rundkjøringen, ikke til venstre. 

 

Eller blingser jeg veldig nå? 

 

Nei, du må ikke venstreblinke inn i rundkjøringer, heller ikke til høyre med mindre du skal av første til høyre i en liten rundkjøring. Det heter seg vel at du skal blinke minst 5 sekunder føre og da vil det kanskje si før rundkjøringen.

 

Før lærte man at man ikke skulle venstreblinke, men mange kjørelærere mener noe annet nå.

Lenke til kommentar

Før lærte man at man ikke skulle venstreblinke, men mange kjørelærere mener noe annet nå.

Dette er også riktig og bra, da det mange ganger er til god hjelp for trafikkavviklingen og veiledning til andre trafikanter

 

Som her i eksemplet kunne da han fra første innkjøring kjørt hvis han skulle til høyre iom trafikkskolebil skulle rundt. Hadde han ikke brukt blinklys, så måtte han ha ventet iom han ikke hadde vist om han skulle rett fram.

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

 

 

 

Nei, du må ikke venstreblinke inn i rundkjøringer, heller ikke til høyre med mindre du skal av første til høyre i en liten rundkjøring. Det heter seg vel at du skal blinke minst 5 sekunder føre og da vil det kanskje si før rundkjøringen.

 

Før lærte man at man ikke skulle venstreblinke, men mange kjørelærere mener noe annet nå.

 

Er ikke så mange år siden jeg tok lappen, så det med å blinke inn må være veldig nytt, sånn siste 5 år. Vet når du skal blinke ut. Så tidlig som mulig uten at det kan missoppfattes om hvor du skal. 

 

 

Enig med de andre her, å "gli over i et annet felt", med feil blinklysbruk for å slippe å bytte felt senere med vikeplikt er en merkelig manøver (ikke at han ikke har vikeplikt når han bytter felt heller)

 

AtW

Be Vegvesenet se på videoen? Rettet ikke de på Gjensidige for en stund tilbake? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Før lærte man at man ikke skulle venstreblinke, men mange kjørelærere mener noe annet nå.

Dette er også riktig og bra, da det mange ganger er til god hjelp for trafikkavviklingen og veiledning til andre trafikanter

 

Som her i eksemplet kunne da han fra første innkjøring kjørt hvis han skulle til høyre iom trafikkskolebil skulle rundt. Hadde han ikke brukt blinklys, så måtte han ha ventet iom han ikke hadde vist om han skulle rett fram.

 

 

Venstreblinking kan vel ha noe for seg i tilfellet du nevner, men i følge Wikipedia.no kan man kjøre inn i høyre fil om det ligger en bil i venstre. Det står følgende:

 

"Det kan nemlig helt lovlig kjøre inn en bil fra veien til høyre for deg og inn i ytre felt. Ligger du i indre felt, vil du få vikeplikt for denne når du må ut i ytre felt for å kunne kjøre ut av rundkjøringen"

 

Står ikke noe om at bil i venstre må ha venstre blinklys på.

 

Ta også en titt på denne bloggen: http://blogg.lassedahl.com/rundkjoeringer_igjen

 

Synes det han skriver høres fornuftig ut.

Endret av NickNack
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må du blinke inn i rundkjøring? Uansett så ville det vel vært smartere for han å legge seg til høyre i den rundkjøringen, ikke til venstre. 

 

Eller blingser jeg veldig nå? 

 

Edit. Sett en gang til nå.. Jo venstre, han går jo til venstre i rundkjøring.

 

Han går til venstre ja. Denne rundkjøringen har forøvrig 5 armer. Det er litt uvanlig.

 

Edit:  Pluss at den er oval.

Endret av NickNack
Lenke til kommentar

Man skal vurdere kva som er best i ein trafikksituasjon, å alle kan vel være enige i at det finnes ufattelig mange rundkjøringer man bare må bruke skallen for å vurdere kva som er viktig og fornuftig å gjera. I dette tilfellet her er eg på sett og vis enig i avgjørelsen hans.

 

Han viser fint kva retning han har tenkt seg i runkjøringa med å ha plassering og retningslyset tent i den retningen han har tenkt seg.

Utfordrdingen er vel den at han og må vise at han har tenkt seg ut, men for noken involverte kan både tegn og plassering mot høgre bli missvisande.

 

For å unngå at biler bak han plutselig sniker seg opp på siden av han, så sklir han rolig ut til høgre i slutten, men for at biler som skal inn i rundkjøringa fra den vegen rett før han skal ut (dei to vegane er ganske tette) ikkje skal tru han kjører til høyre og ut av rundkjøringa slik at dei blir "invitert" inn, då signaliserer blinklyset "Nei, vent litt eg skal litt lenger.."

 

Så i mi vurdering av saken så er det heilt ok, i denne situasjonen.

 

Plassering fortel noken som treng det, at han skal ut, men blinklyset fortel noken andre (dei fra vegen høgre som vil inn) at det ikkje er heilt endo.

 

Så om me velger å sjå firkanta på regler når det gjelder bruk av tegn og plassering så er eg enig i at det er "feil". Om me velger å sjå på kven me faktisk vil hjelpa i situasjonen så er det heilt ok i mine auge.

Lenke til kommentar

Så om me velger å sjå firkanta på regler når det gjelder bruk av tegn og plassering så er eg enig i at det er "feil". Om me velger å sjå på kven me faktisk vil hjelpa i situasjonen så er det heilt ok i mine auge.

Han skjener over i feltet til høyre for seg mens han blinker mot venstre. Det er ikke noe firkantet eller "feil" med det. Det er farlig og ulovlig oppførsel i trafikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så om me velger å sjå firkanta på regler når det gjelder bruk av tegn og plassering så er eg enig i at det er "feil". Om me velger å sjå på kven me faktisk vil hjelpa i situasjonen så er det heilt ok i mine auge.

Han skjener over i feltet til høyre for seg mens han blinker mot venstre. Det er ikke noe firkantet eller "feil" med det. Det er farlig og ulovlig oppførsel i trafikken.

Jo, det er firkanta å være så bastant i alle situasjoner.

 

Legg merke til at han seier i filmen ''no sjekker eg mange ting''

 

Det han antagelig sjekker er at han kan skli over til høyre uten fare, men samtidig med blinklyset at han skal litt lenger.

 

Både trafikken som vil inn i rundkjøringa fra vegen han passerer før utkjøring og dei som står å venter på å kjøre inn fra vegen som kommer rett etter den han kjører ut kan forstå kor han har tenkt seg, dermed letter det deiras kjøring. Noko eg vil kalla godt sammarbeid i staden for å kjøra ''etter boka''

Lenke til kommentar

Nei. Hadde jeg sett noen skjene ut slik mens de blinker andre vei hadde jeg gått ut i fra at sjåføren var uoppmerksom/rusa/satt i telefonen. DET skjer veldig ofte.

 

Han tar heller ikke høyde for hva han skal gjøre om det står noen fra andre utkjørsel som skal samme vei som ham. De får ingen tydelige signaler utover en bil som skjener over i det andre feltet. Ei heller bryr han seg om å vise de bak seg i det andre feltet, de han har vikeplikt for, hvor han skal utover å gli inn i deres felt.

 

Det er godt mulig han selv opplever det som en god løsning for seg, men det må jo være fordi alle andre gir han fri bane fordi de er usikre på hva han holder på med. Og jeg skjønner godt at folk fra Grenland har et dårlig rykte på seg om det er slik de kjører.

 

Men han blinker i god tid ellers da. Det skal han ha!

Lenke til kommentar

Står ikke noe om at bil i venstre må ha venstre blinklys på.

Nei, man må ikke ihht det jeg leser flere plasser, men jeg er egentlig uenig. Man skal bruke blinklys for å veilede andre - hvorfor skal rundkjøring være unntatt. Man blinker til venstre når man skal til venstre i kryss, selv om man har plassert seg (som man også skal gjøre) på en slik måte at man viser hvor man vil.

 

Legg merke til at han seier i filmen ''no sjekker eg mange ting''

 

Det han antagelig sjekker er at han kan skli over til høyre uten fare, men samtidig med blinklyset at han skal litt lenger.

 

Både trafikken som vil inn i rundkjøringa fra vegen han passerer før utkjøring og dei som står å venter på å kjøre inn fra vegen som kommer rett etter den han kjører ut kan forstå kor han har tenkt seg, dermed letter det deiras kjøring. Noko eg vil kalla godt sammarbeid i staden for å kjøra ''etter boka''

Sjekke mange ting? Er det den unnskyldningen man skal si til politi når man ikke bruker blinklys? Dette er en ting man skal gjøre uavhengig av blinklys eller ei. Blinklys er for å veilede andre, ikke den som blinker. Så den der holder ikke, for da kan man bruke samme argument i hele trafikkbildet. Det skjønner du ikke holder særlig mål.

 

Godt samarbeid, nei.  Hadde han blinket inn, holdt seg rett i innerfelt og blinket og skiftet fil der han skal, så kunne første bil fra høyre bare kjørt hvis han skulle til høyre. Her hadde det blitt konflikt hvis han hadde gjort det iom sjåførlærer sklir over i det feltet for tidlig. Skummel adferd iom han ikke har klar plassering og veiledning med lys til sine medtrafikanter - noe han er pålagt etter reglene.

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

 

Står ikke noe om at bil i venstre må ha venstre blinklys på.

Nei, man må ikke ihht det jeg leser flere plasser, men jeg er egentlig uenig. Man skal bruke blinklys for å veilede andre - hvorfor skal rundkjøring være unntatt. Man blinker til venstre når man skal til venstre i kryss, selv om man har plassert seg (som man også skal gjøre) på en slik måte at man viser hvor man vil.

Forskjellen er at en rundkjøring ikke er et kryss. Men spesielt i rundkjøringer uten to kjørefelt er jeg uansett enig i at man bør blinke til venstre om man skal ut tredje avkjørsel eller lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...