Gå til innhold

Bilder får overmettede farger i nettleseren óg i windows slideshow...

Gjest Bruker-68389

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-68389

Jeg har en Dell U3014 skjerm som er kalibrert med Datacolor sin programvare og enhet. Jeg driver mye med bilder, og kan ikke si å ha lagt merke til dette før igår.  Jeg la inn ny windows på ny disk for 2 måneder siden om det kan være av betydning. Saken er hvertfall som følger at etter å ha sjekket de samme bildene i 4 ulike nettlesere så ser bildene ut som man har skrudd på saturation i photoshop opp noe voldsomt. Av en eller annen grunn ser bildene normale ut i programmer og vanlig windows photo viewer, men om jeg klikker på å vise det samme bildet i slideshow, så blir bildet veldig overmettet av farger der også.

Jeg bruker forøvrig windows 7 ultimate 64-bit SP1 og nvidia skjermkortdrivere. Kan dette relatere seg til windows, skjermkortdrivere, Datacolor sin programvare evt. noe annet ?

Jeg kan ikke komme med eksempler da bildet vil vises normalt på DIN skjerm. Jeg fant dette ut ved å sjekke bildene på 4 andre pc'er idag + en mac.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-68389

Jepp, dette er mine bilder. Bildene er vel lagret som standard, og det er vel adobe rgb ? Aldri hatt problemer med dette før jeg oppdaget det nylig, og det skjer også med flere år gamle bilder, så det er ingen rare innstillinger jeg f.eks har gjort i photoshop.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

Da har jeg sendt en support ticket til Datacolor, så regner jeg med de har et klokt svar.

To be continued...

Lenke til kommentar

Det kan jo tenkes at de feile fargene oppstår i programmer som bruker DirectX (dette tenker jeg når du sier dette med fullscreen slideshow). Det rare er at det i så fall burde vært motsatt, fargene burde vært korrigert i alle andre programmer enn de som bruker DirectX.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

Da har jeg endelig fått et mer forklarende svar etter mye masing:

Thank you for your mail.

Please read the entire mail as you have to be aware of some facts.

Now please be aware of this next:
The ICC (International Color Consortium - www.color.org) defined that a full colour management system needs an OS and applications that can handle the ICC profile information (these applications will be called colour managed) and ICC profiles that describe the devices.
So each monitor ICC profile has got two parts. One part will be used by the color management of the OS and it's applications that are colour managed, the other second part will be loaded into the Lookup-Table (LUT) of your video card.
On your system:
Your Windows OS support the ICC standard
Photoshop, Lightroom and other image editing applications are colour managed.
Firefox, Chrome, Safari bowsers are colour managed.
Internet Explorer, Edge are not colour managed.
MS Office applications are not colour managed.
Windows Desktop and the Windows Explorer as well as the Windows image viewers are not colour managed.
Sorry to say, Microsoft was one of the founding member of the ICC.

So please make sure you are using applications that are colour managed when you are checking the calibration results.
Our Spyder software will create monitor ICC profiles after the ICC standard and so the problem will occur on all ICC based colour management system.

NOW as you work in non colour managed applications too and you use a wide gamut monitor (reproduces almost the entire AdobeRGB gamut) the following will happen:
You open an image sRGB in an non colour managed application. The application will send the RGB values e.g. 90, 180, 90 (a green color) towards the monitor.
An sRGB monitor will use that values and create a green, your monitor will also create a green but in AdobeRGB as the application is not colour managend and can not tell the graphic card and the monitor that this are sRGB values.
This is like having a two maps showing Norway at 1:1,000,000. But one in miles and the other in kilometres and you try to meed somebody just be telling him to go 1 cm north and 1 cm west on the map and you will meet him at that position. Yours is in kilometres and his in miles.

Please also note, that a ICC profile will not limit a device, so if you would generate a calibration and use sRGB as target the monitor will still show the entire possible colours.

BUT:
Your Dell should have a setting that will limit the monitor to the sRGB gamut.
This would avoid the saturated colours that are caused by the "TWO MAPS at different scale".

Dog stusser jeg litt, for jeg bruker jo faktisk nyeste Chrome nettleser som visstnok skal være ICC color managed. Jeg kommer også over denne linken: https://photographylife.com/is-your-browser-color-managed - og begge bildene ser like ut på min skjerm, men mine egne bilder i chrome nettleseren er fortsatt overmettet av farger  :ninja:

Lenke til kommentar

Forskjellen der går på om nettleseren støtter at bildefilene har en fargeprofil, vs. hos deg, at nettleseren støtter at OS har satt en fargeprofil for skjermen (tror jeg).

For øvrig skjønte jeg ikke svaret (langt mindre hva dette programmet er ment å gjøre), så der kan jeg ikke hjelpe.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

Jeg har nå sjekket litt og det er ingen steder hvor jeg kan velge sRGB eller ICC profil i Datacolor sin programvare hvert fall. En annen ting er at det er forskjellige valg som dukker opp mellom enkelte kalibreringer, så jeg skjønner ikke helt om programvaren er veldig ustabil eller noe slikt. Det gir hvertfall store forskjeller i ferdig resultat. Noen få ganger får jeg valg om å justere lysstyrke på skjermen, til dét nivået programvaren anbefaler etter noen målinger, men mange ganger ikke. Sist kalibrering måtte jeg bare gjette selv. Enkelte ganger ber den meg ta en lysmåling for å vurdere hvilken kelvingrad jeg skal bruke, men som regel ber den meg ikke måle men gir meg bare beskjed om å sette 6500K + litt andre greier.

Det er i tillegg svært få valg i programvaren.

post-68389-0-62010500-1460498269_thumb.jpg

Det står mye i hjelpefilen, slikt som dette f.eks, men finner jeg det i min programvare som er siste utgave - NIKS!

post-68389-0-54543400-1460498325_thumb.jpg

Begynner å bli litt sent nå, men begynner å lure på om jeg skal laste ned programvaren til noen av de dyrere versjonene å forske litt... God natt for denne gang....

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

sRGB er det du bruker når du har slått av kalibrering, og ikke bruker noen fargeprofil eller dette programmet.

Men support skrev jo dette: "Please also note, that a ICC profile will not limit a device, so if you would generate a calibration and use sRGB as target the monitor will still show the entire possible colours."

Slik jeg tolker det så skal jeg i følge han kunne kalibrere skjermen med deres programvare, og velge sRGB. Saken er bare den at det er ingen steder det går ann å velge dette i programvaren. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...