Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Kabel, Modem eller Routerfeil?


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

For to dager siden sluttet internettet hjemme å fungere. Eller, dette er en påstand med modifikasjoner, la meg forklare:

 

Mitt nye cisco 3010 modem får inn internett og er "up and running" ifølge Get. Dette stemmer forsåvidt også, ettersom nettet fungerer når jeg kobler nettkabelen direkte fra modemet og inn i PC'en. Jeg har dog, som de fleste andre en del andre duppeditter som gjerne skulle vært koblet til nettet og har derfor brukt en Asus 66u router. Men dersom jeg kobler kabelen inn i routeren før jeg kabler videre inn i pc'en så fungerer ikke nettet, men jeg kommer inn i routeren hvor det står at den ikke har kontakt med modemet? Mobiler og annet viser maks styrke på det trådløse nettet, men jeg får ikke koblet meg på.

 

Jeg tenkte at dette måtte være et router problem, så hentet frem min gamle netgear router å prøvde igjen. Men får da opp samme problem, alt ser ut til å virke, bortsett fra at routeren sier den ikke får internett fra modemet? (Har forøvrig prøvd med flere kabler som virker)

 

Hva er det som skjer her? Kan modemet ha en modus hvor det ikke vil sende gjennom en router? Har jeg kommet til det punktet hvor jeg må slepe meg til et utsalgssted å få byttet modemet?? hadde vært deilig om noen har borti dette før og det finnes en quick-fix? 

 

Har resatt både router og modem flere ganger, og ved to tilfeller funket plutselig det trådløse nettet i 2-3min før det kuttet igjen. Jeg tror nå at kan være noe så enkelt som dårlig kontakt i inngangen på modemet eller at noe er ødelagt etter et mindre fall i gulvet (med teppe).

 

Tips mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dette stemmer forsåvidt også, ettersom nettet fungerer når jeg kobler nettkabelen direkte fra modemet og inn i PC'en.

Da burde en router få nett også, sjekk at router's TCP oppsett mot WAN siden satt slik PC'en var. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Tidligere modem jeg har hatt fra GET har måttet restartes når en ny kablet enhet blir koblet til vha. kabel, hvorvidt dette ligger i modemet eller hos GET sin infrastruktur husker jeg ikke, men forbindelsen ble altså knyttet til en spesifik MAC adresse.

 

Har du forsøkt å skru modemet av og på igjen når du bytter enhet på kablet?

Benytter du WAN port på router?

Hva sier web-grensesnittet på ruter under WAN?

 

EDIT: Ser vel at du egentlig svarer på dette med power-cycle i innlegget, men greit å være systematisk. Neppe noen 'modus på modemet'.

Endret av process
Lenke til kommentar

Tidligere modem jeg har hatt fra GET har måttet restartes når en ny kablet enhet blir koblet til vha. kabel, hvorvidt dette ligger i modemet eller hos GET sin infrastruktur husker jeg ikke, men forbindelsen ble altså knyttet til en spesifik MAC adresse.

 

Har du forsøkt å skru modemet av og på igjen når du bytter enhet på kablet?

Benytter du WAN port på router?

Hva sier web-grensesnittet på ruter under WAN?

 

EDIT: Ser vel at du egentlig svarer på dette med power-cycle i innlegget, men greit å være systematisk. Neppe noen 'modus på modemet'.

Altså jeg har ikke endret eller byttet noe da den sluttet å virke. Byttet router for 2 måneder siden, og alt har virket knirkefritt frem til det plutselig ikke gjorde det lenger. Derfor jeg tror det er en hardware feil. Utelukker dette et WAN problem?

 

 

Dette stemmer forsåvidt også, ettersom nettet fungerer når jeg kobler nettkabelen direkte fra modemet og inn i PC'en.

Da burde en router få nett også, sjekk at router's TCP oppsett mot WAN siden satt slik PC'en var.

 

Skal sjekkes opp, men som nevnt over endret jeg ikke noe da det sluttet å fungere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...