Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Utredning av atypiske spiseforstyrrelser

Anbefalte innlegg

Nærmer meg slutten på en lang runde med utredninger hos DPS lokalt.

Har en mistanke om at jeg har såpass store problemer med maten at det er snakk om en atypisk spiseforstyrrelse - på toppen av "alt" det andre jeg sliter med. Nevnte dette hos behandler, og han visste ikke helt hvordan vi best skulle få sett på det.

Det var visstnok aktuelt å be om henvisning til regionalt kompetansesenter for spiseforstyrrelser. De holder til "langt" unna, tur/retur går det med minst 4 timer i kjøring.

Er det sånn at jeg da må begynne "helt" på nytt der, med amamnese og hele pakken? Eller fins det muligheter for å starte fra det grunnlaget behandleren min nå har lagt?

Er helt der at det å ta den lange turen dit vil være en stor belastning, og jeg vet ikke om jeg orker å starte helt fra scratch og bruke lang tid på å bli kjent. Har ikke krefter til å takle turen fram/tilbake så alt for mange ganger, og vil helst unngå det helt.

"Burde" det være mulig å få gjort en grei utredning for å sett om det jeg sliter med når det gjelder mat er en atypisk spiseforstyrrelse hos en "vanlig" DPS, selv om det ikke er "her" spesialistene på spiseforstyrrelser er?

Anonymous poster hash: 0b802...041
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det burde være mulig å få gjort der du nå har kontakt. 

Om du likevel velger å reise, så må du ikke starte på scratch. Spesialistene på spiseforstyrrelser vil ha mange viktige opplysninger om deg i henvisningen fra lokal behandler. Din lokalebehandler kan også drøfte saken din med spesialistene og sammen med dem komme frem til en diagnose dersom det er tungt for deg å reise.

Det er jo også et spørsmål om hensikten med å reise langt bare for å få satt en diagnose.

Hvis du har en grei behandlingsallianse der du nå er, så vil ikke en ny utredning forandre noe vesentlig. Det er ikke slik at du vil få en grunnleggende annen behandling om du får en diagnose på atypisk SF, behandlingen vil likne behandling på en typisk SF.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...