Gå til innhold

Hvor mye bør jeg betale for optisk kabel?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe noen optiske kabler for å koble spillkonsoller til eksterne lydkort (DAC) og forsterkere, Schiit Magni 2 og Modi 2, Mayflower Objective2, og Astro MixAmp, men er veldig usikker på hvor mye jeg bør betale.

Det er to lengder jeg vil ha: 0,5 og 1,5, men det er veldig lite utvalg og store prisforskjeller. Jeg funnet kun én butikk som selger 0,5 meter, som selger for 50 kr. Er dette en akseptabel pris? De andre prisene for 1,5 meter er enten rundt 100 kr eller 300 kr.

Endret av Tacanacy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå for den billigste, sjekk biltema\ebay du hører ikke forskjell på optisk, eneste er hvordan kablene tåler bøying mye de billigste er nok dårligere skjermet slik at kabelene kan knekkes lettere.

Men det er bare å ungå tunge ting står på kabelen.

Lenke til kommentar

Med fare for å skape en ny kabel-krangletråd: Er det ikke ett fett så lenge signalet kommer frem? Det er optiske signaler det er snakk om her.

Jo, problemet er at de billigste ofte har litt dårligere kontakter, og har som regel tynnkabel rett i liten plugg som gjør de litt vonde å ta ut hvis de er vanskelige å komme til. De som er tykkere, er det bare å nappe i kabelen så er det ikke noe fare.

Men alle Toslink kabler er uansett plast hele veien igjennom, og det pleier ikke være noe problem med signalene. Spesielt ikke på så korte lengder.

Hva som er riktig pris kommer alltid an på den som betaler. Er det eneste alternativ, så er det godt nok. Man kan alltid vente 1-5 uker på en billigere en fra Kina. Men 50,- er ikke så gal pris

Lenke til kommentar

Digitale kabler er det liten forskjell på. Er det samme med HDMI kabler.

HDMI kabler opptil 10 000 kr meteren har blitt testet mot hdmi kabler til 100 lappen, og det har ikke visst noen forskjell.

Eneste grunnen til å kjøpe litt dyrere kabler er hvis du skal strekke kabelen langt, 10-15 meter eller lenger. Billige kabler kan da gi signaltap. Grunnen til at jeg nevner det med HDMI er at det er likt for optisk.

Det er for mye "tull" i denne bransjen, fordi folk stammer fra den analogen tiden, da kvaliteten på kablene hadde mere å si. Fks RCA osv.

Billigere kabler tåler ikke like mye, fks ved bøying osv, men jeg ville uansett gått for noe billig. Du vil selvfølgelig møte motstand, men det er som regel fra folk som har brukt 10tusenvis på kabler som må rettferdiggjøre sitt kjøp :p Har selv analoge signal kabler fra van den hul, som koster en formue, men igjen det er analoge kabler.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Kjøper folk dyrest mulig nettverkskabler for å få lavest ping? NOPE! Digitalkabler er et fett så lenge de tilfredstiller kvalitet til det signalet som skal leveres. 

Håper da inderlig ikke at folk begynner å tulle med "strømrenser" og 2000 kroners strømkabler til PSU for å "ren strøm" der slik som hifi folk holder på ....

Kjøp billigst mulig kabler. Det beste rådet man også kan gi er å la være å gjenbruke gamle slitte nettverskkabler som har vært strekt og bøyd mange ganger. Det kan faktisk bli mekanisk brudd i en kabler om man herjer for mye med dem (strekke, spenner dem opp, bruker dem ute(!) osv), og ingen ting er verre en et ustabilt nettverk. Hiv derfor gamle kabler og erstatt med nye.

Lenke til kommentar

Er vel en litt drøt påstand å kalle selgerne hos Soundgarden for svindlere, når kunder tydeligvis ønsker å kjøpe produktet. Husk at produktkjøp for en del folk handler om følelser. En dyr, solid kabel, er en "bra" kabel. En rimeligere, mer spinkel kabel er en "dårlig" kabel, psykisk sett. De som har råd til det kan ha en tankegang som tilsier at de vil ha "det beste", og Soundgarden tilbyr det. De elektriske egenskapene kan være identiske som langt rimeligere kabler.

Trådstarter: Som de andre over her skriver, så lenge 0 og 1 kommer frem, uten for mye degradering (ikke sansynlig i det heletatt samme hvilken kabel du får signal med), så er kabelen god nok. Jeg kjøpte mine på Ebay, men gikk for noen med et litt mer solid utseende. Kostet noen tiere ekstra, helt klart verdt det fra mitt perspektiv.

Lenke til kommentar

Du må huske audiofile sikringer i sikringsskapet! Leste på en tråd der en gærning hadde gått bananas og lagt Nordost-kabler fra sikringsskapet til stikk på veggen for ikke å forringe strømsignalet... Var noen meter med dyr kabel det ja. 

Liksom irrelevant de kilometerne med luftkabel Hafslund har fra et vannkraftverk til husveggen; det er siste meter'n som er viktig!

Ellers kan du alltids kjøpe en Oyaide p-046e 

Lenke til kommentar

Du må huske audiofile sikringer i sikringsskapet! Leste på en tråd der en gærning hadde gått bananas og lagt Nordost-kabler fra sikringsskapet til stikk på veggen for ikke å forringe strømsignalet... Var noen meter med dyr kabel det ja. 

Liksom irrelevant de kilometerne med luftkabel Hafslund har fra et vannkraftverk til husveggen; det er siste meter'n som er viktig!

Se hva jeg fant! :D

http://www.eltim.eu/index.php?item=neozed-fuse_-16a_-ceramic--price-per-piece&action=article&group_id=10000210&aid=4345&lang=en

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...