Gå til innhold

Disse kunstige «gjellene» skal la deg puste under vann – men forskere er skeptiske

Anbefalte innlegg

I all den tid det har vært forsket på dykking, både innen fysikk, medisin, tunge aktører innen olje/gass og fra store leverandører som Aqualung, Apeks, Scubapro. Poseidon, Hollis osv, mon tro hvorfor ingen av disse seriøse aktørene med all den ingeniørkapasiteten og som hele tiden prøver å få ting enklere og bedre og sikrere, om hvorfor de ikke har funnet ut av dette før, når to studenter tydeligvis har knekt koden? Det er jo så enkelt! Det er oksygen i vannet for pokker, det er jo bare å lage et filter med en pumpe så har du jo luft med en gang!

Klart dette er tull, synd at de får kastet penger etter seg :(

Ser også utifra videoen at han figuren ikke greier å holde seg nede på bunn av bassenget så lenge, han strir veldig med at han flyter opp igjen gitt. Har han litt for mye luft i lungene kanskje, ikke mange boblene som kommer ut av det munnstykket? Hvis han sliter med å holde seg under vann, hvor ikke bare å sette på seg et blybelte med et par kg på? Skulle likt å sett han holde seg under der i si 20 min  :p

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I all den tid det har vært forsket på dykking, både innen fysikk, medisin, tunge aktører innen olje/gass og fra store leverandører som Aqualung, Apeks, Scubapro. Poseidon, Hollis osv, mon tro hvorfor ingen av disse seriøse aktørene med all den ingeniørkapasiteten og som hele tiden prøver å få ting enklere og bedre og sikrere, om hvorfor de ikke har funnet ut av dette før, når to studenter tydeligvis har knekt koden? Det er jo så enkelt! Det er oksygen i vannet for pokker, det er jo bare å lage et filter med en pumpe så har du jo luft med en gang!

Klart dette er tull, synd at de får kastet penger etter seg :(

Ser også utifra videoen at han figuren ikke greier å holde seg nede på bunn av bassenget så lenge, han strir veldig med at han flyter opp igjen gitt. Har han litt for mye luft i lungene kanskje, ikke mange boblene som kommer ut av det munnstykket? Hvis han sliter med å holde seg under vann, hvor ikke bare å sette på seg et blybelte med et par kg på? Skulle likt å sett han holde seg under der i si 20 min  :p

legg til at dette også vil være interessant for ubåter, om de kunne trekke ut oksygen og bruke det i motoren eller brenselcelle ville det vært perfekt for dem.

Her spiller heller ikke kostnad, plass eller energiforbruk så stor rolle siden alternativer vil være en atomreaktor.

Lenke til kommentar

For oss litt mindre lands behov så hadde nok det sikkert vært ganske ideelt ja. Hvor støy og stealth egenskaper har mest å si.

Har du en gigantisk ubåt med krav om høy hastighet / range og tilsvarende høyt energiforbruk, samt uansett en haug atom-stridshoder, så kan man vel nesten like godt kjøre helt ut med atomreaktor. 

Lenke til kommentar

Dette er bare svindel ja.

Selv om de har revidert prosjektet til nå å inkludere 'flytende oksygen' så får jeg ikke det til å gå opp. Flytende oksygen har en temp på lavere enn -180 gr C... (ellers så går det i gass form), tviler på at det er håndterbart/mulig i denne løsningen..

https://en.wikipedia.org/wiki/Liquid_oxygen

Her går de litt i detalj på hvor mye vann og oksygen som trengs (før de introduserte 'flytende' oksygen):

https://gearjunkie.com/triton-artificial-gills-breathe-underwater

Under en atmostføres trykk ja, men vi lagrer gass under såpass høyt trykk at det er flytende ved romtemperatur. Enig at det er noe muffens med disse pustedingsene, men sjekk fakta før du "debunker" noe.
Lenke til kommentar

Dette er bare svindel ja.

Selv om de har revidert prosjektet til nå å inkludere 'flytende oksygen' så får jeg ikke det til å gå opp. Flytende oksygen har en temp på lavere enn -180 gr C... (ellers så går det i gass form), tviler på at det er håndterbart/mulig i denne løsningen..

https://en.wikipedia.org/wiki/Liquid_oxygen

Her går de litt i detalj på hvor mye vann og oksygen som trengs (før de introduserte 'flytende' oksygen):

https://gearjunkie.com/triton-artificial-gills-breathe-underwater

Under en atmostføres trykk ja, men vi lagrer gass under såpass høyt trykk at det er flytende ved romtemperatur. Enig at det er noe muffens med disse pustedingsene, men sjekk fakta før du "debunker" noe.

Nå tenker jeg nok det er flere som bør gjøre det samme. ;)

Hvis du leser flere tidligere poster så blir problemet tatt opp. Og av det jeg kan finne ut, så vil du se at vanlig oksygen ikke kan eksistere som en væske ved romtemperatur, da det har kritisk punkt ved ca -118 C.

Du kan bare øke og øke trykket så mye du bare vil, men går du så ekstremt at du kommer til 90 000 bar, da går oksygen i gassform rett over til fast form. Men aldri væske. 

Tenkte selv det samme opprinnelig, men valgte faktisk å sjekke fakta før jeg postet, og innså at jeg tok helt feil. 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hva om noen nettsteder lignende tek.no og tilsvarende oppsøkte slike mer tvilsomme finansieringsprosjekter. Altså et fysisk besøk for å se på og se produktet i ekte bruk, rett å slett fått de som prøver på svindel til å teste ut det man påstår.

Tviler på om noen som står bak denne hadde turt eller klart å være under vann mer enn minutter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Elektrolyse av vann er mulig i en prosess som adskiller hydrogen og oksygen. Faktisk krever det også lite energi (1.23v??).

Det står på triton sine hjemmesider at det er en multiprosess, ikke en ettstegs prosess. Med nye materialer er det faktisk potensielt/teoretisk å filtrere hydrogen fra oksygen i begrenset mengde. Legger man til elektrolyse og potensielt kjemiske reaksjoner som kan øke mengden oksygen som adskilles fra vannet er det ikke umulig at et slikt system fungerer.

Tiden får vise. Jeg er skeptisk som alle andre, men jeg synes det blir for dumt å avvise muligheten, akkurat som folk flest avviste muligheten for at jorden var rundt. På et tidspunkt i menneskelig historie vil det være mulig med en slik liten enhet som skiller nok oksygen fra vann til at mennesker kan puste under vannet.

Er den tiden kommet, eller ligger det lengre i fremtiden? Teoretisk sett er det mulig. Jeg har rådført meg med utdannede kjemikere, og de bekrefter at det teoretisk sett er mulig.

Lenke til kommentar

Elektrolyse av vann er mulig i en prosess som adskiller hydrogen og oksygen. Faktisk krever det også lite energi (1.23v??).

Det står på triton sine hjemmesider at det er en multiprosess, ikke en ettstegs prosess. Med nye materialer er det faktisk potensielt/teoretisk å filtrere hydrogen fra oksygen i begrenset mengde. Legger man til elektrolyse og potensielt kjemiske reaksjoner som kan øke mengden oksygen som adskilles fra vannet er det ikke umulig at et slikt system fungerer.

Tiden får vise. Jeg er skeptisk som alle andre, men jeg synes det blir for dumt å avvise muligheten, akkurat som folk flest avviste muligheten for at jorden var rundt. På et tidspunkt i menneskelig historie vil det være mulig med en slik liten enhet som skiller nok oksygen fra vann til at mennesker kan puste under vannet.

Er den tiden kommet, eller ligger det lengre i fremtiden? Teoretisk sett er det mulig. Jeg har rådført meg med utdannede kjemikere, og de bekrefter at det teoretisk sett er mulig.

Elektrolyse er nok rimelig meningsløst. De beste av de kompakte 10,8V Li-Ion batteripakkene for verktøy (egnet for tung last, og stort større og du kan bare glemme å få plass til) ligger på rundt 2,5 Ah. Dvs. 27 Wh.

Og ser du bort fra alt annet som eventuelt ville krevd strøm, så har du ved 100 % effektivitet og maks teoretisk mengde, nok til å kjøre elektrolyse av 3,8 Liter luft. Ca. et halvt åndedrag. Elektrolyse er svært energikrevende prosess. Og selv om jeg ikke regnet helt korrekt, så er det uansett ikke langt i fra, det ser du av verdiene: https://en.wikipedia.org/wiki/Electrolysis_of_water

Og ting vil heller aldri være på teoretisk maks, og du kan nok i praksis halvere det der. Og selv om du måtte blande ut det rene oksygenet, så er det toppen et par åndedrag. Da får du mye mer i en liten beholder med trykkluft på samme areal. 

Obs: Volt, altså spenning, sier ingenting om energien som kreves. Det er som regel oppgitt i J for Joule eller Wh (watt-timer).  

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Elektrolyse er nok rimelig meningsløst. De beste av de kompakte 10,8V Li-Ion batteripakkene for verktøy (egnet for tung last, og stort større og du kan bare glemme å få plass til) ligger på rundt 2,5 Ah. Dvs. 27 Wh.

Og ser du bort fra alt annet som eventuelt ville krevd strøm, så har du ved 100 % effektivitet og maks teoretisk mengde, nok til å kjøre elektrolyse av 3,8 Liter luft. Ca. et halvt åndedrag. Elektrolyse er svært energikrevende prosess. Og selv om jeg ikke regnet helt korrekt, så er det uansett ikke langt i fra, det ser du av verdiene: https://en.wikipedia.org/wiki/Electrolysis_of_water

Og ting vil heller aldri være på teoretisk maks, og du kan nok i praksis halvere det der. Og selv om du måtte blande ut det rene oksygenet, så er det toppen et par åndedrag. Da får du mye mer i en liten beholder med trykkluft på samme areal. 

Obs: Volt, altså spenning, sier ingenting om energien som kreves. Det er som regel oppgitt i J for Joule eller Wh (watt-timer).  

Nei, men vanlige små "button cell" batterier er 1.5v.

Dessuten står det litt om "høytrykkselektrolyse" på den siden, noe som skal kreve mindre energi. Det kan tankes at nanotrådene i enheten er det som fører til høyt trykk og reduserer energibehovet i prosessen.

Jeg er uansett ingen ekspert på elektrolyse, og som sagt stiller meg skeptisk til påstanden om at en så liten enhet tillater å dykke ned til 5 meter i opptil 45 minutt. Men det er ikke umulig. En gang i mennekelig historie vil det definitivt bli mulig, det er det vel ingen tvil om? Spørsmålet da er vel om det er mulig nå?

Men som dykker er jeg jo skeptisk til rent oksygen. Det bruker vi jo ikke.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Nei, men vanlige små "button cell" batterier er 1.5v.

Dessuten står det litt om "høytrykkselektrolyse" på den siden, noe som skal kreve mindre energi. Det kan tankes at nanotrådene i enheten er det som fører til høyt trykk og reduserer energibehovet i prosessen.

Jeg er uansett ingen ekspert på elektrolyse, og som sagt stiller meg skeptisk til påstanden om at en så liten enhet tillater å dykke ned til 5 meter i opptil 45 minutt. Men det er ikke umulig. En gang i mennekelig historie vil det definitivt bli mulig, det er det vel ingen tvil om? Spørsmålet da er vel om det er mulig nå?

Men som dykker er jeg jo skeptisk til rent oksygen. Det bruker vi jo ikke.

Selv om det er hyggelig at det kan skje ved lav spenning, så ville det uansett vært naturlig å parallellkoble slike saker for å få mer spenning, og dermed opp effektiviteten. Og et knappebatteri kan levere svært lite strøm, og har rimelig lite energi.

Men selvsagt, mange av problemene i dag vil kunne løses med høyere energitetthet og kapasitet. Inkludert noe som dette. 

Er ingen ekspert på elektrolyse jeg heller, men når basisen som ble brukt på Wiki var tall for det teoretiske laveste energikravet så spiller det altså liten rolle hva slags metode de har brukt å gjøre dette. Bedre blir det uansett ikke.

Hadde du hypotetisk brukt mindre energi enn dette, så hadde du faktisk også på samme tid funnet opp den første evighetsmaskinen, samt løst alle energikilder i verden. Og brutt et par naturlover i samme slengen. :) For energien som du får tilbake igjen av å antenne hydrogen og oksygen (de to produktene av elektrolyse av vann), og dermed gjøre det om til vann igjen, vil jo være den samme, og om du senket det minste teoretiske energikravet til å splitte opp molekylet så står du plutselig med netto energi. :)

Og selv om det hadde holdt med én vitenskapelig feil/glipp, men nå så begynner det virkelig å balle på seg med det som i beste fall er sprøyt.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Nope. Ikke at det strengt talt endrer noe helt enda.

En slik tid kunne jeg også ha hamret sammen på kort tid. Ta hull/bruk opp en liten CO2-tank, fylle den med oksygen eller komprimert luft, og vips klarer du easy peasy 15 min mens du sitter stille. Et dags arbeid, og passer fint inni Triton saken. Og med tanke på at det er snakk om stor økonomisk gevinst å snekre sammen noe slik (eksisterer ikke slik fra før av egentlig?), så gjør det vel svindel desto mer sannsynlig. 

Just saying. 

Men for all del, synes nå det hadde vært greit nok (om prisen blir rett), å hatt ekstra luft i så praktisk format (og om resten blir bra nok), uansett om det er fake eller ei.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hele greia stinker lang vei.

Først så hevder de at de tar opp oksygen i fra vannet ved hjelp av et filter og en minipumpe. Nå hevder de at de har små flakser og flytende oksygen. Flytende oksygen er greit, man får mye pustegass ved lite volum, og det skulle ikke forundret meg om de har faktisk det når jeg ser den videoen. MEN; flytende oksygen er ikke noe man leker med. Introduser ørlitegran fett/olje inn i den miksen, og brukeren har halve ansiktet blåst av. I dykking så kreves det O2 vasking og det er veldig nøye når man har ren O2 på flaskene, og det er en god grunn for at dette er strengt regulert.

Men la oss si at de har fått til dette, flytende O2 og små flasker man kjøper i en 6-pack hos Clas Ohlson og at Posten er helt OK med å shippe disse minibombene rundt omkring og de har løst temperaturproblematikken i tillegg, og la oss si at dette er et virkelig produkt som kommer for salg. Det er greit at dette er "avansert snorkling" osv, de kan kalle det hva de vil, puster man en trykksatt flaske under vann så er dette dykking uansett hvordan man vrir og vender på det. Ren O2 blir gifftig ved 6m (PPo2 1.6 Bar), og dette er et pusteapparat som de skal selge til alle som er uten noen form for trening eller kompetanse? Gå dypere enn 6m så risikerer man akutt oksygenforgiftning, det er ikke alle som tåler 1.6 engang, og allerede ved 7m har man PPo2 på 1.7! Dette er ikke noe man kan bare klistre på en liten "Warning sticker" på for å forhindre, dette er livsfarlig i uvitende hender. 

Jeg har akkurat startet opp igjen med dykking, så skal ikke påberope meg noen ekspertstatus av den grunn, men vi snakker om teori som ikke vanlige sportsdykkere en gang driver med, de som setter seg inn i PP02 er jo ofte tekniske dykkere, eller de som i alle fall går over NDL og dykker deko. Ren oksygen til noen som bare skal bade litt på stranda er farlig! De må gjerne gå ned på mixen - eller som her tilføre nitrogen, slik at man slipper å bli oksygenforgiftet, men da er de ikke på flytende oksygen lengre og kan like gjerne bare bruke vanlig luft.

Ved gassform kan de jo bare bruke vanlig luft, si de har 1 liter i samlet - 500ml på hver side, ved si 300 Bar, så har man 300liter å puste på. Uten å stresse for mye i vannet så kan vi anta kanskje 15l/min og da har man 20min. Svøm litt rundt og hver litt bajas, og man bruker kanskje så mye som 50l/min. Da er vi på 6min. Så skal vi få til 45 min her, så er flytende oksygen den eneste muligheten (som jeg kan se i alle fall). Ved litt kjapp regning så må vi altså ha 15l/min i 45 min 675liter ukomprimert gass, som blir da ca 1.12 liter (2.25liter tilsammen) på hver side av dette pustestykket. I realiteten egentlig enda mindre gass, ref Boyles Lov, så vi kan trekke fra 10%, men tok ikke med det her nå. Dette er uansett optimalt, og man må anta at man puster veldig lite og uten mye stress eller bevegelse samt at man puster til det er helt tomt på flaskene. Det det ingen som gjør, man vil alltid ha igjen litt i tilfelle rottefelle.

Det er mulig tankegangen og terorien min er helt på vidda her, men min bestemte mening er at dette er tull og dette bare er en måte å vri penger ut av folk som kanskje ikke kan dette så godt (inkl meg selv). Tviler sterkt på at de er villige til å lage noe med rent oksygen og er villige til å risikere å bli saksøkt herfra til månen pga x-antall dødsfall som følger av at folk ikke visste hva de holdt på med, da terorien om oksygen forgiftning ikke kan forklares godt på en "Warning sticker"

:realmad:

EDIT:
Ble visst litt revet med her jeg  :rofl: 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Saken er at vi egentlig ikke vet helt hvordan de har valgt å løse problemet her , det kan for alt vi vet være at man har bundet oksygenet på en måte som gjør at mange av de variablene som vi kjenner til (temperatur , bar , osv ) som skal til for å lagre dette ikke skjer på samme måte som vi forventer.

De tekniske løsningene kan også være ny teknologi som muliggjør konverteringen fra sjøvann til oksygen på en måte som vi ikke er kjent med eller som vi ikke har tenkt på. 

Så teoretisk finnes det trolig mange muligheter for at de bruker en kombinasjon av teknikker og løsninger som vi ikke har tenkt på for å få til dette , men ja , det er også en relativt stor mulighet for at dette er en ren svindel.

Nå er det vel ikke så lenge til produktet blir lansert så vi får vel vite hva det egentlig er ganske så snart?

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...