jannicken Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Her monterer Statoil det første fundamentet i ny gigant-havvindpark Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Ved å legge tallene inn i et regneark kommer jeg til en produksjonspris rundt 80 øre/kWh. Statoil operer da med utnyttelsesgrad på 48%, som er mer enn det som er normalt på dagens vindkraftparker. Fortsatt er med andre ord havvind dobbelt så dyrt som vindkraft på land, men gode støtteordninger i England trekker kapitalen dit. Lenke til kommentar
Karl Johan Grimstad Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Konkurs prosjekt, allerede nå er kraften så dyr at industrien fytter ut og fattigfolk har ikke råd til den dyre strømmen. Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Konkurs prosjekt, allerede nå er kraften så dyr at industrien fytter ut og fattigfolk har ikke råd til den dyre strømmen. Dersom du går inn på nettsiden til Statnett finner du at systemprisen er 23 øre/kWh. Strømmen i Norge er med andre ord svært billig, og selvsagt er det umulig for Statoil å bygge ut mer energi i Norge når de må ha 80 øre/kWh for å tjene penger. Skulle vi bygget ut vannkraften i dag måtte utbygger ha rundt 50 øre/kWh, og da kan vi ikke si at strøm er dyrt, med priser rundt 30 øre/kWh. Lenke til kommentar
Knut Bråtane Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 Ved å legge tallene inn i et regneark kommer jeg til en produksjonspris rundt 80 øre/kWh. Statoil operer da med utnyttelsesgrad på 48%, som er mer enn det som er normalt på dagens vindkraftparker. Fortsatt er med andre ord havvind dobbelt så dyrt som vindkraft på land, men gode støtteordninger i England trekker kapitalen dit. Jeg ser ikke hvor du kan hente underlag for 80 øre/KWh, men det kan sikkert stemme. Jeg finner at hvis anlegget leverer 1,7 TWh i året i 20 år blir det 51 øre/KWh. Da er ikke drift, renter og risiko regnet inn. Ser ellers en interessant detalj. Vi å dele total effekt på antall turbiner ser man at det dreier seg om 6 MW vindturbiner - altså ganske store anlegg. Lenke til kommentar
Knut Bråtane Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 Konkurs prosjekt, allerede nå er kraften så dyr at industrien fytter ut og fattigfolk har ikke råd til den dyre strømmen. Du tenker kanskje på England? Der koster strømmen til private hjem i alle fall 3 kroner per KWh. Den planlagte kabelen fra Norge kan kanskje redusere dette litt, men uansett ganske lite. England planlegger dessuten et nytt atomkraftverk. De har inngått avtale om en garantert strømpris på kr 1,09 per KWh i 35 år, og indeksregulert. http://e24.no/energi/der-traktoren-staar-vil-britene-bygge-den-dyreste-tingen-i-verden/23544655 For den prisen kan man få mye vindkraft og solpaneler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå