Gå til innhold

Skattetrekk på BSU

Anbefalte innlegg

Hei.

Beklager at jeg spør om dette i denne tråden, men jeg tenkte at denne var mest relevant.

Jeg studerer, og jobber ikke av den grunn, men setter inn penger på BSUen hvert år uansett. Men i går så en kompis av meg at jeg ikke burde gjøre det, men heller vente til jeg har inntekt, slik at jeg kan dra nytte av skattetrekket eller noe sånt?

Hva mener han med det? Er det ikke alltid greit å spare tenker jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forumdaniel123: fordelen med å spare på BSU er at man får igjen 5000 på skatten. Dersom du ikke tjener noe over frigrensa vil du derfor ikke få nytte av skattefordelen - men renta på BSU er fortsatt bedre enn vanlig sparekonto

Takk for svar.

Så sånn jeg forstår deg er det fortsatt bra å spare på BSU, men det hadde vært optimalt med en inntekt ved siden av?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig skal du spare pengene, spørsmålet er om du skal spare dem i BSU eller ikke. Sjekk om banken din har annen boligsparing med tilsvarende rente uten skattefradrag, og om du kan spare i denne uten å fylle opp BSU først.

Om du bør spare i BSU eller ikke når du ikke får skattefradraget kommer kort fortalt an på hvor gammel du er. Tidspunktet hvor det lønner seg har blitt tidligere og tidligere ettersom maksbeløpet har blitt økt de siste årene. Siden du sannsynligvis har veldig mange års sparehorisont bør du sannsynligvis spare i fond heller enn BSU fram til du får skattefradraget.

Lenke til kommentar

Argumentet om at man ikke bør sette inn på BSU hvis man har lav inntekt, har falt litt bort nå, ettersom sparebeløpet har økt til 300 000. Det betyr at hvis du ikke har 12 år på deg til å spare opp til 300 000, så kan du sette inn 25000 kr likevel, om så bare for den gode renten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...