Gå til innhold

Våpensøknad -Rifle og Hagle..Trenger litt hjelp.

Anbefalte innlegg

Jeg skal søke om våpen for første gang, og trenger litt bistand til søknaden..

Jeg har egentlig ikke så mye peiling på hva jeg trenger i kaliber etc..

Jeg skal bruke hagle på leirdueskyting og litt småviltjakt. (Hvilket kaliber?)

Og er over/under og anbefale her?

Rifle er til elg. (Hvilken anbefaler dere her? ) 

Hva anbefaler dere jeg søker på?

Må jeg sende inn to søknader, ett for hvert våpen?

Er litt nybegynner her, så fint om noen kan hjelpe meg litt :)

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til hagle anbefaler jeg kaliber 12. Her får du kjøpt ammunisjon overalt. Enkelt og greit. O/U er også det enkleste.

Når det kommer til valg av riflekaliber blir ting litt mer "vanskelig" siden det meste her også fungerer, men du har bare flere valg. Jeg vil anbefale 6,5x55, .308 og .30-06. Har noen andre i husholdningen din rifle? Hvilket kaliber bruker de? Det kan være en fordel å ha samme kaliber hvis du skulle gå tom for ammunisjon en dag på skytebanen eller lignende.

Selv bruker jeg .30-06, men ønsker meg .308. God tilgang til ammunisjon får du uansett hvilket kaliber du velger av disse. 6,5x55 er billigst og har minst rekyl, men skal du utenlands på eksempelvis bjørnejakt kan det i enkelte tilfeller bli litt svakt. 

Du må sende inn to søknader, ett for hvert våpen. Du betaler derimot bare gebyr for 1 søknad uavhengig av hvor mange søknader du sender inn på samme gang.

Lenke til kommentar

Kan også nevnes at om du søker på "rifle, manuell, 308" så er det som regel bare å ringe til våpenkontoret om du finner ut at du heller vil ha et annet kaliber.

Hvilken rifle du bør velge kommer egentlig bare an på to ting: budsjett og passform. Du skal ha ekstrem uflaks for å finne noe som ikke er presist nok til "alminnelig" elgjakt. Men sjekk at den passer deg rent fysisk, og få gjerne hjelp av noen med variert erfaring til å finne ut hva som faktisk funker for deg.

Og skal du kjøpe brukthagle må du dobbelsjekke at den kan bruke stålhagl, ikke alle eldre våpen gjør det. Om du kjøper nytt er ikke dette noe problem.

En annen ting: Husk å sette av penger til våpenskap, og kjøp deg noen hundre billige skudd som du kan trene med. Ammunisjon spiser ikke noe mat, så om du klarer utgiften kan det fort være like greit å kjøpe så mye at du får kvantumspris (gjerne 500 eller 1000 skudd).

Du kan oppbevare inntil 2000 skudd i våpenskapet, skal du ha mer enn dette må du ha et låsbart skap i tillegg.

Lenke til kommentar

Og skal du kjøpe brukthagle må du dobbelsjekke at den kan bruke stålhagl, ikke alle eldre våpen gjør det. Om du kjøper nytt er ikke dette noe problem.

Skit i det, blyhagl er blitt lovlig igjen så det er ikke et problem :)

Lenke til kommentar

Såvidt jeg minnes er det forbudt å bruke bly på lerduebanen, og man skal jo helst få en viss idé om hvor haglsørpa går før man prøver seg på noe levende. Dessuten er det en ikke helt ubetydelig prisforskjell mellom lerdueammo i stål og selv billig blyammo.

Dessuten har jeg en "vag" følelse av at blyet kommer til å forsvinne i løpet av de neste ti-femten årene, det er jo nesten like farlig som uran-hagl om man skal tro hysterien. Forøvrig ville uran gi ganske godt resultat i hagle :ph34r:

Lenke til kommentar

Bly er ikke ulovlig på bane :)

Forøvrig er stål ubrukelig på annet enn lerduer. Avsolutt ingen penetrasjonsevne og livsfarlig på fjelljakt.

Da er tungsten/wolfram et langt bedre men svine dyrt alternativ

Men... Bly er lov nå så er bare å hamstre det man kan :)

Endret av Dufen
Lenke til kommentar

Nåja, http://lovdata.no/forskrift/2004-06-01-922/§2-2 er uenig med deg når det gjelder bly og skytebaner.

At stål ikke er anvendelig på jakt er en sannhet med enkelte små modifikasjoner, men sånn generelt sett er det vel en grunn til at bly blir foretrukket av veldig mange jegere. Man burde blant annet kunne bruke stål i passende dimensjoner på åtejakt i myke omgivelser, men jeg anbefaler å lese seg grundig opp før man velger hvlket haglmateriale man vil bruke på jakt. Det er så vanvittig mye å velge i.

I humorens navn kan man informere om at hagl med mer enn 80% Plutonium Pu-238 antagelig ville være lovlig på skytebane. Med mindre de resterende prosentene er bly, såklart. Da er det verboten. Slikt finner man ut når man kjeder seg... http://lovdata.no/forskrift/1984-11-02-1809/§3

Lenke til kommentar

Ja så dæven, endra i fjor sommer.

Jeg skyter utelukkende på privat grunn så har ikke oppdatert meg.

Stål kan brukes på åte ja men da må holdet være særdeles kort.

Bly har høy egenvekt og mister dermed fart saktere enn stål. Selv om stål kan brukes i større haglstørrelser for å kompensere vil den pga sin økte størrelse igjen miste farten fortere.

Jeg har skutt kråker på 15-20 meter med stålammo med soleklare treff uten at de døde i skuddet. De måtte avlives på bakken etterpå alle sammen. Det er ikke ok.

Har aldri opplevd dette med bly.

Plutonium må vel kunne kalles "heavy load"? :mrgreen:

Lenke til kommentar

Tror det var slik at før blyforbudet kom var det bly über alles, så kom forbudet og bly var totalforbudt, og nå har man åpnet for bruk av bly på enkelte arter men kun der. Nyt det mens det varer...

Jeg har forstått det slik at man må gå en del opp i haglstørrelse når man skifter fra bly til stål, og uansett korte betydelig ned på holdet. At bly er bedre enn stål all round er vel ingen tvil om.

Jeg ville ikke brukt plutonium på matvilt, men det burde gå fint på rev eller kråke. Det er jo i teorien ikke lenger så fryktelig farlig når det er i en "stabil" form. Kanskje man skulle sendt et brev til Kjeller og spurt om de hadde noe liggende :grin2:

Lenke til kommentar

Du må sannsynligvis kjøpe skap før du får innvilget søknad. De har egentlig ikke hjemmel for å kreve dette tror jeg, men siden om du får akseptert våpensøknaden eller ikke går mye på skjønn så ville jeg hatt det i orden :p

Mitt tips til deg er å søke på 6 våpen med en gang i litt forskjellige utførelser(feks 3 rifler og 3 hagler). Det koster like mye som å søke om ett, å da har du muligheten til å kjøpe flere evt. Bruker du ikke tillatelsene før de blir ugyldige så spiller ikke det noen rolle heller

Lenke til kommentar

Hvorvidt man skal kjøpe skap før eller senere kommer litt an på hvilket våpenkontor man sokner til. Da jeg søkte i Sør-Trøndelag for fire-fem år siden haket jeg av for "oppbevarer i godkjent skap" på søknaden, og så kjøpte jeg skapet samme sted og tid som jeg kjøpte våpenet. Kjøper du brukt så er det bare å skaffe skap når søknaden kommer godkjent, før du kjøper våpen. Om kontoret du sokner til begynner å kreve ditt og datt så kan det hende du møter forståelse hos en skapforhandler, kanskje de gir deg mulighet til å heve kjøpet dersom du ikke får godkjent søknad.

Skal også sies at så lenge du har rent rulleblad og ellers ikke er kjent av politiet med negativt fortegn, så vil søknaden bli godkjent. Dog, tante kan finne på å ringe med spørsmål om du leverer full bunke med det samme. Vil tro at en hagle, en elgrifle og en salongrifle på første søknad er det meste "nødvendige", du skal jo lære å bruke våpnene også. Om du i tillegg kjøper rifle med løpsbytte (CZ455 er en moderne klassiker, med mulighet for 22lr, 17hmr og 22wmr) kan du hive med søknader på ekstra løp med det samme. Salong er også god knall på småviltjakt, med de ekstra kalibrene (17hmr/22wmr) i 455 man du skyte alt norsk småvilt. 22LR er bare lov på vilt opp til hares størrelse, men ikke hare. I praksis for det meste fugler og ekorn.

Hvor stort er startbudsjettet ditt? Det er jo også viktig i sammenhengen...

Lenke til kommentar

Tror det var slik at før blyforbudet kom var det bly über alles, så kom forbudet og bly var totalforbudt, og nå har man åpnet for bruk av bly på enkelte arter men kun der. Nyt det mens det varer...

Jeg har forstått det slik at man må gå en del opp i haglstørrelse når man skifter fra bly til stål, og uansett korte betydelig ned på holdet. At bly er bedre enn stål all round er vel ingen tvil om.

Jeg ville ikke brukt plutonium på matvilt, men det burde gå fint på rev eller kråke. Det er jo i teorien ikke lenger så fryktelig farlig når det er i en "stabil" form. Kanskje man skulle sendt et brev til Kjeller og spurt om de hadde noe liggende :grin2:

Bly er nå tillatt til alle arter som kan jaktes med hagle men ikke i våtmarksområder. Slik at gås, ender o.l. må jaktes på tørt land som jorder eller berg i strandsoner.
Lenke til kommentar

Med fare for å virke frekk; Det er ikke helt heldig at du kommer med "fakta" om lovlighet som er på tvers av det lovverket faktisk sier:

http://lovdata.no/forskrift/2002-03-22-313/§17

§ 17.Krav til hagleammunisjon

Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke blyhagl. Forbudet gjelder likevel ikke under jakt på li- og fjellrype, storfugl, orrfugl, rugde, jerpe, duer, ærfugl, skarv, kråke, ravn, skjære, nøtteskrike, trost, fasan, hare, sørhare, viltlevende kanin, rådyr, gaupe, mår, mårhund, rødrev, røyskatt, grevling, villmink og ekorn, og under felling av jerv og gaupe. Unntaket gjelder også for jakt på gjess som oppholder seg på innmark, jf. friluftsloven § 1a.

Det er tillatt å bruke fyllingskule/slugs til jakt på rådyr. Til jakt på villsvin er det når haglegevær benyttes kun tillatt å benytte fyllingskule/slugs.

Det er altså ikke lov å jakte and med blyhagl, ei heller måke, skarv og alle de andre artene med sjøfugl som jeg ikke lenger husker fra jegerprøvekurset.

Det kan også være verdt å merke seg at minken gjerne er å finne i nettopp strandsonen, så loven er omtrent så gjennomtenkt som man etter hvert kan forvente her til lands... :huh:

Lenke til kommentar

I retospekt har du helt rett, forutenom den skarven ( :p ) .

Jeg jakter alt jeg jakter lovlig med bly uten å tenke på at andre jakter litt mer spesielle ting.

De vanligste artene kan da jaktes med bly. Rype, kråke, ravn, gås, osv.

Jeg jakter mest med rifle og da trenger man ikke tenke på den biten.

Stålhagl på ender er jeg endog ikke med på, ville nok brukt tungsten eller andre alternativer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...