Gå til innhold

Hva gjør banken med boliglån som ikke kan dekkes ved salg?

Anbefalte innlegg

Hei.

Anne og Bjarne eier en bolig sammen, og er likt ansvarlig for boliglånet overfor banken.

Så skal boligen selges.
Bjarne er ansvarlig for en større andel av boliglånet enn Anne (innbyrdes, da Anne har puttet mer penger inn på lånet).

Resultatet av boligsalget blir egentlig at Bjarne ikke får dekket sin andel av boliglånet med pengene fra salget.

Hva skjer da overfor banken?

Kommer banken til å «ta» av Annes del, eller får Bjarne et annet lån (uten sikkerhet/pant)?

Anonymous poster hash: a1c86...47e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Banken kommer til å ta salgssummen for boligen for å innfri gjelden Anne og Bjarne er ansvarlige i fellesskap for. Om Bjarne er internt ansvarlig for en større del, vil Anne ha et regresskrav mot Bjarne. Hvordan Bjarne finner penger til å betale Anne er banken uvedkommende.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Banken vil kreve full innfrielse av sitt lån som vilkår for å slette pantheftelsen, så boligen blir i praksis ikke solgt uten at 1) Bjarne finner penger til å innfri sin andel (f.eks. ved at Bjarne tar opp et annet lån), eller 2) Anne legger ut av salgssummen for å innfri hele lånet, og krever dette tilbake av Bjarne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Banken kommer til å ta salgssummen for boligen for å innfri gjelden Anne og Bjarne er ansvarlige i fellesskap for. Om Bjarne er internt ansvarlig for en større del, vil Anne ha et regresskrav mot Bjarne. Hvordan Bjarne finner penger til å betale Anne er banken uvedkommende.

Var det jeg regnet med/var redd for, ja... Tusen takk. Takk også for at du gjorde meg oppmerksom på regresskrav – jeg må finne ut mer om det.

Lenke til kommentar

Banken vil kreve full innfrielse av sitt lån som vilkår for å slette pantheftelsen, så boligen blir i praksis ikke solgt uten at 1) Bjarne finner penger til å innfri sin andel (f.eks. ved at Bjarne tar opp et annet lån), eller 2) Anne legger ut av salgssummen for å innfri hele lånet, og krever dette tilbake av Bjarne.

Skjønner. Takk skal du ha. :)

Lenke til kommentar

Er det eventuelt noen som også kan gi meg et hint om hvordan følgende vil bli:

Ettersom den reelle fordelingen av boliggjelden er et innbyrdes anliggende mellom Anne og Bjarne – hva skjer da dersom Bjarne nekter ansvar for sin andel?

Da må den som har blitt krevd for mere av gjelden enn han eller hun etter det innbyrdes forholdet skal dekke gå til sak mot den andre parten og kreve regress.
Lenke til kommentar

Prøver ikke å flisespikke, men dette er jo kjekke informasjon å ha med seg: Er man ikke solidarisk ansvarlig for et felles lån? Eller det det dere implisitt sier og løsningen vil uansett være at den ene parten må gå til sak mot den andre? Jeg var av den oppfatning at banken bare kunne ta av Annes del (ettersom de er solidarisk ansvarlige. Disclaimer: Jeg har kun 7.5 studiepoeng i rettslære :p)

Lenke til kommentar

Solidaransvar er et spørsmål om felles ansvar overfor tredjepart. Det betyr at långiver har rett til å kreve fra den ene eller den andre eller begge, og at vedkommende kan kreve alt fra den ene. Motstykket er pro rata-ansvar, altså at långiver bare kan kreve en viss andel (f.eks. 50 %) fra den ene, og må kreve resten av den andre.

Solidaransvar regulerer imidlertid ikke forholdet mellom partene, bare mellom partene og långiver. Har långiver krevd alt av Bjarne har Bjarne rett til å kreve Anne for hennes andel, tross alt. Hvor mye Bjarne kan kreve av Anne kommer an på avtalen dem imellom.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er det eventuelt noen som også kan gi meg et hint om hvordan følgende vil bli:

Ettersom den reelle fordelingen av boliggjelden er et innbyrdes anliggende mellom Anne og Bjarne – hva skjer da dersom Bjarne nekter ansvar for sin andel?

Da må den som har blitt krevd for mere av gjelden enn han eller hun etter det innbyrdes forholdet skal dekke gå til sak mot den andre parten og kreve regress.

Argh... Veldig tung prosess...

Lenke til kommentar

Solidaransvar er et spørsmål om felles ansvar overfor tredjepart. Det betyr at långiver har rett til å kreve fra den ene eller den andre eller begge, og at vedkommende kan kreve alt fra den ene. Motstykket er pro rata-ansvar, altså at långiver bare kan kreve en viss andel (f.eks. 50 %) fra den ene, og må kreve resten av den andre.

Solidaransvar regulerer imidlertid ikke forholdet mellom partene, bare mellom partene og långiver. Har långiver krevd alt av Bjarne har Bjarne rett til å kreve Anne for hennes andel, tross alt. Hvor mye Bjarne kan kreve av Anne kommer an på avtalen dem imellom.

Har det da, overfor banken, noe å si hvem/hva som står på husskjøtet..? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...