Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Borettslag selge fellesarealer.

Anbefalte innlegg

Hei

Borettslaget jeg bor i har for 3. gang på ca like mange år oppe et forslag om å selge unna fellesarealer.

Denne gangen er det to forskjellige forslag, det ene omhandler loftsareale og det andre kjellerareale.

Disse forslagene går ut på at man skal selge unna areale, men med klare begrensninger.

De mener at areale som i dag er boder ikke skal kunne selges, mens arealet rett ved siden av som er tørkeloft skal kunne selges.

Det sies at arealet skal selges til en takst styret får innhentet, og at styret skal vurdere hvilket areale som er egnet for slikt salg.

Hensikten med dette er altså utvidelse av boeareal.

Loftsbodene er av typen lekter og netting, og er således lett å flytte på.

Jeg mener et slikt tilbud bør gå på budgivning, slik at den som byr mest får arealet rett over sin leilighet mot at denne sørger for flytting av bodene som eventuelt er over vedkommendes leilighet.

Det er ikke seksjonert på noen måte, så hvor bodene er mener jeg bør ha mindre betydning..

Jeg mener også min tanke om hvordan dette bør gjøres er en bedre måte siden det i større grad likebehandler andelseierne.

Videre mener jeg disse to forslagene bør behandles som en sak på generalforsamling da det i realiteten er en og samme sak slik jeg ser det.

Er det noe som taler mot at disse sakene bør behandles som en og samme sak? Dette kan vel generalforsamlingen bestemme at skal gjøres?

Er den ene eller andre måten å gjøre dette på ulovlig?

Vil dette ha noen skattemessige følger for borettslag eller andelseiere?

En påstand fra en andelseier er som følger:

"Når er borettslag med over 80% av inntektene (hvis jeg husker rett) fra fellesutgifter selger fellesarealer som ikke er tjenende kan andelshaverne bli beskattet direkte. "

Medfører dette riktighet?

Vårt borettslag har ca 100k i inntekter fra annet enn felleskostnader, og over 15 millioner i felleskostnader.

Jeg setter pris på svar, og kan også til en viss grad komme med supplerende opplysninger hvis nødvendig..

Anonymous poster hash: 52b26...5a1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva som er en og samme sak kan generalforsamlingen bestemme (i praksis gjøres dette ved at man på punktet om å vedta dagsorden fremmer forslag om og får vedtatt at sak X og Y skal behandles og voteres over samlet). Innenfor rimelighetens grenser og innenfor loven, selvsagt. En sak om nye husordensregler og en sak om valg av styre er ikke samme sak. Hva generalforsamlingen bør behandle som samme sak kommer an på hvor store fellestrekk forslagene har.

I eksempelet ditt kan man foreslå at det stemmes særskilt over hvorvidt det skal skje noe som helst salg av fellesareal. Hvis dette forslaget faller vil det ikke være relevant å stemme over hvordan salget skal skje. Det er imidlertid ikke ulovlig å behandle sakene separat og kjøre forskjellige avstemninger.

Et borettslag behandles skattemessig som en deltakerlignet enhet, forutsatt at 85 % eller mer av inntektene kommer fra husleie, eller skattemyndighetene finner at deltakerligning er mest i samsvar med de underliggende realiteter. Deltakerligning vil si at andelseierne beskattes for lagets samlede inntekter og kostnader. Det følger av skatteloven § 7-3 femte ledd bokstav a at gevinst ved realisasjon av lagets eiendom er skattepliktig inntekt. Alternativet til deltakerligning er selskapsligning, altså at borettslaget selv blir skattlagt for gevinsten. Gevinsten blir ikke skattefri, spørsmålet blir kun hvem som skal betale skatten - deltakerne personlig som direkte utlignet skatt eller deltakerne indirekte via husleie.

Det følger av burettslagslova § 3-2 at en endring av antallet andeler i borettslaget krever to tredjedels flertall i generalforsamlingen. Det samme gjelder salg av fast eiendom ellers, jf. burettslagslova § 8-9.

Lenke til kommentar

Er slike meldinger som dette på et fora for alle borettslagets beboere innafor eller utafor i denne sammenheng?

"

Hei!

Hvis noen ønsker å stemme for utbygging av fellesarealer på Generalforsamlingen på torsdag, og ikke kan stille for å gi sin stemme, kan jeg gjerne overbringe fullmakt.

Ta kontakt om det er av interesse:)"

Det bedrives ganske aktive kampanjer for å påvirke andelseiere til å stemme i favør av hva man selv mener, selvsagt uten at de som har tatt initiativ til å starte salg av enheter har informert om alle sider ved et slikt salg.

De har rett og slett kun opplyst om fordelene det vil gi for enkelte. Anonymous poster hash: 52b26...5a1

Lenke til kommentar

Hm, det virker fornuftig. Og det gjør regelen langt mindre merkelig enn jeg først trodde. :) Men felleskostnader er da strengt tatt ikke "leie"...

(Ordlyden er kanskje et resultat av at paragrafen ble skrevet før den nye borettslagsloven endret systemet i 2005? Edit: Nei, den nye borettslagsloven, med "borett" i stedet for "leierett" er fra 2003, og sktl § 7-3 kom så vidt jeg kan se i 2004. Pussig. EditEdit: krikkert påpeker under at omtrent den samme regelen stod i § 7-12 tidligere, og er fra før 2003. Så da tror jeg ordet "leie" bare skyldes at ingen har brydd seg med å endre ordlyden i tråd med ny borettslagslov.)

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Bestemmelsen i § 7-3 sto tidligere i § 7-12. Hele kapittel 7 ble opphevet og omredigert da man gikk fra prosentligning til fritaksligning for bolig i 2004. Dagens regler (og dagens utforming av dem) for boligselskaper kom med skattereformen 1992, men de eksisterte også før dette i en noe annen form.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...