Gå til innhold

Hjelp med mitt nye trådløse nettverk

Anbefalte innlegg

Heisann alle!

Jeg sitter med et nytt nettverk levert av GET (nettopp flyttet) som også inkluderer fiber. Så oppsettet mitt per dags dato er slik:

Linje kommer inn-> Genexis Premium router som tar imot og sender ut 1x data og 1x tv videre via ethernet, samt trådløst nett i form av 1x 2,4ghz og 1x 5ghz linje-> GET Box II som sender ut nettverk via de tre siste rj45-portene samt trådløst nett på samme måte som over.

spørsmålet mitt er dermed som følger:
Hvordan burde jeg stille inn nettverket?
Jeg har tenkt ut et par løsninger:
1. Get Box II sitt trådløse nett slås av, bidrar bare med lan til enheter i TV-benken, mens Genexis-routeren bidrar med trådløst nett. 
2. Ha begge routerne på, med samme SSID på begge nettverkene og samme passord. Dette burde gjøre slik at enheter kobler seg til den enheten med best dekning og dermed øke dekningsarealet? Spørsmålet er om da disse vil krølle det til for hverandre på noen måte, og også om jeg egentlig trenger det. Tror nemlig Genexis-routeren dekker hele leiligheten. 
3. La Get Box II stå for nettverket og slå av trådløst i Genexis-routeren. Min tidligere erfaring med Get Box II som router er at den kan være litt kranglete og treg.
4. Slå av alt sammen og skaffe meg en ny router.

Jeg er allergisk mot tregt, ustabilt og/eller klønete nett, så vil veldig gjerne ha dette til å funke.

Håper noen kan hjelpe!

Endret av Makri
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå for #4 du.. 

Det er ikke bare å sette samme ssid å satse på at det skifter til beste. 

Klienten din vil holde på det signalet den har så du må til med noe som støtter seamless roaming. 

Asus ac66/68/87/88 gjør vel det, men så er det om du trenger 2 stk av den da.. alt avhenger av om hvordan huset/leiligheten din er.. 

Jeg har f.eks 3 stk, men jeg har stort hus da.. ;)

Lenke til kommentar

Jeg har en leilighet på 50 kvm, så tror ikke det blir nødvendig. Har dessuten nettopp snakket med Get support, og de sa følgende:
1. Jeg får ikke stille på hverken kanal eller SSID i hovedrouteren.
2. Get Box II vil ikke bidra med hverken router eller modem når den kobles til hovedrouteren (som den må for å få TV-signaler), men jeg får ikke slå av WiFi på den, pga "kommende funksjonalitet". 

Så da er jeg låst til enten å la alt stå på slik det er eller slå av trådløst på hovedrouteren for å la Get Box II ta dette (da blir det mindre krangling om "plassen", men fordelen er å kunne la ting gå på forskjellig nett) eller å kjøpe en ny router for å bruke denne som aksesspunkt som jeg kan modifisere selv, men la hovedrouteren fremdeles være router og modem. Blir snarlig sistnevnte kjenner jeg, for maken til følelse av å stange hodet i en vegg har jeg sjelden vært borti. Altså når jeg snakket med Get Support. Men det er nå en dyr investering for å kunne bestemme nettnavnet selv, istedet for å la Get Box II være aksesspunkt. Selv om sistnevnte kan være trøblete.

Lenke til kommentar

Nei, det er det jeg egentlig ikke er. Men når det legges Fiber så eier de utstyret i motsetning til kobberledninger hvor det leies. Altså så må jeg bruke hovedrouteren. Og for å få TV så må jeg bruke Get Box II som jeg ikke kommer inn på. Så jeg har ikke så mye valg... Det eneste er som sagt å slå av hovedrouterens wifi, skaffe et aksesspunkt og deretter bruke dette sammen med hovedrouteren. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...