Feh Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 (endret) Hei! Har en Golf V 2005 mod 1.6 bensin (ikke FSI). I dag er fjerde gang den er på service hvor motorlampa lyser, og det leses ut feilkoder relatert til avgasser. Nå har jeg ikke alle her i farta, men kan bla frem om nøvendig. Verksted 1 (2012): Bytte lambdasonde foran og bak. Spør om det kan kjøres med: Ja sier de - ingen problemer med det. Verksted 2 (2014): Ingenting å bry seg om. Verksted 3 (2016): Bytte en drøss av greier jeg ikke husker hva var. Totalpris på 20.000 for å fikse. Spurte om det kunne kjøres med: Selvsagt. Verksted 4 (2016): Bytte EGR-ventil + fremfre lambda sonde. Ca. 5500 kr. Mente dette måtte byttes ASAP for hvis ikke kunne katalysator gå dundas og i værste fall toppakning ryke. Bilen har på dette tidspunktet hatt lys i lampa i ca. 4 år - 110.000 km (totalt gått 184.000 km). En annen ting når jeg først har rota meg bort i denne delen av forumet: Tannrembytte. I det medfølgende VW serviceheftet som ligger i bilen står det sjekkes først etter 90k, deretter hver 30k. Står ingenting om fast intervall på bytte. Verksted 1 (Møller) sier bytte hver 120k eller 5 år. Verksted 2 sier bytte hver 90k. Servicemanual (tredjeparts) sier bytte hver 90k. "Nettet" sier 120k eller 90k. Noen som vet? Og i tillegg: Alle verkstedene sier de anbefaler å bytte vannpumpe samtidig. Men er det nødvendig eller kun anbefalt in case shit? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg skal kvitte meg med hele faenskapet innen august uansett. Jeg trenger kun å ha den operativ i 4 mnd til slik at jeg kan få en symbolsk sum i innbytte når jeg kjøper ny. Endret 4. april 2016 av Feh Lenke til kommentar
Smooshball Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Har akkurat samme problemet med lambda Da jeg kjøpte bilen min var den nylig byttet, men bilen min bruker litt olje nå og da som gjør at den streiket kjapt....Får da alarm hver gang jeg starter bilen, men det er ikke noe å bry seg om, vane sak som suger... Å bytte vannpumpe anbefales da den koster dog 500kr ish, og man må av med reimen for å bytte den. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Kan være mange feilkilder som er årsaken. Veivhusventilasjon, vakuumslange, katalysator, er noen av mulighetene, kan fort bli dyrt. Bytte av registerrem kommer an på motorkode. På min er det sjekk første gang ved 90k km, deretter hver 30 k km. På min ble den byttet på ca 120 k km. Lurt å bytte vannpumpe med det samme. På min forrige bil ble remmen byttet, men ikke vannpumpen, og etter vel et år gikk vannpumpen, og alt måtte på nytt. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 4. april 2016 Forfatter Del Skrevet 4. april 2016 BGU er motorkoden. Det er det samme som står i serviceheftet mitt, sjekk ved 90, deretter sjekk hver 30 og bytte ved behov (synlig slitasje). Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Ang regreim, så sier vel flere og flere at du bør bytte denne ver 7 år eller 90-120k km! Og så klart etter behov viss du ser den er slitt. Ang feilkoder, se om du finner en du kjenner som jobber på et verksted, så vil han si akkurat hva som er gale, verkstedene har som vane å prøve å tjene litt penger. Men ikke farlig å kjøre med det du har fått feil på, og det skal være enkelt å bytte selv viss du vil ordne selv, tenker da på lambda sesoneren. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 I dag er fjerde gang den er på service hvor motorlampa lyser, og det leses ut feilkoder relatert til avgasser. Nå har jeg ikke alle her i farta, men kan bla frem om nøvendig. Ja det er nødvendig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå