Gå til innhold

Amerikanske SNES & NES spill

Anbefalte innlegg

Har kjøpt opp spill jeg spilte når jeg var yngre (etter SNES) i et par år nå, og har i det siste blitt interessert i å samle på enda eldre spill (NES og SNES hovedsaklig). Problemet er rett og slett at jeg får angst når jeg ser hvor mye PAL-versjonen av enkelte av disse spillene koster. 

Jeg har rett og slett ikke lyst til å bruke så mye penger på den europeiske versjonen av et spill når den amerikanske versjonen er 50% billigere. Det er i tillegg en del spill som ikke finnes i PAL-versjon (Chrono Trigger, Earthbound osv.). 

Lurte derfor på om det er en måte å få spilt NTSC-spill her i Norge? Jeg er ikke kompetent nok til å begynne å tukle med strøm osv, så det måtte i så fall være en adapter / konsoll av noe slag. Har lest litt om Retron 5, er det noen her som har noen erfaringer med dette?  :hmm:

F.eks: Retroland.no selger DK: Country 3 CIB (skikkelig beat up) til 1600 kr, på eBay kan jeg få hele trilogien (amerikansk) CIB til 1800 kroner...  

Takk på forhånd!  :ph34r:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NES er ihvertfall veldig enkel å gjøre "sonefri" om du har litt erfaring med å skru opp ting og å bruke en avbiter. Eneste som er greit å gjøre er å finne riktig chip:

NES10.jpg

Ellers finner du SNES NTSC -> PAL convertorer som du setter i slotten og så setter NTSC spillet i konvertoren. Kjøpes på EBay, f.eks: http://www.ebay.co.uk/itm/NTSC-to-PAL-Converter-FULLY-TESTED-GOOD-CONDITION-Super-Nintendo-SNES-/111952770900

eller

http://www.ebay.co.uk/itm/Super-Nintendo-SNES-NTSC-Converter-for-PAL-Consoles-Boxed-wi1-/351695795759

Er mulig å modde SNES også, men det krever litt mer arbeid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde en converter når jeg var yngre som bare het "universal adapter"

Det var kun en PAL kassett som man plasserte i PAL maskinen som hadde feste på toppen til å plassere NTSC spill og et feste på baksiden av adapteren der man plasserte et vanlig PAL spill.

Ed: Ligger masse ute på ebay: http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2053587.m570.l1313.TR11.TRC1.A0.H0.XNintendo+universal+adapter.TRS0&_nkw=Nintendo+universal+adapter&_sacat=0

Endret av Noxhaven
Lenke til kommentar

Retron5 er det enkleste, men vær obs på at den ikke kjører alle spill like godt. Jeg ble veldig overrasket over at den ikke takler SMW så bra.

Selv så gjør jeg følgende: Selv om jeg har den fysiske kopien av et spill så spiller jeg det via emulator på PCen. Det er enklere, gir bedre ytelse, det sparer plass og du slipper slitasje på den fysiske kopien (spesielt bra for diskbaserte spill).

Lenke til kommentar

Har en Retron5 selv, og er svært fornøyd med den. Den har kjørt alt jeg har prøvd av NES, SNES, Super Famiconm GBA og Sega Mega Drive/Genesis uten problemer. I tillegg støtter den de originale kontrollene til NES, SNES og Mega Drive, skjønt jeg foretrekker faktisk kontrollene som kommer med i esken. Er så lettvindt med en liten quicksave her og der. Gamle spill kan være sykt vanskelige til tider. :)

Lenke til kommentar

Du har også Retrobit Super Retro Trio, som skal gi en mer troverdig opplevelse enn Retron, fordi der sistnevnte egentlig er en datamaskin med emulator, inneholder førstnevnte mer tro kopier av kretsene til konsollene. Men du får ikke noe HDMI eller oppskalering, så det er kanskje best å finne seg en gammel glass-TV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...