Gjest Bruker-68389 Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Hver andre dag sånn ca. etter at maskinen har stått avskrudd over natten, så vil ikke maskinen boote til windows desktop, men går bare inn i bios istedenfor. Om jeg skrur av maskinen igjen, skrur av psu, og så lar den stå litt, så vil den plutselig spille på lag igjen. Jeg innstallerte windows på ny disk igjen for kanskje 2 måneder siden, men har ikke hatt noe problemer før nå i det siste. Maskinen er ikke overklokket over hodet, og jeg har ikke rotet med noe i bios. Hva kan dette være ? Windows 7 Ultimate 64-bit SP1 Hovedkort: Asus ROG Maximus VII Formula CPU: Intel i7-4790K GPU: Geforce GTX Titan RAM: Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz 16GB x 2 = 32GB OS Disk: Samsung 850 EVO 500GB SSD Har også en WD Red 3TB som stæsjdisk. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Kan være symptomer på feilende PSU. Ville nesten starta med å bytte den. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389 Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Beklager, men jeg trenger hjelp til feilsøking. Lenke til kommentar
Dudz0r Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Har opplevd go2bios funksjonalitet som henger seg. Avinstaller om du har noe slikt program. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Beklager, men jeg trenger hjelp til feilsøking. Testing med en ny PSU må vel kunne kalles feilsøking. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389 Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Beklager, men jeg trenger hjelp til feilsøking. Testing med en ny PSU må vel kunne kalles feilsøking. Jeg kjøper ikke et nytt produkt for å feilsøke. Da sitter jeg vips med 1 psu jeg ikke trenger. Ikke stoler jeg heller på forslag tatt ut av løse lufta. Du må gjerne begrunne litt dypere hvorfor du antar dette kan være psu. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Beklager, men jeg trenger hjelp til feilsøking. Testing med en ny PSU må vel kunne kalles feilsøking. Jeg kjøper ikke et nytt produkt for å feilsøke. Da sitter jeg vips med 1 psu jeg ikke trenger. Ikke stoler jeg heller på forslag tatt ut av løse lufta. Du må gjerne begrunne litt dypere hvorfor du antar dette kan være psu. Om du skal være så bastant trenger du vel ikke om å poste om hjelp heller da. Bytte av PSU er 100% kurrant i dette tilfellet. 1 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 (endret) Beklager, men jeg trenger hjelp til feilsøking. Testing med en ny PSU må vel kunne kalles feilsøking. Jeg kjøper ikke et nytt produkt for å feilsøke. Da sitter jeg vips med 1 psu jeg ikke trenger. Ikke stoler jeg heller på forslag tatt ut av løse lufta. Du må gjerne begrunne litt dypere hvorfor du antar dette kan være psu. 1. Man kan låne PSU 2. Hvis du kjøper kan du benytte angrerett 3. Det er greit med backup uansett 4. Svært svært ofte en PSU syndebukk Feilsøking er metodisk. Det er ikke galt på noen planet å foreslå å teste med anna PSU i denne sammenheng. Det var bare et forslag jeg gav deg - det er slettest ikke sikkert at det er PSU. Men jeg ville startet der iallfall. Jeg skal ikke pårope meg enorm kompetanse innen dette - bare rundt 30 år bruk og ca. 20 år med bygging. Hvis det ikke er PSU så ville jeg tatt en kontroll med et annet hovedkort. Sansynligheten for at det er en av dem to er relativt stort - vil si 90% sjanse. Hvis ikke du ønsker å teste med noe annen hardware så er det ikke så mye du kan gjøre. Gå over maskinvaren - se etter caps som buler kanskje. Endret 5. april 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389 Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Så hvis en kompis sier at det skrangler litt i bilen når han gir gass, skal jeg bare si - bytt eksosanlegg ? Nei, da hjelper jeg han med feilsøking. Man bytter ingen verdens ting uten å ha benyttet eliminasjonsmetoden, om man har levd noen år. 1: Jeg har ingen jeg kan låne psu av. 2: Jeg utnytter ikke en butikk for å få feilsøkt. Dette er noe de liker svært dårlig. 3: Jeg trenger ingen backup. 4: Joa, forrige psu gikk donken etter 6 år, men den nye er 1 år gammel og av anerkjent merke. Jeg har begrenset med penger om dagen, så det å handle på impuls er utelukket. Andre forslag rettet mot feilsøking ? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 (endret) Bygg opp maskinen på utsiden av kabinettet. Oppdatert BIOS Kjør kun 1 SSD eller HDD (med windows) Kjør kun 1 minnebrikke, og bytt på hvilken du bruker og hvilken slot den står i Kjør kun integrert grafikk All annen hardware dropper du å installere Hjelper det? Reinstaller windows fra scratch. Hjelper det nå? Hjelper det ikke så må du metodisk bytte ut en og en komponent til du finner feilen. Hjelper det så kan du begynne å montere tilbake en og en komponent til feilen eventuelt oppstår igjen. Endret 5. april 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Så hvis en kompis sier at det skrangler litt i bilen når han gir gass, skal jeg bare si - bytt eksosanlegg ? Nei, da hjelper jeg han med feilsøking. Man bytter ingen verdens ting uten å ha benyttet eliminasjonsmetoden, om man har levd noen år. 1: Jeg har ingen jeg kan låne psu av. 2: Jeg utnytter ikke en butikk for å få feilsøkt. Dette er noe de liker svært dårlig. 3: Jeg trenger ingen backup. 4: Joa, forrige psu gikk donken etter 6 år, men den nye er 1 år gammel og av anerkjent merke. Jeg har begrenset med penger om dagen, så det å handle på impuls er utelukket. Andre forslag rettet mot feilsøking ? Har selv hatt en Corsair HX850 dø iløpet av 3 mnd. Selv om din er av ypperste merke og kvalitet kan det fortsatt være skadet på et vis. 1. Klare du å fremprovosere problemet? 2. Bytt Sata port på OS disk. 3. Napp ut RAM sticks og bruk bare en (virker utsansynlig med problemene du beskriver) 4. Koble ut all strøm untatt til HK og OS disk. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Man kan vel forsåvidt også teste å skru av maskinen, dra ut strømkabel og trykke inn / holde inne powerbutton en del for å lade ut. Hender det hjelper men tviler jo. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Hadde samme problemer på et AMD bygg jeg hadde for 12år siden. Det var pga jeg klarte å få statisk elektrisitet på hk. Av og på med PSU noen ganger så ordnet det seg. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 (endret) Så hvis en kompis sier at det skrangler litt i bilen når han gir gass, skal jeg bare si - bytt eksosanlegg ? Nei, da hjelper jeg han med feilsøking. Man bytter ingen verdens ting uten å ha benyttet eliminasjonsmetoden, om man har levd noen år. Andre forslag rettet mot feilsøking ? Å teste med en annen PSU er et veldig vanlig steg i feilsøking når det kommer til PC. Faktisk noe av det første man gjør når man tester for hardwarefeil. Du trenger ikke bytte PSU for å feilsøke, du kan måle spenninger etc på PSU'en du har også. Jeg har aldri gjort det da det er like mye stress som å kjøpe ny, ikke verdt tiden og man må uansett ha måleutstyr og vite hva man gjør. At du ikke skjønner hvorfor folk foreslår dette og at du synes det er idiotisk får du ta på din kappe. Det aller første du gjør er å koble ut ALT av maskinvare, ha bare CPU, Windowsdisk og 1 RAM-brikke montert. Etc etc etc..... Problemet med dette er at hvis det er PSU så vil du ikke kunne påvise noen feil så sant ikke den tuller igjen som er litt random etter hva jeg forstår du skriver. Da blir det feil å anta at X er problemet når du feilsøker. Hvis du for eksempel tester et annet skjermkort som drar mindre strøm og du konkluderer med at det er gåent så sitter du plutselig igjen med et skjermkort du ikke trenger hvis du kjøper nytt. Ta deg en bolle og kjøp en ny PSU Edit; Ja, jeg har faktisk vært med om å feilsøke på en PC med ødelagt PSU som tulla til alt. Ble deler for par tre tusen som måtte sendes tilbake Endret 5. april 2016 av Belphegor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå