Gå til innhold

[Løst] Trådløst nettverk

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nylig fått lagt inn bredbånd i fra altibox.

Men routeren står 2 etasjer over den stasjonære.

Hva er den beste måten for nett uten kabel ?

Har kikket litt på sånn usb-stick som "nettverkskort"

Noen erfaringer rundt dette?

Det er ikke aktuelt enda å legge opp kabel.

Skulle gjerne vært 5gHz.

Endret av Darktazz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kabel er det beste, enten fiber\tp kabel.

De som har usb kan fungere hvis du har under 500 mbit på 5 ghz men bare hvis det er kort avstand under 10 meter fri sikt til routeren.

Som dette tyder på må du på 2.4 Ghz frekvensen med stort håp kan du klare 100 mbit ustabilt over tid og dårligere ping.

Nå vet jeg ikke hva som er best, men beste å ha lengere antenne og prøve å ha kort avstand som mulig.

Lenke til kommentar

Altibox tilbyr også trådløs router, da med 2,4 og 5GHz.

Fikk nettopp installert en slik hos gamlingene :)

Hvor mye koster denne?

Da kunne jeg eventuelt plassert denne ved stasjonær og brukt kabel ?

Takk for raske svar^^

Lenke til kommentar

Hvor mye koster denne?

Takk for raske svar^^

Tror dere snakker litt forbi hverandre her. Ruteren du har fått som står to etasjer over sender vel ut et wifi nett ?

Du har normalt sett tre måter å overføre signaler på. Kabel, PLC (powerline) og wifi. Du får kjøpt usb nettverkskort til stasjonær pc. Jeg ville vel gått for en ekstern antenne, slik at mottakeren står litt unna pcen.  Så klart det beste er kabel, hvis du er heldig med el-anlegget så kan PLC være en løsning. Siste alternativ er alltid wifi.

Endret av Thsan
Lenke til kommentar

Hvor mye koster denne?

Takk for raske svar^^

Tror dere snakker litt forbi hverandre her. Ruteren du har fått som står to etasjer over sender vel ut et wifi nett ?

Du har normalt sett tre måter å overføre signaler på. Kabel, PLC (powerline) og wifi. Du får kjøpt usb nettverkskort til stasjonær pc. Jeg ville vel gått for en ekstern antenne, slik at mottakeren står litt unna pcen.  Så klart det beste er kabel, hvis du er heldig med el-anlegget så kan PLC være en løsning. Siste alternativ er alltid wifi.

Ahh, skjønner. Har du noen erfaring med usb ekstrene antenner? Noen spesielle å anbefale ?

Lenke til kommentar

Har desverre ikke erfaring med eksterne nettverkskort, da alt jeg har går på nettverkskabler. Men jeg ville sett etter ting som har AC standard.

https://www.komplett.no/category/10273/nettverksprodukter?subcategory=10279_Nettverkskort&sort=Price%3ADESCENDING

Eller så kan du kjøpe et AP og sette det i bridge opp mot eksisterende nettverk deretter ha en kabel fra AP til pcen.

Hva mener du med AC Standard?

Er det noen AP du vil anbefale?

Lenke til kommentar

Har desverre ikke erfaring med eksterne nettverkskort, da alt jeg har går på nettverkskabler. Men jeg ville sett etter ting som har AC standard.

https://www.komplett.no/category/10273/nettverksprodukter?subcategory=10279_Nettverkskort&sort=Price%3ADESCENDING

Eller så kan du kjøpe et AP og sette det i bridge opp mot eksisterende nettverk deretter ha en kabel fra AP til pcen.

Hva mener du med AC Standard?

Er det noen AP du vil anbefale?

Wifi nettverk har forskjellige standarder B/G/N/AC. AC er den nyeste hvis du kjøper noe som ikke støtter AC så er det nesten som å kaste penger ut av vinduet.

https://www.komplett.no/product/817130/datautstyr/nettverksprodukter/range-extender/asus-rp-ac52 er et greit AP. Er et par år gammelt men har fungert greit når jeg har satt de opp hos venner. Nå er jeg veldig fornøyd med asus sitt grensesnitt, enkelt å sette opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...