Mladic Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 (endret) Jeg har søkt master på alle disse fire skolene etter tre år med en økonomiutdanning fra et utenlandsk universitet. Jeg har allerede fått skoleplass på BI (MSc Finance) og Cass (MSc Investment Management), og venter fortsatt på svar fra CBS og NHH. Hvilken skole burde jeg velge? Jeg er litt usikker på hvilke skoler jeg burde gå for, men jeg har laget en liste over de aktuelle skolene som jeg har fått svar på: BI: Fordeler: Jeg er fra Oslo, og jeg har familie som bor her. Men jeg tenker å bo for meg selv. Hvis det ikke virker å bo for seg selv på grunn av for høy leie, kan jeg når som helst flytte tilbake til foreldrene mine. Introduksjonsuke for statistikk og matematikk og en del kvantitative fag, som jeg ikke har hatt siden 1. året. Har mulighet for å få en relevant deltidsjobb, med begynnelse i sommer, hos et stort finanskonsern (trenger bare å bekrefte til arbeidsgiver om jeg skal studere i Oslo eller ikke, håper jeg). Får utviklet et etablert nettverk i Oslo og omegn, og forhold med potensielle kollegaer/arbeidsgivere. Ulemper: Skolepenger. Jeg har allerede et høyt studielån. Kanskje ikke det beste rykte blant skolene jeg søkte på? Litt generell master, følger jeg. Og ikke så mange fag å velge mellom. Er ikke helt gira på samfunnsøkonomi, men det er vel nyttig å kunne hvis man skal ta en master i finans. Cass Fordeler: Et av de bedre ranket (FT) finansstudiene i Europa. Anvendt fag med bruk av modeller utviklet av forskjellige banker og institusjoner. Veldig spesialiserte og interessante fagmuligheter. Mulighet for å få jobb i the City (men jeg er mer interessert i å få jobb i Norge, og etablere meg her). Studere i London Muligheter for å ta korte studieopphold i forskjellige storbyer Ulemper: Skolepenger. Totalt kostnader blir et par titusener mer enn BI, siden studiet går over 12 måneder. De fleste som studerer på Cass kommer jeg nok ikke til å se igjen, så nettverket er der, men nærmest ubrukelig. "Masteroppgave" (eller Business Project, som de kaller det) består bare av 8,000 ord. Må flytte til et annet land, igjen Kanskje ikke alle anerkjente norske arbeidsgivere kjenner til Cass CBS Fordeler: Gratis, dvs. ingen skolepenger. Også veldig spesialisert master med interessante fag. Ulemper: Fordi jeg manglet er par fag, må jeg gå på sommerskole der for å ta opp et fag, som vil si at jeg ikke får den sommerjobben og deltidsjobben, og derfor går glipp av viktig arbeidserfaring og nettverk. Må flytte til et annet land, og lære meg et annet språk. Leie er også dyrt i Købehavn. Veldig vanskelig å få deltidsjobb eller sommerjobb der, fordi du ikke er dansk (hørt av en kompis som studerer der). NHH Fordeler: Gratis. Har en del venner der. Ikke så mange obligatoriske fag, og mulighet for å velge mellom veldig mange fag. Tipper vel at leie og levekostnader er et hakk lavere enn Oslo. Bedre rykte enn BI(?) Ulemper: Igjen, jeg får ikke sommer- og deltidsjobben Jeg synes BI-valget er ganske greit, fordi jeg får redusert levekostnadene betraktelig med muligheten av å bo hos foreldre + deltidsjobb. NHH frister meg også veldig, men jeg har ikke like gode muligheter for relevant deltidsjobb, også er jeg heller ikke sikker på om jeg kommer inn eller ikke. Endret 4. april 2016 av Mladic Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Jeg ville dratt til London om du kan finansiere det. De norske arbeidsgiverne som faktisk teller kjenner til Cass, og erfaring fra utlandet generelt og London spesielt er veldig positivt om du skal jobbe innen finans. Se bare den siste tids oppslag i DN, Norsk finansbransje sliter med å rekruttere nordmenn til London, men ønsker å gjøre det fordi erfaring derifra er gull verd. Nå er det riktignok ikke nødvendig å studere i London for å kunne jobbe der senere, men jeg har inntrykk av at det å starte karrieren i London, og dermed utsette etablering i Oslo om enn bare med noen år, er enormt verdsatt i alle de norske meglerforetakene og større bankene. NHH og CBS vet jeg ikke helt hvordan jeg ville valgt mellom, der tror jeg det er fordeler og ulemper med begge steder som er litt vanskelig å regne mot hverandre. BI ville jeg ikke valgt over Cass, så lenge det blir nesten like dyrt. 1 Lenke til kommentar
MD123 Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Jeg ville dratt til London om du kan finansiere det. De norske arbeidsgiverne som faktisk teller kjenner til Cass, og erfaring fra utlandet generelt og London spesielt er veldig positivt om du skal jobbe innen finans. Se bare den siste tids oppslag i DN, Norsk finansbransje sliter med å rekruttere nordmenn til London, men ønsker å gjøre det fordi erfaring derifra er gull verd. Nå er det riktignok ikke nødvendig å studere i London for å kunne jobbe der senere, men jeg har inntrykk av at det å starte karrieren i London, og dermed utsette etablering i Oslo om enn bare med noen år, er enormt verdsatt i alle de norske meglerforetakene og større bankene. NHH og CBS vet jeg ikke helt hvordan jeg ville valgt mellom, der tror jeg det er fordeler og ulemper med begge steder som er litt vanskelig å regne mot hverandre. BI ville jeg ikke valgt over Cass, så lenge det blir nesten like dyrt. Enig i at Cass nok er å foretrekke på mange hvis, men ikke glem at det koster skjorta å bo i London. Du må nok regne med høyere husleie der enn i Oslo. Jeg hadde valgt BI over CBS så lenge det er snakk om Msc in Finance. Finansmasteren til BI står sterkere enn mange har inntrykk av. Hvis du vurderer siv-øk med en finansfordypning hadde jeg valgt NHH over BI. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 6. april 2016 Forfatter Del Skrevet 6. april 2016 Jeg er usikker på om Lånekassen dekker hele beløpet for skolepenger samt. levekostnader, eller om jeg må punge ut selv. Er det virkelig en så stor fordel å studere på Cass i forhold til de andre skolene? Lenke til kommentar
MD123 Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Nei, det er ingen vannvittig fordel, det er det ikke. Du kan fint få akkurat de samme jobbene i Norge med en master fra BI, NHH eller CBS; men det kan være et lite pluss å ha gått på Cass, det kan det. Lånekassa dekker ikke hele beløpet for skolepenger. Du kan vell maks få rundt 200 000 fra lånekassa, og uten at jeg vet hva masteren du hadde sett for deg koster på Cass, så regner jeg med at det er en del mer. Du får det samme beløpet alle får fra lånekassa mtp levekostnader. Det vil nok ikke alene holde til å bo i London, du må regne med veldig høy husleie, samtidig som de generelle levekostnadene er høye der. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 7. april 2016 Forfatter Del Skrevet 7. april 2016 Nei, det er ingen vannvittig fordel, det er det ikke. Du kan fint få akkurat de samme jobbene i Norge med en master fra BI, NHH eller CBS; men det kan være et lite pluss å ha gått på Cass, det kan det. Lånekassa dekker ikke hele beløpet for skolepenger. Du kan vell maks få rundt 200 000 fra lånekassa, og uten at jeg vet hva masteren du hadde sett for deg koster på Cass, så regner jeg med at det er en del mer. Du får det samme beløpet alle får fra lånekassa mtp levekostnader. Det vil nok ikke alene holde til å bo i London, du må regne med veldig høy husleie, samtidig som de generelle levekostnadene er høye der. Da tror jeg at jeg må utelokke Cass, da skolepenger alene runder opp mot 300,000 kr, da jeg ikke vil ha for mye støtte fra foreldre. Hvis du kunne velge mellom BI + relevant deltidsjobb og CBS. Hva hadde du valgt da? Jeg har ikke så mye bra på CVen, og jeg tenkte at denne deltidsjobben kunne gi meg en god boost i tillegg til en fot inn i døren for en potensiell jobb etter masteren. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 Det er ikke unormalt med 10000kr i husleie for en liten 2 roms leilighet i London, det må du tenke på. Lenke til kommentar
MD123 Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 Nei, det er ingen vannvittig fordel, det er det ikke. Du kan fint få akkurat de samme jobbene i Norge med en master fra BI, NHH eller CBS; men det kan være et lite pluss å ha gått på Cass, det kan det. Lånekassa dekker ikke hele beløpet for skolepenger. Du kan vell maks få rundt 200 000 fra lånekassa, og uten at jeg vet hva masteren du hadde sett for deg koster på Cass, så regner jeg med at det er en del mer. Du får det samme beløpet alle får fra lånekassa mtp levekostnader. Det vil nok ikke alene holde til å bo i London, du må regne med veldig høy husleie, samtidig som de generelle levekostnadene er høye der. Da tror jeg at jeg må utelokke Cass, da skolepenger alene runder opp mot 300,000 kr, da jeg ikke vil ha for mye støtte fra foreldre. Hvis du kunne velge mellom BI + relevant deltidsjobb og CBS. Hva hadde du valgt da? Jeg har ikke så mye bra på CVen, og jeg tenkte at denne deltidsjobben kunne gi meg en god boost i tillegg til en fot inn i døren for en potensiell jobb etter masteren. Det blir veldig vanskelig å svare på. Helt generelt så er det alltid en fordel å ha en relevant deltidsjobb, samtidig kan du ta på deg noen verv og internships ved siden av. Jeg tror oppriktig ikke at det ene alternativet vil være så voldsomt langt unna det andre hva gjelder jobbmuligheter, så jeg anbefaler deg å gå for det programmet du synes virker mest spennende, og den byen du tror det kunne være best å bo i. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå