oslofreak Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Hei! Jeg jobber som fotograf og skal ut på en langvarig (6 mnd) reise om ikke så lenge. Det blir mye reisefoto, samt en del i studio og ute på lokasjon arbeid, og jeg kommer til å måtte bruke mye tid i både photoshop og lightroom mens jeg er ute på veien/toget, etc. Behov for rask turnover, trass i mye bilder. Har verken tid eller tålmodighet til å vente på oppdateringer hver gang jeg gjør en endring i et layer. Da jeg gjør ganske tung manipulering i photoshop kan det ofte bli mye layers, og jeg har også gjerne en del plugins som tar sin del av kaka når det gjelder ressurser. Da det som sagt blir langvarig reise, og jeg har en del annet jeg skal ha med meg også, så er det flott om den ikke er altfor stor + tung. Jeg vil fortsatt prioritere ytelse over størrelse, men en kombinasjon hadde vært flott (om budsjettet mitt tillater det, veit ikke). Jeg håper på å slippe unna med ca 10000 kr (mindre er jo en bonus), men er forberedt på at det kanskje kan koste (bittelitt?) mer. Takker for eventuell hjelp! Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 (endret) Hei! Jeg jobber som fotograf og skal ut på en langvarig (6 mnd) reise om ikke så lenge. Det blir mye reisefoto, samt en del i studio og ute på lokasjon arbeid, og jeg kommer til å måtte bruke mye tid i både photoshop og lightroom mens jeg er ute på veien/toget, etc. Behov for rask turnover, trass i mye bilder. Har verken tid eller tålmodighet til å vente på oppdateringer hver gang jeg gjør en endring i et layer. Da jeg gjør ganske tung manipulering i photoshop kan det ofte bli mye layers, og jeg har også gjerne en del plugins som tar sin del av kaka når det gjelder ressurser. Da det som sagt blir langvarig reise, og jeg har en del annet jeg skal ha med meg også, så er det flott om den ikke er altfor stor + tung. Jeg vil fortsatt prioritere ytelse over størrelse, men en kombinasjon hadde vært flott (om budsjettet mitt tillater det, veit ikke). Jeg håper på å slippe unna med ca 10000 kr (mindre er jo en bonus), men er forberedt på at det kanskje kan koste (bittelitt?) mer. Takker for eventuell hjelp! Ikke kjøp en ultrabook ihvertfall Jeg falt for ultrabook-meme'en og kjøpte maskin med fastloddede minnebrikker, ingen åpning for å bytte SSD disk og batteri som ikke er avtagbart... STOR FEIL... Når batteriet, SSD'en eller minnet tar kvelden en gang, så kan du banne på at resten av laptopen er like fin men kan ikke brukes for ingenting kan byttes ut... Endret 4. april 2016 av medlem-329093 Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Om penger ikke er et tema hadde jeg sett på DELL XPS 15", de nye maskinene er svært kompakte i forhold til skjermstørrelse. http://www.dell.com/no/p/xps-15-9550-laptop/pd?refid=xps-15-9550-laptop&baynote_bnrank=0&baynote_irrank=1&~ck=dellSearch&isredir=true Men man havner fort på rundt 18k.... for man vil jo ha versjonen med 512Gb SSD......... Men fysisk størrelse er mindre enn mange 14" maskiner for å si det slik - det er det ingen andre maskiner/merker som kan levere. under 10k er det ikke så mye spennende, lenovo ideapad 700 med 256Gb SSD: https://www.komplett.no/product/866208/pc-nettbrett/baerbar-pc/gaming-pc-er/lenovo-ideapad-700-156-full-hd-matt Asus G552 med 128GB SSD + 1Tb HDD - men denne er svært gamerpreget, kanskje ikke det mest optimale for ditt bruk? https://www.komplett.no/product/853935/pc-nettbrett/baerbar-pc/gaming-pc-er/asus-rog-gl552vw-156-full-hd-matt Stikkord for hva du bør prioritere: 1: SSD - helst 256Gb eller mer, evt med vanlig HDD i tillegg - eller ekstern disk/evt nettsky for lagring. 2: Intel i5/i7 quadcore CPU. 3: Whatever som er viktig for deg - størrelse/bra tastatur/mus/utseende - you name it. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå