Gå til innhold

Må jeg ha BIOS-passord for å flashe den?

zZzZz

Anbefalte innlegg

På skolen der jeg går er jeg en av fem i en såkalt IKT-gruppe, som kort sagt har ansvaret på datarommet. Akkurat nå har vi en drittkul dataansvarlig, som senest igår kjøpte seks nye 2.2 GHz-er..

I går skulle vi bytte OS fra Windows 2000 til XP på alle maskinene som sto på datarommet, hvilket innebar noen 400 MHz-saker.

Jeg vet ikke helt hva den forrige datansvarlige på skolen tenkte med, for hun hadde ikke satt passord på BIOS'en. Det var det tydeligvis noen elever som hadde benyttet seg av, så på halvparten av PC-ene vet vi ikke BIOS-passordene. Vi får dermed ikke stilt inn boot-devices.

Har ikke sett på det, men skal alltids greie å ordne noe med en Win98 bootdisk eller.no, men det er uansett - til senere anledninger - kjekt å kunne komme inn i BIOS.

Spørsmålet er da: Hvis vi flasher BIOS'ene på maskinene, trenger vi å skrive inn dagens BIOS-passord?

Finnes det eventuelt andre måter å få skifte BIOS-passord?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se etter en jumper nær batteriet på hovedkortet.

Tre pinner, men jumperen dekker bare to av dem. Trekk ut strømkontakten til maskinen, flytt jumperen slik at den dekker den tidligere udekkede og den midterste pinnen. Vent ti sekunder og bytt tilbake..

(Dårlig formulert, men du skjønner det når du ser det)

Lenke til kommentar
Sikkert fordi manualer stinker, og ting som stinker kaster man... og det er stress å lete frem hovedkort manualer til 400mhz på nettet... Og fordi dette forumet er for tøffinger....

Noe i det der, jah... :)

Vel, han som nå er dataansvarlig har ikke vært det mer enn i høst, og de 400 MHz-sakene kom til skolen lenge før hans tid. Han har sjekket alle logger osv. på skolen, men BIOS-passordet/-passordene står ikke noen steder. Samma veien har manualene tatt..

Og selvsagt, som zappy sier, vi er hardbarka tøffinger..

Lenke til kommentar

Joda, det funket som bare juling med den jumper-greia...

På to maskiner var det et litt snålt hovedkort, hvor vi ikke fant en slik jumper ved siden av batteriet. Dermed prøvde vi mange slike som sto rundt om på hovedkortet, men det var ingen av dem. Til slutt prøvde vi å ta ut batteriet og putte det på plass igjen, noe som funket like bra som den jumper-dingsen, bortsett fra at klokka og datoen blei helt nullstilt.

Takk for hjelpa!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...