Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 (endret) Jeg ser at både Tollvesenet og diverse politidistrikt har gått ut å advart sterkt mot denne kniven. Tollsjefen gikk så langt i å si at han kunne ikke se noen annen hensikt med denne kniven enn at det skulle være et skjult våpen. Alle knivene ble derfor beslaglagt i tollen. Hadde han derimot sjekket ut hjemmesiden til produsenten så hadde han sett at den på ingen måte ble markedsført som et våpen, men heller en flerbrukskniv Nå eier ikke jeg en selv, og har heller ingen planer om å kjøpe en, men slik jeg har tolket det så er den ment som en brukskniv på samme måte som swissarmy og leatherman. Jeg kan forstå at det kanskje ikke er det lureste å glemme at en har i lommeboken når en er ute på fylla (pga misforståelsen om hensikt med kniven dersom en skulle finne en ved ransaking), men er den ulovelig å eie uansett bruk? Har politiet og tollvesenet grunnlag for å beslaglegge en slik kniv? eller overreagerer de? På fylla er en ting, men om en blir tatt på dagtid. Hva skiller denne rent juridisk fra en leatherman eller swissarmy? Når har en lov til å ha den på seg og når har en ikke lov? Endret 4. april 2016 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 (endret) Hva en kniv markedsføres som er faktisk ikke særlig interessant i denne sammenheng, tollmyndighet og politi skal vurdere en aktuell kniv opp mot lover og regler. Tollvesenet kan ikke beslaglegge en slik kniv, dette er vurdert i norsk rett, med avgjørelsen av den ikke kan beslaglegges. Politi kan beslaglegge kniven, da det etter strafffelovens § 352a er ulovlig på offentlig sted å bære kniv eller annet skarpt redskap, som er ”egnet til bruk ved legemskrenkelser”. Her faller kredittkortkniven fint innenfor hva som er ulovlig. Etter streng tolkning faller også Leatherman og Swiss Army innenfor det som er ulovlig. Når på døgnet spiller egentlig ingen rolle. Politi vi nok alltid gjøre en vurdering - og Leatherman/Swiss Army blir nok sjeldent beslagglagt. Personlig er jeg enig at det virker som primærformålet med denne kniven er å lage en kniv som kan skjules godt. Jeg har prøvd kniven, og den er irrelevant som verktøy på linje med Leatherman og Swiss Army. Den er i realiteten dårlig til det meste. At den kan brukes til andre ting er klart, men det gjelder springkniver, batangkniver osv også. Min vanlige turkniv i mange år (avlevert fordi den er ulovlig) var en batangkniv. Når det gjelder Leatherman og Swiss Army er faktisk kniven bare en mindre del av vertøyet. Endret 4. april 2016 av Bolson Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Ikke ulovlig å eie. Ad kniv offentlig. § 352a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt på offentlig sted bærer kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelser. Medvirkning straffes på samme måte. Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål. Har en sånn selv etter et impulskjøp, ABSOLUTT! UBRUKELIGE til noe annet helst enn å åpne pakker med. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 (endret) Ikke ulovlig å eie. ... Har en sånn selv etter et impulskjøp, ABSOLUTT! UBRUKELIGE til noe annet helst enn å åpne pakker med. Nettopp. Personlig vil jeg sammenligne den med den kniven som jeg har på jobben min som daglig brukes til å āpne pakker, kutte papp og småting. Med andre ord ikke akkuratt en kniv en bruker til å spikke sitt neste treskjæringskunstverk eller stikkvåpen. Føler bare de hauser den så utrolig opp som en skjult kniv som er ment til å brukes som våpen Endret 4. april 2016 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Det er bare for syns skyld, slik at publikum skal ha den oppfatning at det jobbes og ikke bare drikkes kaffe på kontorene Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Ikke ulovlig å eie, men ulovlig å bære rundt på uten et spesifikt ekstra behov for kniven. Å si at det er en "generell brukskniv til dagligdage ting" hjelper ikke, du må ha en spesiell dagligdags aktivitet som overgår den gjennomsnittlige persons behov for en kniv for å få lov til å gå med kniv på seg. Og for å være helt ærlig, folk trenger ikke å gå rundt med kniv, dem kan påstå at dem trenger en flere ganger om dagen borte fra hjemmet men sannheten er at dem ikke gjør det.... så det er bare "lyst" "gadget factor" "vil ha" alle som er for dette driver med. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Jeg har en Leatherman Squirt ps4 i lomma til enhver tid. Bruker den stort sett hver dag. Selv om verktøyet har kniv så må jeg ikke ha tillatelse til å ha den med meg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 (endret) Jeg vil vel si disse 2 muligens er et bedre alternativ om en trenger en kniv på seg til diverse ting. Eller vil også disse blitt regnet som ulovlige på offentlig sted? Jeg har ikke Sinclair kniven, men bruker veldig mye kniv på jobben min (den jeg la til bilde av istad). Enten det er sprette opp forpakninger, skjære opp pappesker og diverse. Endret 4. april 2016 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 De to vil neppe bli regnet som ulovlig. De er lite egnet til å bruke til legemsfornærmelse - som er et kriterie i loven. De har også klar multipurpose bruk. Sinclairkniven kan brukes som stikkvåpen. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Så vidt eg veit så er reglane rundt knivbruk knytta til kvar du bærer kniven, og kva formålet med kniven er. Dersom tollvesenet beslaglegger knivar på eit slikt grunnlag så er det nok tvilsomt at dei har juridisk dekning til dette, men tollvesenet kan sjølvsagt varsle politiet som igjen beslaglegger kniven fordi kniven blir ansett til å kun ha eit våpenformål. Ein del av vurderinga på om kniven er å ansjå som eit våpen eller ikkje vil være kva formål kniven er eigna for. Ein dårleg kniv som kun har ein fordel med at den lett kan skjulast blir lett ansett til å ikkje ha anna formål enn som voldsgjenstand. Ein leatherman av god kvalitet og som har litt størrelse vil lettare bli betrakta som eit verktøy enn eit tilsvarande produkt av dårleg kvalitet som kun har fordelen av å lett kunne skjulast. Tilsvarande med keramiske knivar som ikkje blir oppdaga i metalldetektorar, du skal ha ein ganske god grunn til kvifor du ikkje kan bruke ein vanleg metallkniv. Dei fleste keramiske knivane er uansett ilagt metall i skaftet fordi den skal pipe avslørast i metalldetektorar, noke som igjen gjer at den ikkje er like aktuell å bruke til kriminelle virksomheiter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 De to vil neppe bli regnet som ulovlig. De er lite egnet til å bruke til legemsfornærmelse - som er et kriterie i loven. De har også klar multipurpose bruk. Sinclairkniven kan brukes som stikkvåpen. Takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå