Tjohei Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 Det er endel forvirring rundt dette med stillegående vifter. For eksempel har jeg hørt at den 12dB vifta fra Papst lager adskillig mer støy enn 12dB. Men jeg har ikke råd til å kjøpe alle "liksom stille"-vifter bare for å prøve, og det er få nettsider som tester vifter vi faktisk kan kjøper her i landet (les: Microplex *grin* ). Derfor etterlyser jeg et test hvor dere prøver noen vifter som utgir seg for å være stille og sammenlikner dem med hverandre. Montér dem både som kabinettvifter og cpu-vifter. Jeg vet godt at dere ikke har instrumenter for å måle støynivå nøyaktig, men en subjektiv hørselstest er bra nok for meg. Det er jo mulig å høre forskjell når man sammenlikner dem ved siden av hverandre, mener jeg... Er det flere som ville være interessert i dette? Lenke til kommentar
Vegar Hanzen Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 Der må jeg si meg helt enig! Hvilke vifter er stillest? (selvsagt lagt vekt på hvilken spenning de kjøres på) Man blir altfor fort lei av en altfor bråkete datamaskin som surrer ved siden av seg.. Lenke til kommentar
Musty Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 jeg er helt enig, vil gjerne ha en test av vifter, både med tanke på støy og evt. effekt. Men jeg skjønner også at dette kan bli ganske vanskelig, fordi det er mange vifter som ikke støyer mer enn de skal de første par mnd, men etter en del bruk så støyer de mye mer. Dvs at det vil jo ta gjerne et halvt år før vi kan få skikkelige resultater.. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 enig at en slik test kunne være nyttig. men så var det dette med subjektivitet da. Viftene må jo på en eller annen måte måles mot hverandre. Jg har en stund tenkt å hvordan dette kan gjøres, men har enda ikke kommet opp med noen god løsning. Noen som vet hor man kan få kjøp en støymåler? hvor mye disse koster? Så til dette du sier om at 12dB ikke er 12dB. Det er helt rett, men kan heller ikke oppgies på noen annen måte. Vifteprodusenten kan jo ikke si noe om hvordan forhåldene er der vifta blir montert. Noe som også er grunnen til at samme vifte kan støye mer i en "installasjon" og mindere i en annen. Støynivået som oppgies er "null-motstands-støy". Det vil si at hvis du setter vifta på en skumgummi bit oppå bordet slik at det er fri luft forran og fri luft bak og du ikke får vibrasjons-støy vil du oppleve det støynivået som er oppgitt på vifta. Noe annet er som sagt helt umulig for produsenten å oppgi siden de ikke vet noe som helst om monteringsomgivelsene. Så når man fester den i et kabinett og har en viftegrill på utsiden oplever man et helt annet støynivå. Dette er jo også mye av grunnen til at det er vanskelig å teste vifter subjektivt på den måten du beskriver får det kommer ann på så veldig mye. Samme vifte kan ha forskjellig støynivå på forskjellige kjøleribber eller hvor i kabinettet den er plassert, så da er det litt vanskelig å bare teste på cpu eller kabbis osv. men støy er noe som interiserer meg, så jeg kommer i hvertfall etterhvert til lage en liten sammelikning på de viftene jeg har hjemme. Kanskje det kan vær enoe å bygge videre på? Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 21. november 2003 Forfatter Del Skrevet 21. november 2003 men støy er noe som interiserer meg, så jeg kommer i hvertfall etterhvert til lage en liten sammelikning på de viftene jeg har hjemme. Kanskje det kan vær enoe å bygge videre på? Hey. Kult. Ellers må vel en slik test utføres slik viftene vil brukes i praksis. Altså montert i kabinett eller på cpu-kjøler, uten viftegrill (det er jo det som er mest stille). Lenke til kommentar
Rkskaar Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 Anandtech hadde en slik test for et par år siden: http://www.anandtech.com/cooling/showdoc.html?i=1532&p=3 Jeg kjøpte min vifte papst 12 dB og Alpha Pal 8045 etter å ha studert blandt annet denne testen. Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 Det må tas hensyn til luftmengde i en slik test. Min erfaring er at mange "vanlige og rimeligere" vifter både flytter mere luft og blir mer stillegående enn en Papst 12db når de kjøres på 5v eller 7v. En annen test som er interessant er støynivået ved motstand tilsvarende et luftfilter, og om viften er mest effektiv/støysvak ved å suge luft eller å blåse luft. Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 Har ikke testbenken for kjølere til overklokking.no mulighet for å måle Desbel da? Mener jeg leste det engang. En test ville hvert genialt! Lenke til kommentar
Xell Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 bjaa: neppe. Da måtte den hatt mikrofon og masse ekstra tillhørende elektronikk (a/d m.m.). Det ville heller ikke blitt en reel test siden du ville fått de sammme forskjellene der som ved å teste vita i eller uten for pcen. Lenke til kommentar
EC Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 Dette er absolutt noe vi kan få til. I såfall ser jeg for meg at vi tester viftene på en standard kjøleribbe samt en test med en standard viftegrill foran. På den måten vil vi kunne avgjøre visse forskjeller ved å ta opp lyden fra en mikrofon plassert 1 meter over viften, for så å kjøre de analysene vi ønsker. Dersom vi legger ut små lydsnutter, kan hver enkelt person gjøre seg opp egen mening - tross alt oppfatter folk støy forskjellig. Mens noen synes den spesielle lyden som oppstår når du kjører 2 120mm PAPST-vifter samtidig er pen, kan andre bli sprø av den. Hvor mange dB(A) en vifte produserer i reell driftstilstand, er umulig for oss å si noe om da det kommer an på hvilket kabinett som benyttes, evt. hvilken kjøler som brukes, hvor viften er plassert, osv. osv. Men en standardisert testmetode burde avsløre litt av hvert. Vær obs på at dette kommer til å ta noe tid før vi får på plass, da det må gjennomføres en del forsøk samt andre tekniske "ting & tang". Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 Hvis du går på microplex.no og trykker på vifter, kommer det opp en side med ett par høretelefoner på... ikke velg en viftekategori, men bla nedover på siden der... der finner du opptak av forskjellige støynivåer. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 problemet med sånne lydopptak er at lydnivået du hører er avhengig av forholdet mellom opptaks-volum og avspillings-volum! Når jeg hører på snuttene på microplex stiller jeg inn lyden slik at jeg knapt hører de stilleste viftene for så å sammenlikne de andre, men man vet jo aldri om dette blir helt riktig. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 22. november 2003 Forfatter Del Skrevet 22. november 2003 @Yummy: Glimrende. Couldn't ask for more. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå