Sim11 Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Hei, jeg skal kjøpe moped. Jeg vil kjøpe billigst mulig, men mest driftsikker også. Dermed: Hvilket merke anbefales? (driftsikre merker, beholder verdien sin) Hvilke merker bør unngås? (dårlig driftsikkerhet) Hvilke feil på mopeder bør unngås? (F.eks apropos elektriske feil, er det barnemat og billig å fikse eller er det en dum ting?) Hvor billig er det mulig? Er 8 000 kroner en grei pris hvor? -+? Lenke til kommentar
Eventyrtid Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Skal du ha girmoped eller scooter? Lenke til kommentar
Jonanta Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 (endret) Jeg ville styrt unna kinesiske greier, velg en av de fire japanske eller italiensk, cagiva blir aldri feil, her er det også lett å få tak i deler. fransk kjenner jeg ikke. Selv har jeg en Sym (kina), men den har Lindhai-Yamaha motor så det kan jo være et budsjett kompromiss. Endret 10. april 2016 av Jonanta Lenke til kommentar
Sim11 Skrevet 11. april 2016 Forfatter Del Skrevet 11. april 2016 Jeg tenker (gir)moped. Men hva kan kilometerstanden maks være? Takktakk Jonanta Lenke til kommentar
Jonanta Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Km stand, vet ikke helt , jeg solgte en gang en Kreidler som jeg hadde kjørt ca.20.000 pluss en 10.000 som den hadde gått da jeg overtok den den var fortsatt veldig bra. Problemer med mopeder er ofte at de skrus i stykker av uerfarne gutter som skal "trimme" F.eks: du blir etter hvert lei en eksoslekkasje, som selger mente bare var å skifte pakning, en bagatell. Men, da du skal fjærne boltene viser det seg at sekskant hodene er skrudd runde og vanskelig å få ut. Eller at lekkasjen skyldes en løs bolt, når du prøver å stramme denne, viser det seg at selger har ødelagt gjengene. Da er vi i gang. Tror jeg kan skrive ei hel bok om forskjellige tillfeller... Når du spør om feil som bør unngås så ville jeg kanskje rett og slett sett nøye på bolter og skruer på sykkelen særlig på motor, forgasser og eksos. Er det en svetting et sted skyldes det kanskje ikke en bolt som må strammes (da ville selger allerede gjort det) men at gjengene er ødelagte. Jeg kjøpte faktisk en ny Harley en gang med dette problemet. For 8ooo mener jeg du bør få en sykkel som er helt i stand. Lenke til kommentar
Volvo Turbo Skrevet 22. april 2016 Del Skrevet 22. april 2016 (endret) Anbefaler Honda MT5, billige og går evigt bare du skifter slitedeler. Desverre er mange av dem trimmet (spørs om du vil kjøre fortere en 50). og prisen på dem ligger nokså stabilt og de er ikke vanskelige og kvitte seg med, når den tid evt. kommer. For 8 tusen kan du få en fin moped !ellers anbefales andre Japanske merker (også Derbi) i motsetning til kinesisk som varer i noen dager. Ikke vurder kina-merker i det hele tatt men det vet jeg du vet . angående KM stand, 20 000 er et tall du bør holde deg under( utenom evigmaskinen MT5 og forsåvidt Suzuki TSX/TS50X/TS som begge kan gå opp i mot 30 000-40 000 og fortsatt være spreke og go), derimot er derbi et godt merke men de kan (veldig liten sjans) begynne og tulle og skape problemer.. Lykke til ! Endret 22. april 2016 av Volvo Turbo Lenke til kommentar
Sim11 Skrevet 25. april 2016 Forfatter Del Skrevet 25. april 2016 Anbefaler Honda MT5, billige og går evigt bare du skifter slitedeler. Desverre er mange av dem trimmet (spørs om du vil kjøre fortere en 50). og prisen på dem ligger nokså stabilt og de er ikke vanskelige og kvitte seg med, når den tid evt. kommer. For 8 tusen kan du få en fin moped ! ellers anbefales andre Japanske merker (også Derbi) i motsetning til kinesisk som varer i noen dager. Ikke vurder kina-merker i det hele tatt men det vet jeg du vet . angående KM stand, 20 000 er et tall du bør holde deg under( utenom evigmaskinen MT5 og forsåvidt Suzuki TSX/TS50X/TS som begge kan gå opp i mot 30 000-40 000 og fortsatt være spreke og go), derimot er derbi et godt merke men de kan (veldig liten sjans) begynne og tulle og skape problemer.. Lykke til ! Jo tusentakk! det gjorde meg litt klarere og smartere angående moped. Men det er veldig få av de modellene som ligger ute på markedet (finn.no). Men hvor gamle kan de være? Bør modellene vært produsert etter 2005 liksom? Lenke til kommentar
Volvo Turbo Skrevet 27. april 2016 Del Skrevet 27. april 2016 (endret) Anbefaler Honda MT5, billige og går evigt bare du skifter slitedeler. Desverre er mange av dem trimmet (spørs om du vil kjøre fortere en 50). og prisen på dem ligger nokså stabilt og de er ikke vanskelige og kvitte seg med, når den tid evt. kommer. For 8 tusen kan du få en fin moped ! ellers anbefales andre Japanske merker (også Derbi) i motsetning til kinesisk som varer i noen dager. Ikke vurder kina-merker i det hele tatt men det vet jeg du vet . angående KM stand, 20 000 er et tall du bør holde deg under( utenom evigmaskinen MT5 og forsåvidt Suzuki TSX/TS50X/TS som begge kan gå opp i mot 30 000-40 000 og fortsatt være spreke og go), derimot er derbi et godt merke men de kan (veldig liten sjans) begynne og tulle og skape problemer.. Lykke til ! Jo tusentakk! det gjorde meg litt klarere og smartere angående moped. Men det er veldig få av de modellene som ligger ute på markedet (finn.no). Men hvor gamle kan de være? Bør modellene vært produsert etter 2005 liksom? Anbefaler jo modeller etter 2005 sterkt om det er mulig( med mindre du kanskje har lyst og skru litt), som f.eks Yamaha Tzr som er veldig driftsikre og har gode 2 takt motorer (som også er enkle og fikse om det skal skje noe som jeg aldri har hørt om), prisen på den ligger i hytt og pine, mer eller mindre, fra ca kr 31 000 nypris helt ned til 6-7 tusen. Er du heldig kan du finne deg en fin sånn til din ønsket pris, et kupp og ikke minst kjører du stil! Mt5 og ts50x/ts sluttet sin produksjon før 2005, så de kan en bare glemme da. Men sykler som Yamaha Tzr, Yamaha DT(litt i dyrere laget kanskje), derbi senda og derbi GPR er populære og ganske driftsikre sykler og du har større valgmuligheter da de er flere på markedet. ser disse går oppimot 20-30k km og, så prøv deg fint under, en venn har en Yamaha TZR og er storfornøyd med den, utrimmet, men disse er VELDIG enkle å trimme hvis en har lyst på mer fart og følge med trafikken, men boten er saftig. Aprilla er også gode merker har eg hørt, men har ikke erfaring med de. Kort sakt, jo nyere jo bedre, men km stand har minst like mye å si. Endret 27. april 2016 av Volvo Turbo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå