Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan anmelde truende oppførsel / trakassering / innbruddsforsøk ?

Anbefalte innlegg

Jeg har over tid vært plaget med en beboer i blokka mi, som for noen dager siden hamret på døra i fylla, ropte utforbi, røsket i dørklinka og halte i døra for å komme inn.

Han har en del kompiser i MC-miljøer og er en typisk muskel-ape med liten hjerne og mye testosteron, og jeg har gått lei av at han opptrer aggressivt og truende.

Hvordan anmelder jeg ham skriftlig, hvilke paragrafer kan jeg vise til?

Å snakke muntlig med politiet eller styret for sameiet er uaktuelt.

Anonymous poster hash: dfa5b...68d

Anonymous poster hash: dfa5b...68d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det er jo nettopp å klage til styret og snakke med politiet du bør gjøre. Det skal ikke mye sånt til for å få noen kastet ut av et sameie. Problemet er at man gjerne tenker at "litt må man finne seg i", og så går det alt for langt før noe blir gjort. Klag og dokumenter så tidlig som mulig.

Lenke til kommentar

Det skal ikke mye sånt til for å få noen kastet ut av et sameie.

Det skal faktisk ganske mye til for å "kaste" noen ut av et sameie. Dette er en lang og komplisert prosess. Her er hovedpunktene:

Fra huseierne.no:

Det er reglene i tvangsfullbyrdelsesloven kap. 11 som skal benyttes så langt de passer.

* Først må man varsle etter tvfbl. § 4-18, eventuelt også § 4-19.

* Blir ikke varselet etterfulgt må man begjære tvangssalg.

* Begjæringen rettes til den lokale namsretten.

* Begjæringen rettes mot hjemmelshaver og eier.

* Namsretten foretar en foreløpig prøving.

* Namsretten forkynner begjæringen for sameieren.

* Begjæringen kan også måtte forkynnes for ektefelle og andre husstandsmedlemmer.

Dersom det ikke kommer noen innvendinger fra seksjonseier, eller innvendingene er klart grunnløse, kan begjæringen tas til følge.

Kommer det innvendinger som ikke er klart grunnløse, må behandlingen overføres til søksmåls former. Det blir med andre ord en rettssak. Vinner sameiet frem blir tvangssalg foretatt etter vanlige regler.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt noe imot det. Det jeg sa var at det skal ikke så mye sånt til - at man ikke trenger å finne seg i mye tull av denne typen før det begynner å ligne en sak. Hadde selv en idiotnarkis av en nabo som gjorde livet surt for hele sameiet i halvannet år før det gikk opp for styreleder at vi faktisk kunne og burde begynt å rasle med sablene fra første hendelse. Tror det er vanlig å undervurdere egne rettigheter i sånne tilfeller.

Uansett - klag skriftlig til styret. Behold egen kopi.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Helt enig, men som jeg skriver kan det være mye lettere å dokumentere og overbevise om plagenivået når man har en video av innsiden av døra når en full "MC-muskel-ape" står og dundrer på den midt på natta, enn når det står "jeg synes det var plagsom oppførsel" på et A4-ark. Da slipper man mye rundt grøten prat om "litt må man jo tåle når man bor i et sameie" etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...