Gå til innhold

Ble dømt til å skru av varmepumpen mellom 19.00 og 7.00. Nå blir det omkamp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Jeg er på den støyutsatte naboen sin side. Håper også på et generelt forbud mot bruk av senstralstøvsuger.

Lenke til kommentar

Jeg er på den støyutsatte naboen sin side. Håper også på et generelt forbud mot bruk av senstralstøvsuger.

Da følger forbud mot gressklippere, både bensin, elektrisk og manuelt drevne. De har støynivåer som er helt på linje med sentralstøvsugere. Varmepumper er jo litt spesielle fordi de gjerne går mer eller mindre 24/7. Sentralstøvsugere og gressklippere derimot brukes neppe mer enn en prosent av tiden.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres Idiotisk ut. Kunne sikkert vært løst ved å snu boksen slik at viftene pekte en annen vei, bygge ei støykasse rundt det eller ei rad tuja eller andre trær/busker som ikke feller. Er også på den støyutsattes side etter å ha vokst opp med naboens sentralstøvsuger, med "lovlig" støynivå, blåsende rett mot soveromsvinduet.

Endret av Flippo
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Regelverket er ganske klart, støygrensene er overskredet. Burde i utgangspunktet være unødvendig å ha i rettsystemet. Når det er sagt er dessverre rettsvesenet ikke alltid spesielt kompetent (eller i det minste så forholder de seg så lite til regelverket at rettsikkerheten svekkes), så slike saker kan jo slå alle veier nesten uansett hvor klart regelverket er.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle ha likt å se reguleringskart over bebyggelsen i området. Ingen skal fortelle meg at varmepumpen bråker mer enn tilfeldig trafikk i området. Dessuten vil en enkel skjerming redusere støyen med en 70-80 %, noe som også forlenger levetiden. Men hva med boligblokker der varmepumpene henger på rad og rekke både vertikalt og horisontalt.

Lenke til kommentar

Skulle ha likt å se reguleringskart over bebyggelsen i området. Ingen skal fortelle meg at varmepumpen bråker mer enn tilfeldig trafikk i området. Dessuten vil en enkel skjerming redusere støyen med en 70-80 %, noe som også forlenger levetiden. Men hva med boligblokker der varmepumpene henger på rad og rekke både vertikalt og horisontalt.

Det finnes mange områder der vei bråker mindre enn 45 db på natt. Og litt avhengig av hva du mener med 70-80% så er ikke det nok. 10db er 90%. Men enig i at slikt helst løses utenfor rettsvesenet. AtW

Lenke til kommentar

Det finnes mange områder der vei bråker mindre enn 45 db på natt. Og litt avhengig av hva du mener med 70-80% så er ikke det nok. 10db er 90%. Men enig i at slikt helst løses utenfor rettsvesenet. AtW

Har en fylkesvei, tilsvarende riksvei, ca 5 meter fra husveggen. Hører ikke trafikken inne dersom jeg ikke vil høre den. Kan heller ikke bruke det naturlige utearealet foran huset til noen ting. Huset kom før fylkesveien. Jeg har bygd meg en kjempestor terasse på motsatt side av huset litt oppe i terrenget og er helt privat for alt alle rett mot sommersolen. Når jeg gjør noe ved den veggen varmepumpen er montert på hører jeg ingenting, har heller ikke tenkt på at det er noe å høre...

Lenke til kommentar

Støykrangel i Bærum .. hvor ellers? ..Lol..

Hva med at folk der ute faktisk bryr seg, merker meg at i Oslo særlig gamle Oslo østover bryr veldig få seg, dette gjelder ikke bare støy.

Her kan folk generelt bare støye så mye de vil, er man uheldig ha mange utenlandske naboer så vil dem for det første ikke vite hva helligdagsfred er, de klager heller aldri selv på bråkete naboer eller kritikk verdig forhold så ofte står man alene når man skal klage.

Støtter denne personen som klager på varmepumpen 100%, støy er slitsomt leve med, man finner forhåpentlig en løsning som funker for begge parter i saken som nevnes.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Har en fylkesvei, tilsvarende riksvei, ca 5 meter fra husveggen. Hører ikke trafikken inne dersom jeg ikke vil høre den. Kan heller ikke bruke det naturlige utearealet foran huset til noen ting. Huset kom før fylkesveien. Jeg har bygd meg en kjempestor terasse på motsatt side av huset litt oppe i terrenget og er helt privat for alt alle rett mot sommersolen. Når jeg gjør noe ved den veggen varmepumpen er montert på hører jeg ingenting, har heller ikke tenkt på at det er noe å høre...

At varmepumpa di overdøves av en vei like ved huset er ikke så overraskende, men hvor relevant er det for saken? AtW

Lenke til kommentar

Dette er en prinsipielt viktig sak. Mange varmepumper støyer unødvendig mye, og det finnes mange løsninger for å unngå hele problemet.

Problemet med denne varmepumpa er vel at den rett og slett er så enkel og dårlig at den ikke lar seg justere engang til å blåse med mindre kraft. Generell støyisolering av kompressor etc kanskje også en svakhet.

I enkelte land og områder i Europa er støykravene så strenge at de mest typiske luftvarmepumper her i landet ikke er tillatt. Dette løses med spesielt støydempende hetter eller at selve varmepumpa står f.eks i garasjen og lufta går i store kanaler inn/ut.

Løsninger finnes, ingen grunn til å bruke skjønn overfor støygrensene.

Forventer at lagmannsretten setter en klar grense og gir naboen medhold

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Da følger forbud mot gressklippere, både bensin, elektrisk og manuelt drevne. De har støynivåer som er helt på linje med sentralstøvsugere. Varmepumper er jo litt spesielle fordi de gjerne går mer eller mindre 24/7. Sentralstøvsugere og gressklippere derimot brukes neppe mer enn en prosent av tiden.

Støy er ikke støy. Varmepumper og sentralstøvsugere lager lyd som om ligger på en frekvens som er ulidelig. Motoriserte gressklippere ar en mer bassbasert dur, mens robotgressklippere er elektriske og er praktisk talt lydløse. Å se på kun desibel når det kommer til støyforurensning er unnfallenhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...