Skatteflyktning Skrevet 8. april 2016 Del Skrevet 8. april 2016 (endret) Så var det klart at David Cameron hadde penger i Panama http://www.theguardian.com/news/2016/apr/08/david-cameron-panama-papers-offshore-fund-resignation-calls Forklaringen for hvorfor man bruker såkallte skatteparadiser: Endret 8. april 2016 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 8. april 2016 Del Skrevet 8. april 2016 Oljefondet har 197,6 milliarder kroner i skatteparadis http://www.klassekampen.no/article/20160405/ARTICLE/160409980 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 9. april 2016 Del Skrevet 9. april 2016 Mener du at staten snyter på skatten, eller hva er poenget ditt? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 9. april 2016 Del Skrevet 9. april 2016 Vel, ifølge Staten så er eneste grunn til å operere i disse skatteparadisene nettopp det å snyte på skatten, så når de selv, via oljefondet, er utvilsomt Norges største operatør i Skatteparadisene hvilken konklusjon er den eneste mulige? Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 9. april 2016 Del Skrevet 9. april 2016 Vel, ifølge Staten så er eneste grunn til å operere i disse skatteparadisene nettopp det å snyte på skatten Det er jo i tilfelle åpenbart feil. Hvor har du det fra? Hvor mye tror du forresten staten må betale i formueskatt? Lenke til kommentar
B2Crypt Skrevet 9. april 2016 Del Skrevet 9. april 2016 Det kommer vel frem mer om Norge. Tipper at det sitter noen svette regjeringsrådgivere og leser igjennom alt nå for å finne ut hva som egentlig har kommer frem og finner ut hvordan de skal tie det ned.. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 9. april 2016 Del Skrevet 9. april 2016 (endret) Vel, ifølge Staten så er eneste grunn til å operere i disse skatteparadisene nettopp det å snyte på skatten Det er jo i tilfelle åpenbart feil. Hvor har du det fra? Hvor mye tror du forresten staten må betale i formueskatt? Staten snyter selvsagt ikke skatt i Norge, men i utlandet. "Oljefondet" heter faktisk STATENS PENSJONSFOND UTLAND nettopp fordi de investerer i utlandet (via diverse skatteparadis, inkludert Panama), og det er da selvsagt i disse andre landene de snyter på skatten. Skal vel innrømmes at dette tema har jeg litt over gjennomsnittellig kjennskap til. Endret 9. april 2016 av Skatteflyktning 1 Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Skatteflyktning: Har du et eksempel på et samfunn som har fungert over lang tid slik du beskriver? Jeg spør fordi jeg klarer ikke fin e et konkret eksempel. Det kan være det eksisterer, jeg spør deg ikke i et forsøk på å sette deg fast, men fordi jeg er oppriktig nysgjerrig. Jeg tolker det som at du ønsker et moderne og sivilisert samfunn, kanskje som Norge i dag (med tanke på velstand), men fullstendig uten et skattesystem, hvor alt er finansiert privat. Om det ikke finnes et konkret eksempel, lurer jeg likevel på hvordan betaling for alle de tjenestene som skattepengene går til, skal finansieres. veier, utdanning, forsvar, pensjon, helsetjenester, etc. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Skal vel innrømmes at dette tema har jeg litt over gjennomsnittellig kjennskap til. Så bra! Det har nemlig ikke jeg, så det er godt mulig at jeg misforstår noe her Når er det staten har unndratt skatt, og hvor har du dette fra; "ifølge Staten så er eneste grunn til å operere i disse skatteparadisene nettopp det å snyte på skatten"? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Skatteflyktning: Har du et eksempel på et samfunn som har fungert over lang tid slik du beskriver? Jeg spør fordi jeg klarer ikke fin e et konkret eksempel. Det kan være det eksisterer, jeg spør deg ikke i et forsøk på å sette deg fast, men fordi jeg er oppriktig nysgjerrig.Island fungerte tilnærmet slik i begynnelsenhttps://en.wikipedia.org/wiki/Icelandic_Commonwealth Irland fungerte slik inntil Cromwell kom og tok over mener jeg å ha sett, men har ikke inngående kjennskap til den situasjonen. Det er vel de eneste historiske eksemplene vi har, så har vi endel indisier fra førhistorisk (dvs samfunn uten skriftlige kilder) tid, og muligens endel isolerte stammesamfunn (men uten at jeg har satt meg inn i akkurat det aspektet). Jeg tolker det som at du ønsker et moderne og sivilisert samfunn, kanskje som Norge i dag (med tanke på velstand), men fullstendig uten et skattesystem, hvor alt er finansiert privat. Om det ikke finnes et konkret eksempel, lurer jeg likevel på hvordan betaling for alle de tjenestene som skattepengene går til, skal finansieres. veier, utdanning, forsvar, pensjon, helsetjenester, etc.Jeg ønsker ett fritt samfunn, utvilsomt ville hatt mye høyere velstand enn dagens Norge. Betalingen og investeringen ville kommet ut av akkurat samme lommene som idag, forskjellen er at eieren av lommen selv ville bestemme hva hans penger skulle brukes på. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 (endret) Så bra! Det har nemlig ikke jeg, så det er godt mulig at jeg misforstår noe her Når er det staten har unndratt skatt, og hvor har du dette fra; "ifølge Staten så er eneste grunn til å operere i disse skatteparadisene nettopp det å snyte på skatten"? Når politikere og journalister ordlegger seg om privatpersoner og priate bedrifters bruk av "skatteparadiser" så bruker man som oftest uttrykket "snyte på skatten" for å gi uttrykk for sin moralske indignasjon over at disse derigjennom ikke har betalt så MYE skatt som de ellers ville ha betalt, helt uavhengig av om det som har skjedd er fullt lovlig eller ikke, og ofte med en sterk antydning om at lovbrudd har skjedd, eller om det ikke har skjedd så må loven endres slik at slikt blir forbudt. Det er mange forskjellige situasjoner, men de fleste som jobber via lavkostnadsland gjør dette fordi det er billiger, dette er også argumentasjonen for statens investeringer via slike land. Når det sies via er dette fordi investeringene ikke er i bedrifter i Panama f.eks., men man setter opp ett selskap i Panama som da investerer i eller handler med USA, Norge, etc. Deretter sørger man for at det meste av fortjenesten ender opp i det landet der man har billigst beskattning på fortjenesten. Mao man legger dette opp slik at man minimiserer skatteomkostningene. Jeg vil vel si at nesten alt slikt av litt størrelse gjøres fullt lovlig, men klart det irriterer Futen noe voldsomt, og Futen er noe man helst ikke vil legge seg ut med, derfor behovet for konfidensialitet. At norske politikere er klare over at de selv (dvs Staten) snyter på skatten i andre land (det ville være idiotisk om Staten betalte skatt til seg selv, for så å prøve å snyte seg selv for skatt. På linje med når Staten bøtelegger seg selv - Se tråd om tema https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1695299). Artikkelreferansen fra Klasseklampen er soleklar Skatteparadis utgjør en av de største strukturelle truslene mot den velferden som oljefondet er opprettet for å bevare. Når vi investerer sparepengene våre i skatteparadiser, så hindrer vi andre i å kunne bygge en tilsvarende velferd som den vi harSVs finanspolitiske talsmann Snorre Valen http://www.klassekampen.no/article/20160405/ARTICLE/160409980 Det som politikerne hater er at der eksisterer steder der skattesatsene er mye, mye, mye lavere enn i Norge, ettersom dette på den ene side klargjør hvor grådige de norske politikerne er, samt på den andre side medfører at det er mulig å unngå/redusere beskattning i Norge på helt lovlig måte. (Klart Futen kan ødelegge livet ditt selv om du har gjort alt lovlig bare ved å prøve å "ta deg" ettersom det er svært dyrt å forsvare seg mot ett angrep fra Futen). Endret 11. april 2016 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Jada, samfunnet ditt er der man ikke kan straffes for å selge heroin til unger eller mishandle dyr vil ha mye mer velstand enn Norge. Kanskje til og med mer velstand enn Mogadishu. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå