vger42 Skrevet 3. april 2016 Del Skrevet 3. april 2016 Har brukt php i over 16 år nå, men vurderer å bruke golang på nye prosjekter. Synspunkt? Er det noe liv å røre i språket her på berget? Erfaringer? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Til webutvikling, absolutt nei, det er som å ta mange steg tilbake. Til systemverktøy, jo så har det ein plass. Men eg ser ikkje heilt poenget når ein har både C og Python + mykje anna også. Så Golang er noko eg følgje med på, men det er ikkje heilt der at eg føler det er betre enn tradisjonelle verktøy enda. For meg er det enda på hype-stadiumet. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 (endret) Enig med siste taler her, kjenner ikke Go, fordi jeg ikke bruker det, igjen fordi jeg ikke ser at det er noe særlig bra match for det jeg holder på med. Feks. webutvikling. Men jeg ser det fins webrammeverk for Go. Vi antar jo det er webutviklng det er snakk om her, siden det er Php som har vært brukt til nå. Php har ligget bakpå, så jeg ville kanskje vurdert Java, eller et relatert språk (Java er dog kanskje det mest "si'rompa" på JVM-plattformen, hva med Groovy eller Scala?), fremfor Go. Eventuelt Angular2/TypeScript+etellerannet på baksiden. Endret 4. april 2016 av quantum Lenke til kommentar
vger42 Skrevet 4. april 2016 Forfatter Del Skrevet 4. april 2016 Til webutvikling, absolutt nei, det er som å ta mange steg tilbake. Av det jeg har sett så er det jo bl.a. vesentlig raskere (et stort pluss) og i mitt hode veldig enkelt å programmere mot web i golang? Så hvorfor "absolutt nei" og hvilke tilbakesteg tenker du spesielt på? Enig i at det virker å være litt på "hype" stadiet enda, så mulig det ikke er meningen at det skal ta av, det har jo gått noen år nå. fordi jeg ikke ser at det er noe særlig bra match for det jeg holder på med. Php har ligget bakpå, så jeg ville kanskje vurdert Java, eller et relatert språk (Java er dog kanskje det mest "si'rompa" på JVM-plattformen, hva med Groovy eller Scala?), fremfor Go. Eventuelt Angular2/TypeScript+etellerannet på baksiden. Php har kommet i bakleksa lenge ja, det er bare først nå jeg har muligheten til å starte på noe nytt for web. Dvs. var så vidt innom .Net for noen år siden, men følte absolutt ikke at det var rette veien. Jeg er sær, jeg liker ikke (for store) rammeverk. Flere grunner, men ett går på hastighet. Særlig på de multiplattformsgreierne. Go, med denne http router'en ser jo lovende ut. https://github.com/julienschmidt/httprouter Kall det et toolkit eller et framework, ja det er et lag uttenpå Go, men såpass tåler jeg. Det er forskjell på dette og frameworks som lager spaghetti og sirup. Og f.eks. med Gorilla som middleware (igjen jada, toolkit/framework, men lettvekt og ikke full spaghetti). http://www.gorillatoolkit.org/pkg/handlers Eller er jeg på villspor? Jeg har bare rukket og sett på noen eksempler og liker hva jeg ser i forhold til de ulempene php medfører. 1 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Nå har eg stort sett skrevet web applikasjoner med Grails rammeverket dei siste 10 åra som rir på Spring, Hibernate osv. Framleis så leverer eg såpass at konsulentbransjen hater meg fordi eg ikkje får fakturert nok. Og ytelse er ingen problem, har aldri vært og vil aldri bli. Java er truleg det raskaste miljøet du skriver businesslogikk i, der det også slår C++. Java vs C++ ytelse er ein evig diskusjon, men C++ kan alltid optimalisert mykje meir så det vil alltid vinne. Men for same type kode/businesslogikk så er Java idag raskare, og pågrunn "time to market" så blir javakode raskare. Java vil uansett bruke mykje meir RAM enn ein typisk C++ applikasjon. Om hastigheit er så viktig så bør du setja deg ned å tenke kva som er viktig? Det er stor forskjell på antall "hello world" i sekundet og antall unike innlogginger i sekundet eller antall database transaksjoner i sekundet. Ytelse handlar bare om caching, og caching av web applikasjoner er ofte ein jobb for Varnish eller Apache Traffic Server. 1 Lenke til kommentar
quantum Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 (endret) Eller er jeg på villspor? Jeg har bare rukket og sett på noen eksempler og liker hva jeg ser i forhold til de ulempene php medfører. Njæ, hvis du liker minimalisme og føler at du /må/ kjøre på jernet, så værsåGo :-P Ellers er jeg veldig enig med forrige taler. Noe av pointet med Java er utvalget, vil du ha et minimalistisk rammeverk så kan du prøve f.eks. Spark. Ingen tvinger deg til å bloate applikasjonen din mer enn du selv ønsker. Hastighetsmessig ser jeg ingen grunn til l å styre unna, da skal du ha ganske spesielle behov. Spaghetti-rammeverk har jeg ikke så mye erfaring med, mulig at disse pastakokkene trives best på Php-plattform? Endret 4. april 2016 av quantum Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Eller Node.js Det finnes ti-tusenvis av minimalistiske web rammeverk. Og ja det føles deilig å ha full kontroll. Er så enige og har så lyst. Hadde eg bare hatt tid.... Må si at eg liker veldig godt Python sine mini-rammeverk som bottlepy, flask, falcon. Men men ein gong eg skal gjere litt meir databasen(transaksjoner/relasjoner) så er eg tilbake igjen til Spring / Hibernate :-) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Javascript er mye i vinden om dagen, har jeg inntrykk av. Node.js + React.js + Redux er det de har begynt å bruke på jobben min for neste generasjons rammeverk. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Node.js er typisk likt sånn PHP i sine yngre dager. Masse dokumentasjon, lett å koma i gong, ALLE bruker det, du føler deg selv i kontroll, du TRUR at det er raskt osv. Men i bunn og grunn sånn er det same greia som PHP. Alt blir skreve om på nytt, mangel på standarder og da blir det eit kaos og rot utan like. Eg synes det er mykje meir fascinerande kvifor folk velje disse teknologiane, er det fordi "bransjen" har eit sterkt ynskje om å halde mest mogleg utviklarar på "junior-nivå" for å halde lønningane nede? Lenke til kommentar
Enthroner Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Node i produksjon: Netflix, NY Times, PayPal, Medium, LinkedIn, Uber... Golang i produksjon: https://github.com/golang/go/wiki/GoUsers Jeg skal aldri skrive en eneste linje PHP eller Java igjen, og det er jeg glad for! Noen ganger er det viktigere at appen går i rakettfart heller enn at det går i rakettfart å skrive den. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Men i Node går det ikkje akkurat i rakettfart. Samanlikner du det direkte med f.eks Vertx (som også støtter Javascript) så blir det ein heilt ny verda. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Men er det Node i seg selv som er tregt, eller det at man lesser ned med tilleggsbiblioteker som Angular.js? Lenke til kommentar
quantum Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Node kjører på serveren, Angular på klienten, så de skulle vel ikke påvirke hverandre så mye? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Og ytelse er ingen problem, har aldri vært og vil aldri bli. Java er truleg det raskaste miljøet du skriver businesslogikk i, der det også slår C++. Java vs C++ ytelse er ein evig diskusjon, men C++ kan alltid optimalisert mykje meir så det vil alltid vinne. Men for same type kode/businesslogikk så er Java idag raskare, og pågrunn "time to market" så blir javakode raskare. Java vil uansett bruke mykje meir RAM enn ein typisk C++ applikasjon.LOL Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Du bruker jo ikkje Java så du har jo ikkje følgt med kva som har skjedd i det siste ;-) http://www.infoq.com/presentations/java-vs-c-performance?utm_source=infoq&utm_medium=popular_widget&utm_campaign=popular_content_list&utm_content=homepage Lenke til kommentar
quantum Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Jeg skal aldri skrive en eneste linje PHP eller Java igjen, og det er jeg glad for! Dette betyr vel først og fremst at arbeidsoppgavene dine har endret seg... Go og Java har ganske ulikt bruksområde. Lenke til kommentar
vger42 Skrevet 5. april 2016 Forfatter Del Skrevet 5. april 2016 (endret) Sitter litt stille i båten her og ser på hva dere skriver. Håper på flere bidrag i dagene fremover. Setter pris på alle tilbakemeldingene. Litt tidlig å avfeie interessen for golang her på berget, men synspunktene som kommer frem taler jo sitt klare språk. Spørsmålet står fortsatt åpent da synspunktene som taler i mot ikke blir begrunnet. Har en vag antagelse om at det skyldes en viss bias, gitt støtten til øvrige "hypede" rammeverk. Jeg antar at det ikke dukker opp erfaringsmeldinger av denne grunn. Jeg skriver "hypede" i anførselstegn fordi det jo er en viss hype rundt en bråte slike rammeverk den senere tid (vel, en del år). Og alle prøver og overgå hverandre, som jo driver hypen når "alle" vil være med på det hippe i frykt for å ikke være relevant. Det er ikke ment så negativt som det kan høres ut til. Jeg mener at noen har sin rettmessige plass. Det gir bare noen skjeve og til nå ubegrunnede synspunkter (forventet etter så få tilbakemeldinger). Men det gir nyttig innsikt som er viktig for meg å ta med meg videre. Så håper jeg det kan dukke opp noen erfaringer her også etterhvert. Uansett, av det jeg leser og ser, så skjønner jeg ikke at golang skal være dårligere enn php i hvertfall. Jeg føler ikke at jeg kvitter meg med utfordringene som php står overfor ved å pakke det inn i et rammeverk heller. Hva gjelder produktivitet så ser det heller ikke akkurat ut til å være et problem. Poenget her er ikke at jeg bytter til golang fra php for enhver pris, jeg undersøker øvrige muligheter også. Så alle tilbakemeldinger er gode, men hadde håpt på noen litt mer spesifikt rettet mot golang. Endret 5. april 2016 av vger42 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Men er det Node i seg selv som er tregt, eller det at man lesser ned med tilleggsbiblioteker som Angular.js? Det må være Node. Node.js kan bare benytte en prosessorkjerne (sist jeg sjekket). Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Det må være Node. Node.js kan bare benytte en prosessorkjerne (sist jeg sjekket). Det virker jo noe sløvt Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Sitter litt stille i båten her og ser på hva dere skriver. Håper på flere bidrag i dagene fremover. Setter pris på alle tilbakemeldingene. Litt tidlig å avfeie interessen for golang her på berget, men synspunktene som kommer frem taler jo sitt klare språk. Spørsmålet står fortsatt åpent da synspunktene som taler i mot ikke blir begrunnet. Har en vag antagelse om at det skyldes en viss bias, gitt støtten til øvrige "hypede" rammeverk. Jeg antar at det ikke dukker opp erfaringsmeldinger av denne grunn. Jeg skriver "hypede" i anførselstegn fordi det jo er en viss hype rundt en bråte slike rammeverk den senere tid (vel, en del år). Og alle prøver og overgå hverandre, som jo driver hypen når "alle" vil være med på det hippe i frykt for å ikke være relevant. Det er ikke ment så negativt som det kan høres ut til. Jeg mener at noen har sin rettmessige plass. Det gir bare noen skjeve og til nå ubegrunnede synspunkter (forventet etter så få tilbakemeldinger). Men det gir nyttig innsikt som er viktig for meg å ta med meg videre. Så håper jeg det kan dukke opp noen erfaringer her også etterhvert. Uansett, av det jeg leser og ser, så skjønner jeg ikke at golang skal være dårligere enn php i hvertfall. Jeg føler ikke at jeg kvitter meg med utfordringene som php står overfor ved å pakke det inn i et rammeverk heller. Hva gjelder produktivitet så ser det heller ikke akkurat ut til å være et problem. Poenget her er ikke at jeg bytter til golang fra php for enhver pris, jeg undersøker øvrige muligheter også. Så alle tilbakemeldinger er gode, men hadde håpt på noen litt mer spesifikt rettet mot golang. Det er heilt riktig tankegang, gresset er sjeldan grønnare på den andre sida. Eg har aldri likt PHP (bortsett frå den første veka eg holdt på med det får å lære meg det). Er mykje spanande som skjer idag, men verken Go, Node eller Rust er så revolusjonerande som "hipsterene" vil ha oss til. Eg kjenner framleis 40-50 åringer som sverger til Perl for webutvikling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå