Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] AAP og arv

Rust

Anbefalte innlegg

Hei, jeg mottar Arbeidsavklaringspenger. Min mor gikk bort og jeg arver ca 250.000 kr. Er dette noe som jeg må melde fra om til Nav? Vil dette beløpet  gjøre at utbetalingen av AAP reduseres? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. Trodde  at det var kun pensjonsgivende inntekt som reduserer AAP. Men så står det:

§12-14 "Når en mottaker av uføretrygd får økonomiske ytelser som ikke er pensjonsgivende inntekt, og ytelsene ble avtalt ved fratredelse eller ved reduksjon av arbeidstiden, skal uføretrygden for den samme perioden reduseres med et beløp som svarer til disse ytelsene. Vedkommende skal melde fra ved mottak av slike ytelser"

Hva regner de her som "ikke pensjonsgivende inntekt"?

Lenke til kommentar

Det gjelder hvis du må avkorte arbeidstiden du har i NAVs slavedrift for å tjene penger et annet sted for, for eksempel, naboen. For eksempel hvis du må ta deg fri fra tiltaket for å rydde plenen til naboen for en 500lapp, så fjerner de antall kroner som du fikk av naboen.

Tror jeg.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar

For det første gjelder § 12-14 uføretrygd, ikke AAP. For det andre regulerer § 12-14 "økonomiske ytelser som ikke er pensjonsgivende inntekt" (og arv kan være en slik ytelse), men bare når "ytelsene ble avtalt ved fratredelse eller ved reduksjon av arbeidstiden".

Poenget er å fange opp utbetalinger fra arbeidsgiver eller pensjonsordning som ikke faller under det som skattemessig er pensjonsgivende inntekt. Poenget er ikke, som Dragen sier, å samordne med annen inntekt eller andre arbeidsoppgaver/arbeidstiltak. Det er andre bestemmelser som ivaretar dette.

Lenke til kommentar

Takk for svar og oppklaring. Så da må jeg spørre deg Krikkert, jeg vet du er ekspert på dette. Jeg kan motta arv uten noen konsekvenser  når jeg går på AAP?

Det sendes også inn søknad om ung ufør i disse dager men det har vel heller ingenting å si, siden pengene mottaes før den blir behandlet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...