Rust Skrevet 3. april 2016 Del Skrevet 3. april 2016 Hei, jeg mottar Arbeidsavklaringspenger. Min mor gikk bort og jeg arver ca 250.000 kr. Er dette noe som jeg må melde fra om til Nav? Vil dette beløpet gjøre at utbetalingen av AAP reduseres? Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 3. april 2016 Del Skrevet 3. april 2016 AAP blir ikke redusert som følge av arv. For den som mottar sosialstøtte blir arv regnet inn. Lenke til kommentar
Rust Skrevet 3. april 2016 Forfatter Del Skrevet 3. april 2016 Takk for svar. Trodde at det var kun pensjonsgivende inntekt som reduserer AAP. Men så står det: §12-14 "Når en mottaker av uføretrygd får økonomiske ytelser som ikke er pensjonsgivende inntekt, og ytelsene ble avtalt ved fratredelse eller ved reduksjon av arbeidstiden, skal uføretrygden for den samme perioden reduseres med et beløp som svarer til disse ytelsene. Vedkommende skal melde fra ved mottak av slike ytelser" Hva regner de her som "ikke pensjonsgivende inntekt"? Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 3. april 2016 Del Skrevet 3. april 2016 (endret) Det gjelder hvis du må avkorte arbeidstiden du har i NAVs slavedrift for å tjene penger et annet sted for, for eksempel, naboen. For eksempel hvis du må ta deg fri fra tiltaket for å rydde plenen til naboen for en 500lapp, så fjerner de antall kroner som du fikk av naboen. Tror jeg. Endret 3. april 2016 av Dragen Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 For det første gjelder § 12-14 uføretrygd, ikke AAP. For det andre regulerer § 12-14 "økonomiske ytelser som ikke er pensjonsgivende inntekt" (og arv kan være en slik ytelse), men bare når "ytelsene ble avtalt ved fratredelse eller ved reduksjon av arbeidstiden". Poenget er å fange opp utbetalinger fra arbeidsgiver eller pensjonsordning som ikke faller under det som skattemessig er pensjonsgivende inntekt. Poenget er ikke, som Dragen sier, å samordne med annen inntekt eller andre arbeidsoppgaver/arbeidstiltak. Det er andre bestemmelser som ivaretar dette. Lenke til kommentar
Rust Skrevet 4. april 2016 Forfatter Del Skrevet 4. april 2016 Takk for svar og oppklaring. Så da må jeg spørre deg Krikkert, jeg vet du er ekspert på dette. Jeg kan motta arv uten noen konsekvenser når jeg går på AAP? Det sendes også inn søknad om ung ufør i disse dager men det har vel heller ingenting å si, siden pengene mottaes før den blir behandlet? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Arv får i seg selv ingen konsekvenser for AAP. Det man gjør med arv - f.eks. reise til utlandet på heisatur, eller bryte aktivitetsplan - det kan få konsekvenser for AAP. Lenke til kommentar
Rust Skrevet 4. april 2016 Forfatter Del Skrevet 4. april 2016 Tusen takk god hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå