Gjest Slettet-YQ8U8xbZ Skrevet 3. april 2016 Del Skrevet 3. april 2016 (endret) Kan noen si noe om hvordan dette treningsprogrammet er? Jeg har satt det opp etter å ha sett litt på nett. Mulig jeg legger inn flere løpeøkter. Målet mitt er å bli sterkere, litt større, og å få mer synlige muskler. Mandag - BrystManual benkpress 3x8 Stang benkpress 3x8 Skråbenk manual benkpress 3x8 Skråbenk stang benkpress3x8 Dips for bryst3x fail Manual flyes 3x8 Jogging 10-20 min Tirsdag - Cardio og mageIntervall tredemølle 30 min Hengende benhev3x10-15 Sit ups3x12 Skal legge inn flere mageøvelser. Onsdag - LegsLeg press 3x8 Benspark 3x8 Lårcurl 3x8 Tåhev 3x fail Fødemaskin 3x8 Squat 3x8 Torsdag - Armer og mageBiceps curl med stang 3x8 Hammer curl 4x8 Spider curl 4x failure Tricepspress 3x8 Dips4xfail Hengende benhev3x12 Situps3x12 Fredag - Rygg og skulderNedtrekk vidt grep 3x8 Markløft 3x8 Shrug med vektstang3x8 Pullups4xfail Sittende roing3x10 Rygghev4x12 En arms manual roing3x10 Skulderpress 3x8 Manual hev 3x10 Militærpress med stang3x8 Endret 3. april 2016 av Gjest Lenke til kommentar
Knut Lavngard Skrevet 3. april 2016 Del Skrevet 3. april 2016 Altfor mange sett. 18 sett på bryst på ei treningsøkt? Ei heil treningsøkt kun via til å trena bryst, kvifor i alle dagar har du funne ut at du skal gjera det? Bortkasta tid og krefter, du kan få like godt utbytte (truleg betre) av å køyra 1-3 arbeidssett pr. muskelgruppe, og heller trena ei muskelgruppe oftare enn ein gong i veka. Du treng ikkje trena oftare enn 2-3 gonger i veka. Du kunne til dømes kjørt ein 2-split, og trent styrke 3 dagar i veka, og heller legga inn jogging på øvrige dagar. Dermed vert det 4-5 dagar mellom kvar gong ein trenar same muskelgruppe. Og då sjølvsat ta langt færre sett enn du har lagt opp til. Å ta så mange sett betyr berre at restitusjonstida vert lenger. Døme på to-vekers syklus: Måndag: Bryst, skuldre, triceps Onsdag: Rygg, biceps, bein Fredag: Bryst, skuldre, triceps Måndag: Rygg, biceps, bein Onsdag: Bryst, skuldre, triceps Fredag: Rygg, biceps, bein. Mage kan du litt som du føler for. For å vera meir konkret, er det fint å ha mange øvelsar ein kan variera mellom. Men du treng ikkje ta alle kvar gong. Kva om du har 4 øvelsar pr. muskelgruppe, og tek 2 øvelsar pr. økt (1-2 arbeidssett pr. øvelse), og på den neste økta med dei samme muskelgruppene tek du dei to andre øvelsane? Døme: Bryst: Måndag: Benkpress med stang, skråbenk med hantel Fredag: Skrå benkpress med stang, dips for bryst Onsdag: Benkpress med stang, skråbenk med stang Når du vert lei av ein øvelse, eller ikkje har meir progresjon lenger, kan du byta han ut, og f.eks. ta inn flies, eller flatbenk med hantel, og heller ta øvelsen tilbake i programmet seinare. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ Skrevet 3. april 2016 Del Skrevet 3. april 2016 Altfor mange sett. 18 sett på bryst på ei treningsøkt? Ei heil treningsøkt kun via til å trena bryst, kvifor i alle dagar har du funne ut at du skal gjera det? Bortkasta tid og krefter, du kan få like godt utbytte (truleg betre) av å køyra 1-3 arbeidssett pr. muskelgruppe, og heller trena ei muskelgruppe oftare enn ein gong i veka. Du treng ikkje trena oftare enn 2-3 gonger i veka. Du kunne til dømes kjørt ein 2-split, og trent styrke 3 dagar i veka, og heller legga inn jogging på øvrige dagar. Dermed vert det 4-5 dagar mellom kvar gong ein trenar same muskelgruppe. Og då sjølvsat ta langt færre sett enn du har lagt opp til. Å ta så mange sett betyr berre at restitusjonstida vert lenger. Døme på to-vekers syklus: Måndag: Bryst, skuldre, triceps Onsdag: Rygg, biceps, bein Fredag: Bryst, skuldre, triceps Måndag: Rygg, biceps, bein Onsdag: Bryst, skuldre, triceps Fredag: Rygg, biceps, bein. Mage kan du litt som du føler for. For å vera meir konkret, er det fint å ha mange øvelsar ein kan variera mellom. Men du treng ikkje ta alle kvar gong. Kva om du har 4 øvelsar pr. muskelgruppe, og tek 2 øvelsar pr. økt (1-2 arbeidssett pr. øvelse), og på den neste økta med dei samme muskelgruppene tek du dei to andre øvelsane? Døme: Bryst: Måndag: Benkpress med stang, skråbenk med hantel Fredag: Skrå benkpress med stang, dips for bryst Onsdag: Benkpress med stang, skråbenk med stang Når du vert lei av ein øvelse, eller ikkje har meir progresjon lenger, kan du byta han ut, og f.eks. ta inn flies, eller flatbenk med hantel, og heller ta øvelsen tilbake i programmet seinare. Takk for bra svar. Må fikse litt på opplegget da. Du vet ikke av noen gode ferdiglagde opplegg? Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 3. april 2016 Del Skrevet 3. april 2016 For det første vil jeg si 5 treningsøkter, atpåtil etterhverandre er langt fra optimalt, for det andre får du ingen fordeler ut av å splitte kroppen såpass opp. Det jeg har hatt best erfaringer med er helkropp tre ganger i uka eller 2-splitt fire dager i uka. Er du helt fersk i styrketrening vil jeg dog anbefale helkropp på det sterkeste og de tre mest solide nybegynnerprogrammene i mine øyne er: Ryp: Ypperlig for nybegynnere da man har mer potensiale for framgang i starten enn de neste to programmene da det ikke er like bunnet opp under baseløft som tar tid på og lære teknikken på. Starting Strength 5X5: Basert rundt baseløftene, færre repetisjoner, bør ha med noen til å lære deg ordentlig teknikk i markløft/bøy/benk/press. Fordelen kontra RYP er hovedsakelig markløft i mine øyne, og at det tar mindre tid i starten pga. lave vekter. Stronglifts 5X5: Samme som SL Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ Skrevet 3. april 2016 Del Skrevet 3. april 2016 For det første vil jeg si 5 treningsøkter, atpåtil etterhverandre er langt fra optimalt, for det andre får du ingen fordeler ut av å splitte kroppen såpass opp. Det jeg har hatt best erfaringer med er helkropp tre ganger i uka eller 2-splitt fire dager i uka. Er du helt fersk i styrketrening vil jeg dog anbefale helkropp på det sterkeste og de tre mest solide nybegynnerprogrammene i mine øyne er: Ryp: Ypperlig for nybegynnere da man har mer potensiale for framgang i starten enn de neste to programmene da det ikke er like bunnet opp under baseløft som tar tid på og lære teknikken på. Starting Strength 5X5: Basert rundt baseløftene, færre repetisjoner, bør ha med noen til å lære deg ordentlig teknikk i markløft/bøy/benk/press. Fordelen kontra RYP er hovedsakelig markløft i mine øyne, og at det tar mindre tid i starten pga. lave vekter. Stronglifts 5X5: Samme som SL Takk for gode forslag. Skal sjekke ut disse programmene. Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 3. april 2016 Del Skrevet 3. april 2016 Ingen årsak, skjer med jevne mellomrom IRL at kompiser/kolleger begynner å trene og finner disse "bro-splittene" på bodybuilding.com/mens fitness magasiner osv. også må jeg prøve å dytte de inn på riktig retning igjen for at de ikke skal gå lei på grunn av lite framgang Styrketrening er egentlig ganske simpelt og muskler er i seg selv skikkelig dumme. En liten checkliste for ett treningsprogram bør være: Trener man hele kroppen to ganger i uka?, dytter og drar man horisontalt og vertikalt med både armer og bein? Er det lagt opp til progresjon iform av belastning og eventuelt repetisjoner? Har man disse tre punktene inne er egentlig ikke hva man gjør så veldig viktig, fullt mulig og ha ti års utdanning om sportsvitenskap men likevel kunne kødde til sin egen framgang ved å gjøre ting alt for avansert. RYP og SL/SS inneholder ikke bare disse punktene men de er brukt av millioner atleter/hobbymosjonister (i over 30 år for de to 5x5 variantene) så man kan være trygg på at man vil gjøre bra framgang over tid så lenge man har inne korrekt teknikk, spiser nok og får nok søvn. Lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå