Gå til innhold

Get boks analog lagring til pc

Anbefalte innlegg

Tja. RGB leverer Rød/Grønn/Blå-signaler separat, som i de blå D-sub VGA-kontaktene på datamaskiner/monitorer.

SCART-kontakten gjør også det, men er i de fleste tilfeller begrenset til standard oppløsning - 576i. SCART kan levere HD-oppløsning i teorien, men det blir sjelden implementert.

Komponent kan også levere ren RGB, men det er sjeldnere nå til dags - stort sett er det YPbPr-koding som brukes over komponent. Komponent støtter HD-oppløsninger - 720p, 1080i, 1080p osv.

Det kan se ut som om du er fornøyd med standardoppløsning. Da ville jeg sett etter en grabber med SCART-inngang for å få en ren signalbane med separate fargekanaler, og absolutt ikke gått via S-Video, siden S-Video opererer med bare to kanaler: luminans (svart/hvitt) og krominans (fargeinfo).

(Det er likevel mye bedre enn kompositt, som kjører alt sammen i en eneste kanal...)

Om du vurderer en Hauppauge HD-PVR: sjekk først at dekoderen / kilden du bruker kan settes til YUV eller YPbPr og ikke RGB under video/bildeinnstillinger (har aldri vært inne i menyen i en Get-dekoder, så jeg vet ikke hva som finnes der...)

Hauppauge'n forventer et YUV/YPbPr-fargerom inn, og det er litt mer 'komprimert' fargemessig enn et 'PC-type' RBG- fargerom. I praksis vil da svart oppleves som mørkegrått, og hvitt som lysegrått. Skarpheten vil være ok, men videoen vil oppleves som blass.

Å, og det Terratec-kortet du linket til ser absolutt ut til å støtte SCART inn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alltid trodd at rød, grønn,blå kontakter var RGB - noe jeg også trodde var det samme som komponent.

Det gjelder kanskje fremdeles - bare ikke på GET boksen ?

RGB er ikke det samme som komponenet, og det har det aldri vært. Og RGB-signalet i en scart er ikke det samme som RBG-signalet til en PC-skjerm.

Her er en oversikt over pluggstandarder bortsett fra scart:

WireTypes.gif

Så da får man kun RGB signaler over SCART kontakten ? Og du mener fremdeles at komponent utgangen gir bedre bilde en SCART med RGB ?

Komponenet gir bedre bilde enn RGB på scart. Komponent kan gi HD-oppløsning, men det gjør ikke RGB på scart.

Man får ikke bare RGB på scart. Det er alltid komposit + lyd. I tillegg kan scart gi S-video istedenfor RGB. Du har tydligvis ennå ikke sett på lenken: https://en.wikipedia.org/wiki/SCART (3.forsøk nå).

Hva skal du med den? Den støtter ikke andre formater enn det du har:

Analog signal inputs and outputs: Composite, S-Video, Stereo-audio

Trodde den hadde INNGANG for SCART, og med støtte for RGB.

Men når jeg ser nærmere etter....vet jeg faktisk ikke HVA den Scart kontakten er til...

Den har jo inngang for scart... Men ikke støtte for RGB. Dårlig med dokumentasjon, men støtter sikkert bare komposit på scart. Fordelen er da at den fungerer på alt med scart selv om bildekvaliteten ikke blir all verden.

Litt leit at du ikke skjønner hva scartkontakten er til. Vitsen med scartkontakten er at den vil fungere med alt mulig utstyr som har scart (f.eks. DVD, VHS, dekoder, TV osv) uten noen innstillinger med bare å plugg i én kabel. I motsetning til din løsning med overganger og separate kabler for lyd og bilde.

Lenke til kommentar

... Eh, jo, komponent har vært både RGB og YPbPr historisk sett. I dag er det YPbPr som gjelder, sant nok.

Og en standard SCART-kabel har støtte for både RGB (en vei) og kompositt (toveis).

Komponent er YPbPr. Gamle/sære løsninger var merket på annen måte.

En vanlig fullkoblet scartkabel støtter RGB begge veier. Den kan brukes begger veier.

Lenke til kommentar

(Det er likevel mye bedre enn kompositt, som kjører alt sammen i en eneste kanal...)

Det er vel å ta litt hardt i? Det er de samme signalene, med samme båndbreddebegrensing. Man får litt bedre kvalitet av S-Video når man slipper å separere chroma signalet i et kamfilter, men det utgjør svært lite i forhold til RGB/Komponent. Disse signalene har bedre båndbredde.

RGB kan også kalles for RGB komponent, men de fleste unngår det siden det lett gir enda mere forvirring. Det er i utgangspunktet ikke noen kvalitetsforskjell, det er en enkel konvertering mellom RGB og YPbPr. Mens RGB (i SCART) vil alltid bare har standard SD kvalitet, er YPbPr mer fleksibel og støtter høyere båndbredde.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

Ok, skjønner at det ikke bare er jeg som er forvirret...takk og pris ;)  Her sier den ene det, den andre det motsatte.

Det kan se ut som om du er fornøyd med standardoppløsning. Da ville jeg sett etter en grabber med SCART-inngang for å få en ren signalbane med separate fargekanaler, og absolutt ikke gått via S-Video, siden S-Video opererer med bare to kanaler: luminans (svart/hvitt) og krominans (fargeinfo).

Fornøyd og fornøyd. Spørsmålet er jo hva som finnes av alternativer - i forhold til pris og "lovligheter". Sånn sett er det greit nok med standard oppløsning. Billig og lovlig, og med "greit" resultat.

Vet at det finnes tvilsomme (og dyre) kort med HDMI inn som fjerner HDCP. Vet at det finnes tvilsomme HDMI splitter som "glemmer" HDCP.  Vet også at det finnes metoder for å kjøre GET via softcam i pc.

Felles for dem alle er at de enten er tvilsomme, dyre, upålitelige, eller ikke helt stuerene... :)

S-video er en (nød)løsning jeg bruker fordi den foreløpig er det som leverer den beste kvaliteten - sett i forhold til hva som finnes av porter på standard tuner/grabbekort.

Om du vurderer en Hauppauge HD-PVR: sjekk først at dekoderen / kilden du bruker kan settes til YUV eller YPbPr og ikke RGB under video/bildeinnstillinger (har aldri vært inne i menyen i en Get-dekoder, så jeg vet ikke hva som finnes der...)

Vel, jeg kan ikke finne noe i menyen som referer til YUV eller YPbPr. Det nærmeste jeg kommer er menyen for "SCART signal". Her kan man velge mellom kompositt, RGB og S-video...men dette gjelder jo kun SCART kontakten da.

Det er kanskje ingen valg for komponent porten ? Blir kanskje automatisk satt til RGB eller YUV/YPbPr.

Man får ikke bare RGB på scart. Det er alltid komposit + lyd. I tillegg kan scart gi S-video istedenfor RGB. Du har tydligvis ennå ikke sett på lenken

Jeg VET at scart kan levere et "utall" av forskjellige signaltyper. Jeg bare ordlegger meg litt mere "uprofft" en det du gjør, og da blir det missforståelser. Det må man regne med - og ikke minst ha ha forståelse for - når man kommuniserer via tastatur, og ikke ansikt til ansikt. Viktig å ikke hisse seg opp over bagateller......mens Nord-korea tester ut atomraketter og millioner er på flukt i europa ;)

Skal sende en mail til Terratec ang Grabster AV 350 mx, og evnt støtte for RGB over scartkontakten. Takk

Endret av dapre
Lenke til kommentar

Skal sende en mail til Terratec ang Grabster AV 350 mx, og evnt støtte for RGB over scartkontakten.

Du kan gjerne gjøre det, men jeg er ca 99,97% sikker på at den ikke gjør det. For det første er det ikke oppgitt i beskrivelsen. Og hadde den gjort det så hadde det vært så unikt at det hadde vært oppgitt.
Lenke til kommentar

Det er kanskje ingen valg for komponent porten ? Blir kanskje automatisk satt til RGB eller YUV/YPbPr.

Nei. Det har vært ørten innlegg i denne tråden som forteller deg at denne utgangen ikke er RGB. 

Ok ok...rolig nå. Det var bare denne uttalelsen som forvirret meg litt :

Så da er den saken grei. Så lenge Rød,blå,grønn portene er stadfestet YPbPr, og Hauppaugen forventer dette, er det bare å anskaffe en slik, plugge den inn, og ta opptak av hjertens lyst.

Og bare så det er nevnt.. Sleng gjerne på en slik ;) eller en :) slik når dere svarer. Greit å vite at folk har litt humor og kan le av andres forvirring, og ikke sitte med en finger i luften og  ønske meddebattanter dit pepper'n gror....bare for filleting.

Tror jeg har den infoen jeg trenger nå. Kommer evnt tilbake med et svar fra Terratec ang evnt støtte for RGB. Greit å vite for fremtidige lesere/brukere.

Takk for alle svar, slapp av og nyt våren ! :D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...