dapre Skrevet 3. april 2016 Del Skrevet 3. april 2016 Hei. Get HD pvr'en har utgang for SCART, RGB og HDMI. Har inntill nå bruk SCART utgangen, via s-video, via USB, og inn på PC tuneren min Gir greit, helt tydelig analogt bilde. Lurer på om det finnes et bedre analogt alternativ : Hvilket oppsett gir best bilde, i teorien : Nuværende : http://www.teknikmagasinet.no/produkter/lyd-o-bilde/kabler/konverterere/scartadapter-3xrcas-vhs-s-video Eller denne : http://www.teknikmagasinet.no/produkter/lyd-o-bilde/kabler/konverterere/hdmi-til-av Regner med HDMI konvertoren fungerer så lenge kopibeskyttelsen blir fjernet via digitalt til analogt prosessen ? Eller ? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. april 2016 Del Skrevet 3. april 2016 (endret) Den HDMI-adapteren får du til en brøkdel en tiendedel av prisen direkte fra kina. Og kvaliteten er som oftest ganske laber. Er 99% sikker på at du allerede får mye bedre kvalitet. Endret 3. april 2016 av sedsberg Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. april 2016 Del Skrevet 3. april 2016 Ja, det er ikke noe poeng å bruke HDMI som så må konverteres ned til akkurat det samme type signal som du allerede har. Lenke til kommentar
GabrielV Skrevet 3. april 2016 Del Skrevet 3. april 2016 Kvaliteten på mange av hdmi splitterene fra Kina varierer mye, eneste fordel med å kjøpe disse er at noen out of the box ikke vidresender hdcp signalene noe som er fint for kopiering osv. http://hackaday.com/2015/03/12/hdmi-splitter-is-also-a-decrypter/ http://www.eevblog.com/forum/reviews/teardown-portta-hdmi-splitter/ http://www.eevblog.com/forum/reviews/teardown-panlong-hdmi-audio-splitter/ Lenke til kommentar
dapre Skrevet 3. april 2016 Forfatter Del Skrevet 3. april 2016 Ja, det er ikke noe poeng å bruke HDMI som så må konverteres ned til akkurat det samme type signal som du allerede har. Takk for svar. Ok, men tenkte kanskje at KILDEN var litt bedre med HDMI ut porten... Men, så da gir SCART UT, gir like godt signal/kvalitet som HDMI UT ? Med andre ord, så ser man ikke forskjell på et (ukryptert) bilde fra HDMI, kontra SCART ? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Selvfølgelig gir HDMI et mye bedre bilde enn SCART. Men HDMI gjennom en billig jallaconverter gir dårligere bilde enn et ferdig konvertert bilde rett fra SCART i tuneren. Lenke til kommentar
dapre Skrevet 4. april 2016 Forfatter Del Skrevet 4. april 2016 Selvfølgelig gir HDMI et mye bedre bilde enn SCART. Men HDMI gjennom en billig jallaconverter gir dårligere bilde enn et ferdig konvertert bilde rett fra SCART i tuneren. Nå har ikke jeg peiling på hva som er jalla eller ei, eller hva det innebærer å kjøre HDMI signalet gjennom en slik konverter. Men nå går jo også SCART signalet mitt gjennom en konvertor, eller et adapter om du vil. I begge tilfellene er UT signalet (før det går inn i tuner/grabbekortet mitt) S-video. Sånn sett tenkte jeg kanskje at "HDMI til S-video" gav et litt bedre resultat en "SCART til S-video" - SELV OM hdmi signalet må gå gjennom en "jallaconverter". Forskjellen er kanskje at HDMI signalet blir OMFORMET, mens SCART signalet bare blir SPLITTET OPP i 2 lydkabler og en S-videokabel ? Takk for svar og oppklaring Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 (endret) HDMI er et digitalt signal. SCART*, composite, component, s-video er analoge signaler. For å gå fra digitalt signal til analogt så trenger du en omformer. Du har en innebygd i TV-en som internt i TV-en gjør det digitale signalet analogt og sender det ut på f.eks. SCART. Du kan også ta det digitale signalet rett ut fra TV-en (HDMI) og kjøre det i en ekstern omformer. F.eks. en slik en du linket til fra Teknikmagasinet. Problemet er at disse billige omformerne som oftest er skikkelig dårlige. Jeg har akkurat den omformeren selv bare at jeg kjøpte den direkte fra kina for 1/10 av prisen. Du får andre omformere som faktisk er veldig gode men disse koster som regel veldig mye. *SCART er ikke et signal. Det er en plugg som inneholder en haug av forskjellige signaler. Endret 5. april 2016 av sedsberg Lenke til kommentar
dapre Skrevet 5. april 2016 Forfatter Del Skrevet 5. april 2016 For å gå fra digitalt signal til analogt så trenger du en omformer. Du har en innebygd i TV-en som internt i TV-en gjør det digitale signalet analogt og sender det ut på f.eks. SCART. Takk for svar. I mitt tilfelle henter jeg evnt HDMI signalet fra min GET tuner. Foreløpig er jeg tilkoblet SCART utgangen på samme boks. Så, hvis jeg forstår deg rett, så sitter det altså en omformer (i prinsipp samme som boksen hos Teknikkmagasinet) inn i GET boksen min, som omdanner det digitale signalet (lik HDMI) om til analogt og sender det ut på SCART kontakten ? I så fall er vi jo like langt i spørsmålet ? : Gjør boksen fra Teknikkmagasinet en bedre eller dårlige jobb (dvs levere et bedre/dårligere bilde) en den som sitter i GET tuneren min ? Forøvrig synes jeg bildet fra SCART, via S-video og inn på mitt tunerkort, gir et ganske dårlig bilde. Vet ikke hvor "bra" S-video er til å "opprettholde" kvaliteten på et signal ? Kanskje gjør tuneren en dårlig jobb også ? Kanskje programvaren ? Mener tv'en min har en SCART kontakt. Kan være interessangt å se evnt forskjellen når scart signalet UT fra tuner, går direkte INN til tv'en. Må prøve det. Takk Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Det hele bunner ut i at den saken fra Teknikmagasinet mest sansynlig er veldig dårlig. Jeg har testa mange slike billige videokonvertere selv og er sjeldent blitt imponert. Bestiller du fra nettet kan du evt. teste og bare returnere om du ikke er fornøyd. Du taper bare frakta. Lenke til kommentar
dapre Skrevet 5. april 2016 Forfatter Del Skrevet 5. april 2016 Takk Ville jo vært litt "interessangt" å se hvem som leverte best bilde : Get boks - scart - min tv Eller Get boks - HDMI - HDMI konvertor - min tv (vel og merke en HDMI til SCART konvertor da...) Koblet forøvrig min GET Scart direkte til tv'en nå. Ganske bra bilde til å være analogt. Litt mindre skarpt, og litt feil størrelsesforhold på bildet (litt zoomet inn?). Det er ganske tydelig forskjell når jeg kobler tilbake til mitt scart-via-Svideo oppsett. Enda litt mindre skarpt og tydeligere interlacing. Det er vel som forventet da S-video er "dårligere" en ren scart-til-scart oppsett ? Regner med det er S-video løsningen som er problemet mitt. Har foreløpig ikke noe tuner/grabbekort med noe annet en s-video inn, så må bruke det foreløpig. Trøsten er jo at det i hvert er bedre en kompositt - som har vært eneste inngang på mine tidligere tuner/grabbekort. Takk for alle tips så langt. For se hva jeg finner på videre Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Koblet forøvrig min GET Scart direkte til tv'en nå. Ganske bra bilde til å være analogt. Litt mindre skarpt, og litt feil størrelsesforhold på bildet (litt zoomet inn?). Det er ganske tydelig forskjell når jeg kobler tilbake til mitt scart-via-Svideo oppsett. Enda litt mindre skarpt og tydeligere interlacing. Det er vel som forventet da S-video er "dårligere" en ren scart-til-scart oppsett ? Scart er som sagt tidligere ikke en signalstandard, men en pluggstandard som kan overføre forskjellige typer signaler. Når scart til scart gir merkbart bedre bilde enn S-video, så er det sikkert fordi du får RGB-signal. Lenke til kommentar
dapre Skrevet 6. april 2016 Forfatter Del Skrevet 6. april 2016 Scart er som sagt tidligere ikke en signalstandard, men en pluggstandard som kan overføre forskjellige typer signaler. Når scart til scart gir merkbart bedre bilde enn S-video, så er det sikkert fordi du får RGB-signal Ja, må velge RGB, via innstillinger på Get boksen, for å få bilde. Swicher jeg over til s-video kablene, blir bildet sort/hvitt, og jeg må da velge s-video for å få farger. Betyr dette automatisk at SCART UT kontakten gir like bra bilde som RGB UT kontaktene fra get boksen ? Ikke at det ene eller andre betyr så mye, så lenge jeg ikke har noen tuner/grabbekort som verken støtter SCART eller RGB, kun S-video kompositt eller analog antenne. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Betyr dette automatisk at SCART UT kontakten gir like bra bilde som RGB UT kontaktene fra get boksen ?Hæ...? Du får RGB-signalet i scartkontakten. Ikke at det ene eller andre betyr så mye, så lenge jeg ikke har noen tuner/grabbekort som verken støtter SCART eller RGB, kun S-video kompositt eller analog antenne.Har du ikke fått med deg hva som blir forklart? Det er ikke spørsmål om noe støtter scart. Scart er fortsatt en pluggstandard som kan overføre både RGB, S-video og kompositt, i tillegg til lyd. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Tipper boksen har YPB komponent utgang. Mange som tror det er RGB, pga at pluggene er rød, grønn og blå. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 (endret) Tipper boksen har YPB komponent utgang. Mange som tror det er RGB, pga at pluggene er rød, grønn og blå. Hvis det er forrige GET boks så har den komponent ut ja: http://www.dinside.no/km_bilde/1/2562731.jpg For å få lyd og bilde så må 5 av 6 utganger mellom nettverksporten og HDMI utgangen benyttes (alle utenom SP/Dif som er sort). Det gir som regel det beste bilde av analoge utganger, og støtter normalt 720p og 1080i. Men om GET boksen gjør det vet jeg ikke. Alle bilde signaler via GET utgangen gir lavere oppløsning, tror det var 576i som er maks der), hvor RGB signalet er best hvis det kan brukes. Endret 7. april 2016 av AndersT2 Lenke til kommentar
dapre Skrevet 7. april 2016 Forfatter Del Skrevet 7. april 2016 (endret) Hæ...? Du får RGB-signalet i scartkontakten Det er korrekt. Men der er også en RGB kontakt(er) på GET boksen. Har du ikke fått med deg hva jeg har forklart ? Så spørsmålet er fremdeles det samme, men nå har AndersT2 svart at RGB kontakten gir bedre bilde en RGB over SCART kontakten, så da er DET avklart. Takk. Har du ikke fått med deg hva som blir forklart? Det er ikke spørsmål om noe støtter scart. Scart er fortsatt en pluggstandard som kan overføre både RGB, S-video og kompositt, i tillegg til lyd Kanskje en fordel hvis du leser hva jeg skriver også. Jeg kan ikke dra nytte av at SCART overfører RGB, når jeg ikke har noen tuner/grabbekort med innganger for kontakter som kan overføre RGB. Mine og de fleste grabbe/tunerkort har kun inngang for S-video, kompositt eller analog antenne....nei, nå gjentar jeg jo meg selv Tipper boksen har YPB komponent utgang. Mange som tror det er RGB, pga at pluggene er rød, grønn og blå. Trodde dette VAR en komponent/RGB utgang ja. Fint at AndersT2 bekrefter. Jeg har den "gamle" Get boksen ja. Har vurdert å kjøpe meg en Hauppauge HD PVR, som kan kobles til denne utgangen. Det var utgangspunktet til den siste diskusjonen over her. Hvis SCART kontakten også overfører RGB, og da like bra som den dedikerte RGB kontakten, kunne jeg feks/evnt bruke/kjøpe en billigere grabbeboks med SCART innganger. Som feks denne : http://www.terratec.net/details.php?artnr=10599#.VwbRKnlf2Ul Men siden AndersT2 sier at dedikert RGB kontakt gir bedre kvalitet en RGB via SCART, så vurderer jeg Hauppaugen igjen. Vi får se hva det blir til. Det gir som regel det beste bilde av analoge utganger, og støtter normalt 720p og 1080i På andre diskusjonsfora blir det alltid nevnt at dedikert RGB utgangen på GET boksen er strupet til 720x576 Takk for all tilbakemelding Endret 7. april 2016 av dapre Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 Hæ...? Du får RGB-signalet i scartkontaktenDet er korrekt. Men der er også en RGB kontakt(er) på GET boksen. Har du ikke fått med deg hva jeg har forklart ? Så spørsmålet er fremdeles det samme, men nå har AndersT2 svart at RGB kontakten gir bedre bilde en RGB over SCART kontakten, så da er DET avklart. Takk. Feil. Det er ikke RGB-kontakter. Det du snakker om heter komponent. Har du ikke fått med deg hva som blir forklart? Det er ikke spørsmål om noe støtter scart. Scart er fortsatt en pluggstandard som kan overføre både RGB, S-video og kompositt, i tillegg til lydKanskje en fordel hvis du leser hva jeg skriver også. Jeg kan ikke dra nytte av at SCART overfører RGB, når jeg ikke har noen tuner/grabbekort med innganger for kontakter som kan overføre RGB. Mine og de fleste grabbe/tunerkort har kun inngang for S-video kompositt eller analog antenne....nei, nå gjentar jeg jo meg selv Les både hva du og jeg skriver. Poenget mitt blir jo borte når du bare siterer mitt svar og ikke hva jeg svarte på. Hvis SCART kontakten også overfører RGB, og da like bra/bedre en den dedikerte RGB kontakten, kunne jeg feks/evnt bruke/kjøpe en billigere grabbeboks med SCART innganger. Som feks denne : http://www.terratec.net/details.php?artnr=10599#.VwbRKnlf2Ul Hva skal du med den? Den støtter ikke andre formater enn det du har: Analog signal inputs and outputs: Composite, S-Video, Stereo-audio Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 8. april 2016 Del Skrevet 8. april 2016 Hæ...? Du får RGB-signalet i scartkontakten Det er korrekt. Men der er også en RGB kontakt(er) på GET boksen. Har du ikke fått med deg hva jeg har forklart ? Så spørsmålet er fremdeles det samme, men nå har AndersT2 svart at RGB kontakten gir bedre bilde en RGB over SCART kontakten, så da er DET avklart. Takk. Det gir som regel det beste bilde av analoge utganger, og støtter normalt 720p og 1080i På andre diskusjonsfora blir det alltid nevnt at dedikert RGB utgangen på GET boksen er strupet til 720x576 Takk for all tilbakemelding Som Mr D sier, så er det IKKE RGB utganger, det heter Komponent. De sender ikke RGB signaler, men det er bare fargen på pluggene de har brukt for å prøve å skille dem i fra den gamle composit og coax utgangen. Som jeg nevnte rett etter det siste sitatet, så nevnte jeg at jeg ikke viste om GET ga 720p eller 1080i ut på den utgangen. Det er greit å fjerne litt når man siterer, men greit å ikke fjerne for mye heller. Lenke til kommentar
dapre Skrevet 8. april 2016 Forfatter Del Skrevet 8. april 2016 Som Mr D sier, så er det IKKE RGB utganger, det heter Komponent. De sender ikke RGB signaler, men det er bare fargen på pluggene de har brukt for å prøve å skille dem i fra den gamle composit og coax utgangen. Ok, ikke rart jeg er forvirret da.... Alltid trodd at rød, grønn,blå kontakter var RGB - noe jeg også trodde var det samme som komponent. Det gjelder kanskje fremdeles - bare ikke på GET boksen ? Så da får man kun RGB signaler over SCART kontakten ? Og du mener fremdeles at komponent utgangen gir bedre bilde en SCART med RGB ? Eller har jeg missforstått deg ? Som jeg nevnte rett etter det siste sitatet, så nevnte jeg at jeg ikke viste om GET ga 720p eller 1080i ut på den utgangen. Det er greit å fjerne litt når man siterer, men greit å ikke fjerne for mye heller. Jeg har ikke sagt at du visste eller ikke visste...jeg gav bare en faktaopplysning basert på hva jeg har lest på x antall andre diskusjonsfora. Om det er rett eller ikke....det aner jeg ikke. Det er det vel bare GET som vet - og mest sannsynlig kommer kilden til opplysningen derfra. Hva skal du med den? Den støtter ikke andre formater enn det du har: Analog signal inputs and outputs: Composite, S-Video, Stereo-audio Trodde den hadde INNGANG for SCART, og med støtte for RGB. Men når jeg ser nærmere etter....vet jeg faktisk ikke HVA den Scart kontakten er til... Takk for oppklaringen. Hadde håpet det fantes et bedre (og ikke alt for dyrt) alternativ til den tuneren/grabbekortet jeg allerede har, men det ser foreløpig dårlig ut. Takk for svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå