Gå til innhold

Hvordan måler Temple of Elemental Evil seg med BG2

Anbefalte innlegg

Et av mine favoritt spill gjennom alle tider, Baldurs Gate 2, er en spillopplevelse jeg savner. Jeg har spillt gjennom det 3 ganger med forskjellige characters og har egentlig lite lyst til å begynne på det igjen, vertfall ikke enda. Ut fra anmeldeleser har jeg hørt en del positive ord om The Temple of Elemental Evil, anmelderen i VG mente til og med at dette var bedre enn Baldurs Gate 2 men dette synes jeg nesten høres for godt ut til å være sant... Ettersom jeg elsker BG2, er det da noen som mener at Elemental Evil vil være et sikkert kjøp for meg? Hvor ligger likheteneforskjellene mellom disse to?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg holder på med en omtale av spillet, men akkurat nå er det et par andre titler som har høyere prioritet. På sett og vis minner det om Baldur's Gate-spillene, men det er også mange vesentlige forskjeller. Selve spillopplevelsen synes jeg ikke er spesielt lik. ToEE har for eksempel rundebasert kampsystem. En sammenligning med Baldur's Gate er kanskje berettiget, men i mine øyne er det absolutt ikke like godt (uten at det betyr at ToEE er dårlig).

Endret av Aasgaard
Lenke til kommentar

ToEE == :roll::grumpy::wow:

Med andre ord: Kjeeedelig :(

Spesielt kampsystemet og HUD'en er forferdelig. Vansklghetsgraden er ogå helt på trynet. Fra å være "greit nok" hopper det plutselig til "SHIT!" uten noen grunn. Iallefall helt i begynnelsen. Fikk aldri spilt særlig mye da savegamene mine ble korrupte plutselig en dag. Men av det jeg husker så var spillet kke noe særlig.

Prøer heller å sniffe meg tl neste spill fra BioWare (Eller det andre selskapet, huskerkke helt lengre). De vil ikke gå ut med hva det er og ryktene spinner om et mulig BG3-spill. Selv om det an bli litt vanskelig å gjennomføre tho :)

Lenke til kommentar

Den nakne sannhet: ToEE er -

• "Buggy" - Det er så mange feil der at selv de beste har mistet tellingen
  • Kjedelig - DungeonCrawl av værste sort. Samt at jeg klarte å gjennomføre spillet uten problemer med en gruppe på level 5, som tilfeldigvis ramlet over slutten vha. et par hemmelige dører. Da var enda 40-50% av kartene uutforsket.

Et bra forsøk, men jeg hadde mine bange anelser allerede før jeg kjøpte spillet. Spillte ToEE med god gammeldags penn og papir for mange år tilbake, og husker det som en uendelig lang rekke monsterdreping, og lite mere.

Men det værste er nok uansett ustabiliteten. Selv med verdens raskeste hardware klarer ToEE å hakke. Det er et par stygge feil i kodingen av "fog-of-war", samt "pathing" (hvordan skal figurene flytte seg fra der de er til hvor du vil at dem skal gå) som kan få spillet til å stå stille i 10-30 sekunder. Dette gjelder også i kamp når AI'en skal bestemme taktikken til motstanderne dine.

Så BG2 er nok desverre uendelig mye bedre. Men jeg må si at NeverWinter nights er bedre enn BG2. Spesielt med tilleggspakken "Shadows of the Undertide" (original-modulet er litt kjedelig, men tillegget er meget morsomt). Og om kun få dager kommer også "Hordes of the Underdark" som jeg gleder meg meget til.

Mvh.

SvUpP

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...