Gå til innhold

Funksjonell trening for mann på 30 år

Anbefalte innlegg

Heisann

I år er jeg blitt 30 år og merker at kroppen er litt tregere i vendingene. Det føles tyngre å komme meg opp fra gulvet enn for noen år tilbake. I tillegg har jeg hatt en plan om å starte med trening en stund. De siste årene har vært litt hektiske med mye reising, så det har ikke blitt noe av.

Jeg er normalvektig/slank, 185 cm høy og har ingen kjente skavanker. Tidlig i 20-årene trente jeg styrke noen år, men det ble etter hvert nedprioritert. I jobben er jeg mye i bevegelse og aktivitet, som bidrar positivt til å holde kroppen ved like. Drev tidligere med diverse idrett i form av fotball, innebandy, tennis, basketball, klatring osv. På sommerhalvåret sykler jeg en del og synest det er en fin måte å få mosjon på.

Kondisjonen min er ikke veldig imponerende, men det går fint i arbeidet og jeg klarer greit en fjelltur her og der. Kondisjonstrening er derimot ikke noe jeg har så stort behov for. Det tar seg litt opp på sommeren med sykling, men løping og tredemølle er jeg ikke noe glad i. Saltimer/fellestrening er ikke aktuelt, jeg trivest best på egen hånd eller med en bekjent.

Målet med treningen er å få en kropp som er bedre rustet til årene fremover, funksjonell og mobil. Har ikke tenkt å konkurrere i noe. Jeg har ikke spesielt god mobilitet, så det er absolutt noe jeg vil inkludere i et treningsopplegg.

TLDR: Hvordan bør jeg som mann på 30 år trene for å holde kroppen frisk, funksjonell, mobil og sterk? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste svaret her er å tenke på å begrense unødvendig belastning og forebygge konkrete treningskader som man kan få av løping.

Så start med Svømming!

Fordelene er svært lite belastning på skjelett , bygger muskulatur og forebygger en del skader så lenge man svømmer riktig og kan hjelpe med en god del problemer. Det har selvsagt sine dårlige sider også , men personlig så anbefaler jeg samtlige jeg kjenner til å bygge seg opp her og så gå over til noe annet eller kombinere svømmingen med andre aktiviteter som man trives med.

Og så har man jo det med at man er sin egen herre og konge...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...