Gå til innhold

Hvordan dele en spenning, 3V til to celler på hver 1.5 volt?


Anbefalte innlegg

I fravær av egnet kategori, prøver jeg her. 

 

Har en vær stasjon som bruker 2 stk AAA batterier til sin drift. Den sluker disse.

Lagde meg en LM317 regulator. Denne får 6 volt som input og gir ut 3 volt. Så viser det seg at stasjonen har en seriekopling hvor den i den ene spenning benytter 3 volt (1,5+1.5 volt), men utnytter også halve spenning av seriekoplingen.

 

Da lurer jeg på om oppkoplingen må bli minus, 0 og pluss med 1,5V X 2 = 3 volt? Det vil vel fungere dårlig med å lage to 1,5 volt regulerte spenninger fra en 3 volt spenning, og serie kople denne? Dette siden det er felles jord (negativ pol). Hvordan splitte en hel spenning 3 Volt slik at man oppnår negativ, 0 og pluss, og som måler 3 volt mellom negativ og pluss, men 1,5 volt i seriekoplingens midtpunkt?

 

Noen med noen glupe ideer her? Pf takk. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal bruke to regulatorer kan du la den ene regulatoren gi ut 3volt ned fra 6 volten, og deretter den andre regulatoren gi ut 1.5v fra enten 3 volten eller 6 volten, ellers er en enkel spenningsdeling med to like store resistorer ut fra 3volten mulig for å dele spenningen i to. Her må du dog passe på spenningsfall ved belastning.

Lenke til kommentar

En kunne ha satt opp 2 stk. 3000 mAh Li-Ion 18650 batterier under konstant lading. Har en del 18650 Li-Ion batterier liggende. Ulempen er at det strømtrekk som stasjonen har, det vil gå gjennom batteriene konstant. Dersom jeg benyttet en lade innretning som målte batterispenningen til ca 2.8 volt, og startet oppladning ved passert under 2.8 volt ville dette ha hjulpet.Vil det være andre forhold å ta hensyn til med en slik lade løsning?

 

Søkte litt på nettet, og fant en modernisert Op amp krets, slik som vedlegget viser. (Likens den som BigJackW viser til). Denne kretsen har i tillegg til Op amp kretsen, en utgang bestående av NPN og PNP transistorer. Disse to transistorene, samt kondensatorene på utgangene, vil sannsynligvis sørge for konstant 0-punkt. Denne værstasjonen med sitt LCD display kunne jeg tenke meg ville trekke maks 30-60 mA. Tenker at noen BD-transistorer vil kunne fungere ok. Disse er jo gode for noen amper i strømtrekk, eller hva mene andre her?

 

Andre med ideer?

post-274609-0-85102300-1459715067_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hvis du skal bruke to regulatorer kan du la den ene regulatoren gi ut 3volt ned fra 6 volten, og deretter den andre regulatoren gi ut 1.5v fra enten 3 volten eller 6 volten, ellers er en enkel spenningsdeling med to like store resistorer ut fra 3volten mulig for å dele spenningen i to. Her må du dog passe på spenningsfall ved belastning.

 

Tenkte også bare å bruke to 1W resistorer, og la det hvile 1,5 volt over hver, siden jeg har LM regulatoren kan jeg regulere utspenningen = tilført spenning over resistorene, slik at det ligger 1,5 volt over hver. Jeg må da vite hvor mye stasjonen trekker i strøm, slik at jeg kan beregne motstands verdiene. 

Lenke til kommentar

En en lav-volt op-amp burde klare 30-60mA alene.

 

En løsning som kanskje kan virke, er å beholde batteriene med strømforsyningen. Still spenningen på strømforsyningen til ca samme spenning som batteriene har, og la batteriene ta seg av 1,5 volten. Gamle batterier lot seg lade litt. Med nye vet jeg ikke. Men det er en sjanse for å forlenge levetiden betydelig. Det er selvfølgelig også en sjanse for syrelekkasje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...