Gå til innhold

Stråler fasttelefonen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så godt som ingenting i forhold til mobiltelefon. Noe er det alltid når noe går på strøm, men ikke sammenlignbart med en mobiltelefon.

Det må så klart da være en bordtelefon med ledning, ikke en trådløs versjon, de trådløse kan stråle minst like mye som en mobiltelefon.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Faktisk har jeg hørt at trådløse telefoner stråler MER enn mobiltelefoner da sistnevnte varierer sendestyrken i forhold til hvor sterkt det tilgjengelige signalet er, mens trådløse telefoner sender med samme styrke hele tiden.

Samtidig mener jeg å ha hørt om trådløse telefoner som bruker noe tilsvarende teknologi som mobiler (varier i sendestyrken), men er ikke sikker på dette.

Skal du unngå stråling bør du satse på en fasttelefon med ledning som nevnt tidligere.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Altså...stråling...alt er jo relativt. Lyd og lys er jo også stråling. Stråling fra en telefon synes/eller høres ikke siden frekvensene er utenfor meneskets syns/hørselsevne. Det er bølgelengden på frekvensene som avgjør "gjennomtreningsevnen" til et signal og bølgehøyden som avgjør mengde informasjon (effekt) i et signal.

jeg mener å huske at gamle (billige) trådløse hustelefoner som sendte analoge signaler stråler desidert mest. Digitale signaler som sendes i luften (gsm, dect, wifi, rikstv, osv) er digitale og sendes med diverse modulasjoner for å få mest mulig informasjon inn i hver bølgelengde samtidig som bølgelengden er slik at den skal kunne penetrere husvegger ol. I tillegg er ulike specter i frekvensbandene avsatt til ulike ting slik at forstyrrelser skal unngås.

Nye trådløse hustelefoner vil jeg tro er satt opp med et svakere signal da det ikke er ment at den skal ha signal langt unna hovedenheten.

Correct me if i am wrong!

Lenke til kommentar

Nja... Det er jo frekvensbølger ja?

Nei.

Det er mekaniske sammentrekninger (fortetning/fortynning) av mediumet lyden forplanter seg i. Luft i de fleste tilfeller, men det samme skjer i metall og vann.

"Stråling" i denne sammenhengen omhandler elektromagnetisk stråling; altså magnetiske og elektriske felter som står vinkelrett på hverandre og forplanter seg i "alt", inkl vakuum (lyd må ha et medium for å bevege seg, så derfor er det helt stille i verdensrommet).

edit: Illustrasjon som viser hvordan lyd ville sett ut i et medium bestående av partikler, f.eks luft.

loudspeaker-waveform.gif

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jo, det er stråling, men ikke elektromagnetisk stråling. Se 3 poster over.

Greit, jeg gir meg på den.

https://snl.no/stråling

"[...]Stråling, overføring av masse eller energi med stor hastighet[...]"

(men jeg har aldri hørt lyd bli refert til som stråling i løpet av mine år på universitetet)

Ikke gi deg, du har rett! Lyd er trykkbølger, dvs. ikke stråling :D

Lenke til kommentar

Lydbølge, trykkbølge ja. Det er jo ikke akkurat omtalt som akustisk stråling til vanlig, men som nevnt ovenfor så koker det ned til ubetydelige semantiske detaljer, der man kan bruke det rene definisjonen av stråling til å omhandle trykkbølger eller lydbølger.

Å lage et argument ut av dette er egentlig bare kverulering.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...