Lærling1996 Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Skal kjøpe min første bil. Har hatt lappen i 1 år. Kjørt AUDI a3 1,9tdi -1999 med chip ca 140hk. Bilen har gått 270.000km og deler ryker heletiden. Vil ha ny bil. Helst en bil som holder 2-3 år til. Små ting som må gjøres er ok men vil ha en bil som ikkje må inn å repareres for mye... Sett på audi a4 1.8 t quattro. Og a6. Vil helst ha audi quattro. Max 100.000kr Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 3. april 2016 Del Skrevet 3. april 2016 Kanskje du burde se på noe annet enn eldre VAG maskiner, hvis du vil ha noe som er pålitelig? Selv har jeg kjørt en Passat med 1.8T motoren de siste 5.5åra, vært veldig fornøyd med den - god kjørekomfort, masse plass, greit forbruk. Men det har alltid vært et eller annet med den. Møller har helt håpløse priser på reservedeler. Sørg for å få tak i en OBD2 leser som du har i bilen, samt et par ekstra coiler. Tre ganger har jeg "havarert" med bilen min grunnet defekt coil (kjent problem med 1.8T) - dog veldig lett å bytte selv! Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 3. april 2016 Del Skrevet 3. april 2016 Helst en bil som holder 2-3 år til. Vil helst ha audi quattro. Max 100.000kr Velg 2 av 3. 9 Lenke til kommentar
Lærling1996 Skrevet 4. april 2016 Forfatter Del Skrevet 4. april 2016 Har ikke funnet noe ant som har fristet. Var kun en biilig seat leon. Har funnet flere a6 med lav km . 60-80 tusen bilen som har gått 130-170.000km. Coil er ikkje det verste er greit med små ting. Så lenge ikkje det blir sånn 20.000kr på verkstad etter en måne med kjøring Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Med såpass smale spesifikasjonskrav tror jeg det litt på lykke og fromme, og ganske tilfeldig hvilken bil du kjøper. Lenke til kommentar
OleJohnny15 Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Hva ser du etter i en bil da? Personbil med bensin, 4x4 og greit med hk? Du får jo f.eks Subaru Legacy 07 mod til 100k. Ellers har du jo f.eks Bmw 325/330xi, men det er litt risky i likhet med VAG-produkter fra samme periode... Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Mecedes, BMW, Volvo, A4. A6, Passat, etc etc, er så masse å velge mellom! Lenke til kommentar
Lærling1996 Skrevet 7. april 2016 Forfatter Del Skrevet 7. april 2016 (endret) Funnet en bmw nå. Veldig lav km avstand. Ikkje mye peiling på bmw men skal nå være bra de? Her er den: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=72998036&ov=m Noe erfaring med disse? Endret 7. april 2016 av Lærling1996 1 Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 Coil, LMM, forstilling osv er så normalt at det går som småting og helt innafor. De legger ikke merke til utgiften. Fakta faen. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 9. april 2016 Del Skrevet 9. april 2016 Hadde vert kjekt om du hadde noe mer vi kunne gå etter Har du lust på stasjonsvogn? Sedan? Coupe? Cab? Kassebil? Kombi? Girkasse? Automat eller manuell? Diesel eller bensin. Mye å velge mellom En diesel bil så trenge du ikke å se alt for mye på km standen, en diesel motor er så vidt kjørt inn rundt om 250k km Alltid sjekk at alle service er fulgt! Velger du en med automat gir så bør den kassen ha vert flushet rundt om 150k km Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 9. april 2016 Del Skrevet 9. april 2016 Så du har mye velge mellom, her har jeg noen linker hvor jeg har sortert etter automat og diesel. Passat er jo god bil. http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=69701597 http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=70933298 Volvo er jo en fantastisk kjøremaskin som fort klarer 1million på telleren http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=73087869 http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=73410419 Så har du jo Mercedez og BMW hvor man ikke trenger så mye forklaring på bilene http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=72413592 kun hatt 1 eier og kjørt lite som egentlig er fantastisk, eneste minuset er jo liten motor http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=71693563 http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=72257628 Lenke til kommentar
OleJohnny15 Skrevet 9. april 2016 Del Skrevet 9. april 2016 Passat har endel potensielt dyre feil som f.eks feil på dsg, svinghjul, El. håndbrekk, osv De er også plaget med rust. Har endel kunder med disse bilene som etterhvert har brukt enorme summer på de. BMW 3-serie har jeg hatt flere av selv og det har vært noe påkost, men finner du en velholdt med bensinsekser og manuell har du bra bil. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 9. april 2016 Del Skrevet 9. april 2016 må jo alltids sjekke servicehistorikken på bilene, er servicehefte fulgt og bilen er tatt godt vare på så er egentlig de fleste biler gode! Lenke til kommentar
Lærling1996 Skrevet 10. april 2016 Forfatter Del Skrevet 10. april 2016 (endret) Foretrekker audi / bmw. Men volvo og merce kan også vurderes , men er ikkje så glad i stasjonsvogn av de bilene. Sedan eller stasjonsvogn. Helst manuell girkasse. 4hjulstrekk men kan også være bakhjuls. Minimum 140hk. helst diesel .. Men bensin går greit. Bil som skal holde 3-4 år uten store kostnader. Max 100k kr. Men om den perfekte bilen koster noen lapper mer kan den vurderes.. Endret 10. april 2016 av Lærling1996 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 En diesel bil så trenge du ikke å se alt for mye på km standen, en diesel motor er så vidt kjørt inn rundt om 250k km Alltid sjekk at alle service er fulgt! Velger du en med automat gir så bør den kassen ha vert flushet rundt om 150k km Vel, moderne dieselbiler med 250kkm på telleren har gjerne problemer som koksing, DPF-problemer, dobbeltmassesvinghjul som går i oppløsning, sliten turbo og andre problemer.. En bil med en konvensjonell bensinmotor er det derimot ingen grunn til at skal ha spesielle problemer etter tilsvarende kilometerstand. Service er viktig ja. Oljeskift på automatkasse (fortrinnsvis med flush) bør utføres ca hver 60kkm på de fleste biler. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 Så lenge servicene er fulgt så vil ikke dieselbilene gi deg så mye problemer! Som regel gjøre egr ventil ren osv, på bmw fjerne flirflaps etc Service er alfa omega meine nå eg! BMW og Mercedez kjører jo glatt 500k km og fint opp mot 1 mill! på telleren uten så mye problemer så lenge servicene blir fulgt! Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 Det er vel NOE optimistisk. På finn.no er det 4 BMW'er som har gått over 400k km (ingen over 500k), og 5 MB'er som har gått over 600 med (formodentlig) original motor. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 Så lenge servicene er fulgt så vil ikke dieselbilene gi deg så mye problemer! Som regel gjøre egr ventil ren osv, på bmw fjerne flirflaps etc Service er alfa omega meine nå eg! BMW og Mercedez kjører jo glatt 500k km og fint opp mot 1 mill! på telleren uten så mye problemer så lenge servicene blir fulgt! Jeg foreslår at du først setter deg inn i hva du prater om. Service er forsåvidt viktig, men generell holdning til bilhold er ofte viktigere. Og joda, problemer må man regne med både i form av defekte partikkelfiltre, koksing, turboproblemer og defekte dyser.. Sleng på ei dieselpumpe i tillegg, den kan nemlig også ryke. På biler med dobbeltmassesvinghjul er dette en seriøs ting å ta med i betraktningen (på Passat koster det rundt regnet 20k å bytte det..) Det morsomste er når du får skikkelig fine turboproblemer med runaway som resultat, sånt skjer faktisk. Runaway er et resultat av at turboen er slitt og olje kommer inn i trykkdelen av turboen, motoren drar da på maks mulig turtall (gjerne 6-8000rpm!) helt til den er tom for motorolje og skjærer seg.. Det skjer oftere enn man skulle tro. PS: Mercedes skrives ikke med z. Her kan du se en A4 med runaway: Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 Lurer på hvor lenge et slikt tilfelle kunne ha fortsatt med en svææær olje- og vann-loop koblet til. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 Kan jo diskutere det her til verdens undergang. Kjøp en dyrere bil får du som regel litt mer uforutsigbare utgifter. Dagens nyere biler er stappfulle av styreenheter og moduler som overvåker alt. Ryker noe av det her, så botner det ikke med ti tusen kroner. Alt må programmeres og det må selvfølgelig gjøres på merkeverksted. Kjøper du en eldre bil, så kan du gjøre mye mer selv. Du er ikke avhengig av at alt må programmeres og at om du setter i ei ledpære der hvor det ikke er orginalt så får du varsel om deffekt pære osv. Samtidig, så kjøper du som regel en bil hvor mye er halvveis utslitt og det er ei tikkende bombe før noe ryker og sånn går det. Uansett hvilken bil du kjøper, så bør du ha minst femten tusen til overs om det skjer noe. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå