Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av brukt bil.


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe min første bil. Har hatt lappen i 1 år. Kjørt AUDI a3 1,9tdi -1999 med chip ca 140hk.

Bilen har gått 270.000km og deler ryker heletiden. Vil ha ny bil.

Helst en bil som holder 2-3 år til. Små ting som må gjøres er ok men vil ha en bil som ikkje må inn å repareres for mye...

Sett på audi a4 1.8 t quattro. Og a6.

Vil helst ha audi quattro.

Max 100.000kr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje du burde se på noe annet enn eldre VAG maskiner, hvis du vil ha noe som er pålitelig?:p Selv har jeg kjørt en Passat med 1.8T motoren de siste 5.5åra, vært veldig fornøyd med den - god kjørekomfort, masse plass, greit forbruk. Men det har alltid vært et eller annet med den. Møller har helt håpløse priser på reservedeler. Sørg for å få tak i en OBD2 leser som du har i bilen, samt et par ekstra coiler. Tre ganger har jeg "havarert" med bilen min grunnet defekt coil (kjent problem med 1.8T) - dog veldig lett å bytte selv! 

Lenke til kommentar

Har ikke funnet noe ant som har fristet. Var kun en biilig seat leon.

Har funnet flere a6 med lav km . 60-80 tusen bilen som har gått 130-170.000km.

Coil er ikkje det verste er greit med små ting. Så lenge ikkje det blir sånn 20.000kr på verkstad etter en måne med kjøring

Lenke til kommentar

Hadde vert kjekt om du hadde noe mer vi kunne gå etter :)

Har du lust på stasjonsvogn? Sedan? Coupe? Cab? Kassebil? Kombi?

Girkasse? Automat eller manuell?

Diesel eller bensin.

 

Mye å velge mellom :)

 

 

 

En diesel bil så trenge du ikke å se alt for mye på km standen, en diesel motor er så vidt kjørt inn rundt om 250k km :p

 

Alltid sjekk at alle service er fulgt!

Velger du en med automat gir så bør den kassen ha vert flushet rundt om 150k km :)

Lenke til kommentar

Så du har mye velge mellom, her har jeg noen linker hvor jeg har sortert etter automat og diesel.

 

Passat er jo god bil.

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=69701597

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=70933298

 

Volvo er jo en fantastisk kjøremaskin som fort klarer 1million på telleren

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=73087869

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=73410419

 

Så har du jo Mercedez og BMW hvor man ikke trenger så mye forklaring på bilene

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=72413592 kun hatt 1 eier og kjørt lite som egentlig er fantastisk, eneste minuset er jo liten motor

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=71693563

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=72257628

Lenke til kommentar

Passat har endel potensielt dyre feil som f.eks feil på dsg, svinghjul, El. håndbrekk, osv

De er også plaget med rust.

 

Har endel kunder med disse bilene som etterhvert har brukt enorme summer på de.

 

BMW 3-serie har jeg hatt flere av selv og det har vært noe påkost, men finner du en velholdt med bensinsekser og manuell har du bra bil.

Lenke til kommentar

Foretrekker audi / bmw.

Men volvo og merce kan også vurderes , men er ikkje så glad i stasjonsvogn av de bilene.

Sedan eller stasjonsvogn.

Helst manuell girkasse.

4hjulstrekk men kan også være bakhjuls.

Minimum 140hk.

helst diesel .. Men bensin går greit.

Bil som skal holde 3-4 år uten store kostnader.

Max 100k kr. Men om den perfekte bilen koster noen lapper mer kan den vurderes..

Endret av Lærling1996
Lenke til kommentar

En diesel bil så trenge du ikke å se alt for mye på km standen, en diesel motor er så vidt kjørt inn rundt om 250k km :p

 

Alltid sjekk at alle service er fulgt!

Velger du en med automat gir så bør den kassen ha vert flushet rundt om 150k km :)

Vel, moderne dieselbiler med 250kkm på telleren har gjerne problemer som koksing, DPF-problemer, dobbeltmassesvinghjul som går i oppløsning, sliten turbo og andre problemer..

En bil med en konvensjonell bensinmotor er det derimot ingen grunn til at skal ha spesielle problemer etter tilsvarende kilometerstand.

 

Service er viktig ja.

 

Oljeskift på automatkasse (fortrinnsvis med flush) bør utføres ca hver 60kkm på de fleste biler.

Lenke til kommentar

Så lenge servicene er fulgt så vil ikke dieselbilene gi deg så mye problemer!

Som regel gjøre egr ventil ren osv, på bmw fjerne flirflaps etc :)

 

Service er alfa omega meine nå eg!

BMW og Mercedez kjører jo glatt 500k km og fint opp mot 1 mill! på telleren uten så mye problemer så lenge servicene blir fulgt!

Lenke til kommentar

Så lenge servicene er fulgt så vil ikke dieselbilene gi deg så mye problemer!

Som regel gjøre egr ventil ren osv, på bmw fjerne flirflaps etc :)

 

Service er alfa omega meine nå eg!

BMW og Mercedez kjører jo glatt 500k km og fint opp mot 1 mill! på telleren uten så mye problemer så lenge servicene blir fulgt!

Jeg foreslår at du først setter deg inn i hva du prater om.

 

Service er forsåvidt viktig, men generell holdning til bilhold er ofte viktigere.

 

Og joda, problemer må man regne med både i form av defekte partikkelfiltre, koksing, turboproblemer og defekte dyser..

Sleng på ei dieselpumpe i tillegg, den kan nemlig også ryke.

 

På biler med dobbeltmassesvinghjul er dette en seriøs ting å ta med i betraktningen (på Passat koster det rundt regnet 20k å bytte det..)

 

Det morsomste er når du får skikkelig fine turboproblemer med runaway som resultat, sånt skjer faktisk.

Runaway er et resultat av at turboen er slitt og olje kommer inn i trykkdelen av turboen, motoren drar da på maks mulig turtall (gjerne 6-8000rpm!) helt til den er tom for motorolje og skjærer seg.. Det skjer oftere enn man skulle tro.

 

PS: Mercedes skrives ikke med z.

 

Her kan du se en A4 med runaway:

Lenke til kommentar

Kan jo diskutere det her til verdens undergang. Kjøp en dyrere bil får du som regel litt mer uforutsigbare utgifter. 

Dagens nyere biler er stappfulle av styreenheter og moduler som overvåker alt. Ryker noe av det her, så botner det ikke med ti tusen kroner. Alt må programmeres og det må selvfølgelig gjøres på merkeverksted. 

 

Kjøper du en eldre bil, så kan du gjøre mye mer selv. Du er ikke avhengig av at alt må programmeres og at om du setter i ei ledpære der hvor det ikke er orginalt så får du varsel om deffekt pære osv. Samtidig, så kjøper du som regel en bil hvor mye er halvveis utslitt og det er ei tikkende bombe før noe ryker og sånn går det. 

 

Uansett hvilken bil du kjøper, så bør du ha minst femten tusen til overs om det skjer noe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...