rtoevik Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 (endret) Hei godtfolk.Kom i diskusjon med en av mine kollegaer om hvordan en bensintrykksregulator virker på en injection motor. Jeg mener en injection motor skal ha konstant trykk. Trykkregulatoren er jo ganske enkelt en fjærbelastet ventil som er preloadet til det trykket motoren/dysene skal ha. Når motoren går på tomgang strømmer det mye bensin gjennom ventilen og tilbake til tanken, når turtallet øker bruker motoren mer bensin og trykkventilen vil stenge tilsvarende for å opprettholde trykket.Det er også en vacuum line som går til trykkregulatoren som hjelper til med å holde trykket slik det skal være. Min kollega mener at vacuum linen fører til at bensintrykket blir høyere etterhvert som turtallet stiger. Altså at det blir mindre vacuum i vacuumslangen etterhvert som turtallet stiger slik at bensintrykket stiger. (dette høres jo forsåvidt logisk ut så lenge vacuumslangen er etter throttlespjeldet.) Hva er korrekt? fant en film på youtube som beskriver dette godt men er fortsatt usikker på om trykket skal variere med turtall/belastning.https://www.youtube.com/watch?v=Kub3q1-YNZA Endret 2. april 2016 av rtoevik Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Bensintrykksregulatoren har én eneste funksjon: Den skal holde forholdet mellom manifoldtrykk og bensintrykk konstant.Dette vil i praksis si at om bensintrykket skal være 3bar ved fullgass (0bar manifoldtrykk/1bar absolutt manifoldtrykk) og man reduserer gasspådraget slik at trykket i innsugsmanifolden er -0,5bar (0,5bar absolutt trykk) vil bensintrykket reduseres til 2,5bar. Differansen mellom bensintrykk og lufttrykk i innsugsmanifolden er da fremdeles 3bar. Innsprøytningsdysene leverer da samme mengde drivstoff til en hver tid, kun regulert av åpningstid. Har motoren turbo, vil bensintrykket stige når trykket i manifolden stiger fordi turboen lader. Lader du 1bar lufttrykk i manifolden vil da bensintrykket stige til 4bar - Igjen 3bar differanse mellom bensintrykk og lufttrykk. 1 Lenke til kommentar
rtoevik Skrevet 4. april 2016 Forfatter Del Skrevet 4. april 2016 Det var et greit svar som gir mening Leo_! Hvis man velger å kjøpe en uorginal trykkregulator, så vil vel ikke det påvirke performance så lenge den er beregnet for same trykket? Hvordan blir det dersom man kjøper en bensinpumpe som er beregnet for høyere ytelse og har større flow? Vil trykkregulatoren uansett regulere trykket tildet korrekte? Grunnen til at jeg spør er at min M30B34 motor har problemer med bensintilførsel. Jeg tenkte derfor å kjøpe uorginal pumpe, filter og trykkregulator for å spare noen kroner. Orgianl BMW bensinpumpe koster jo skjorta!! Motoren er forsåvidt orginal sugemotor uten noen modifikasjoner. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Ofte vil uoriginale deler fungere helt greit. Du bør kontrollere bensintrykket og ev. vurdere en justerbar regulator og kanskje montere et manometer. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Enkelt forklart fungerer en bensintrykkregulator på den måten at jo mindre vakum motoren gir jo høyere blir bensintrykket. Mest vakum på tomgang og det synker ettersom turtallet øker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå