Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

kjøpt leilighet, faktisk areal avviker fra prospektet med over 10%

Anbefalte innlegg

at når en tar mål selv så blir det ugyldig..

Min leilighet er 200 m2   (nei den er ikke det)

Nei, det blir det ikke. Som vanlig så aner du ingenting om hva du snakker om. Vennligst slutt med dette tullet.

Selvsagt vet jeg hva jeg snakker om

Ville aldri stolt på noen som måler sin egen leilighet, og tviler på at noen andre vil gjøre det heller, med mindre den blir kontrollert av en uavhengig part

Det hjelper ikke on han er fagmenn og lever av å ta mål av husrom så lenge han tar mål av egen leilighet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har målt etter alle kunstens regler, og selvfølgelig satt meg inn i hvordan dette gjøres. Jeg brukte et 5m målebånd, og måtte gjøre en god del trekant-regning pga skjeve vegger. Hadde jeg tenkt meg om kunne jeg jo lånt med meg lasermåler fra jobben og spart mye tid og krefter! Men uansett, jeg har lest meg opp på hvordan man måler riktig. Målingene mine er nøyaktige på +- 1cm, og alt er korrekt utregnet.

Det eneste stedet det er rom for tvil er den gamle matboden på kjøkkenet. På gamle tegninger er den definert som "kott" (jeg gikk nettopp igjennom styrets dokumentasjon for å lete etter bevis på at selger farer med løyn), mens i taksten vedlagt prospektet er den definert som P-areal, hvilket jeg mener er feil. Det er snakk om 1,2 kvadratmeter, som i følge reglene skal være definert som S-areal.

Juridisk sett holder det nok ikke å måle selv. Målene mine må verifiseres av en uavhengig takstmann. MEN, målene mine er riktige, og resultatet bekrefter at det er et betydelig avvik mellom hva jeg har betalt for og hva jeg har fått, og dermed at jeg har en sak.

Anonymous poster hash: e42b3...e51
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg dro et par forhastede slutninger i starten her. Jeg var ute og reiste når jeg oppdaget dette avviket, og opprettet denne tråden. Det var først i dag at jeg fikk sett over prospektet. Der fremgår det at antall kvadratmeter i leiligheten er tatt fra takstpapirene, og ikke bare noe hun har funnet på. Men jeg lurer på om hun kan ha sagt et tall til takstmannen, og at han har trodd henne og ført det opp direkte uten å sjekke. I taksten følger det en plan-tegning med en del mål. Så han har tydelig vis målt. Litt. Problemet her er at takstmannen ikke har giddet å bry seg med alle kriker og kroker. Dette er en krevende leilighet å måle opp, med få rette linjer hverken i rommene eller ut mot naboene. Det er helt tydelig at takstmannen ikke har tatt alle målene han trengte, og heller gjort et overslag, og bommet. Eller skrevet ned det tallet huseier sa. Ikke vet jeg....

MEN, i borettslagets papirer står det at min leilighet har en grunnflate på 63kvadrat. Dette stemmer bra med mine mål. I følge min selvangivelse har den P-areal på 57kvm: kun et lite avvik (3%) i forhold til hva jeg har målt.

Når hun fikk en ny takst som sa at leiligheten plutselig var 9kvm (13,6%) større enn hva hun hadde kjøpt, så burde vel det ha skapt en form for reaksjon, men om selger er pliktig til å påpeke det i en situasjon som dette, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Du bør ikke henge deg opp I tallene fra selvangivelsen.  For noen år siden ble det gjort en omlegging I ligningstakst for boliger og alle måtte kjøre oppmåling, enten vha fagfolk eller måle selv. Mange målte selv og siden antall kvadrat skulle legges til grunn for eventuell formuebeskatning så valgte vel mange å rapportere inn noen få kvadrat for lite :)

Er du sikker på at det er takstmannens rapport av areal som er angitt I prospekt? Som nevnt, det er vanlig at megler henter disse opplysningene fra borettslaget og de burde jo ha god kontroll på arealet I hver leilighet.

Lenke til kommentar

Det kan stemme at tallet innrapportert til myndighetene er for lavt ja. 2kvm for lavt vil jeg påstå ;)

Styret sier at leiligheten er på 63 kvadrat. Det er det tallet som er brukt som nøkkel til å avgjøre andel av felleskostnader og sånt. Men de vet ikke om dette er bruttoareal, bruksareal eller p-rom...

Lenke til kommentar

Kan det være at nokon har rota med definisjonane?

Har du prøvd å regne areal på andre måtar for å eventuelt finne ut kva som er gjort feil i måla som er oppigtt i prospektet?

Kan det være at det er tatt utgangspunkt i f.eks utvendige mål slik at arealet av både ytter- og innerveggar har blitt rekna bruksareal/p-rom?

Uansett. Å vinne fram med at arealet avviker kan nok bli vanskelig. Motparten kjem heilt sikkert til å argumentere med at du kjøpte boligen basert på kva du såg når du var på visninga, og ikkje basert på kvadratmetertallet som stod oppgitt i prospektet.

For at du skal vinne fram så må du vise til at denne mangel ved boligen hadde innvirkning på kjøpsavtalen.

Når eg søker på nettet så finner eg referanser til at sjølv om rettspraksisen er utydig så ser den ut til å ligge mellom 10 og 25 prosent i avvik. Din leiligheit ligger med andre ord heilt i det nedre skiktet for kva som kan bli ansett som ein mangel ved leiligheita.

Det at du har brukt så lang tid å finne ut at leiligheita er mindre enn kva som er oppgitt taler nok mot at avviket er så stort at det har hatt innvirkning på avtalen.

Mitt råd er derfor at du legger fokuset på saka angåande fuktskada. Her har du funnet bevis på at selgaren har vist om skaden før salget så her vil du stå langt sterkare, men også her kan du nok være litt vell seint ute.

Dersom du vinner fram med denne saka så kan du kanskje også legge til dette med arealavviket, om ikkje anna kan det kanskje gjere at retten er enig i at selgaren har opptred uærleg.

Lenke til kommentar

Uansett. Å vinne fram med at arealet avviker kan nok bli vanskelig. Motparten kjem heilt sikkert til å argumentere med at du kjøpte boligen basert på kva du såg når du var på visninga, og ikkje basert på kvadratmetertallet som stod oppgitt i prospektet.

For at du skal vinne fram så må du vise til at denne mangel ved boligen hadde innvirkning på kjøpsavtalen.

Når eg søker på nettet så finner eg referanser til at sjølv om rettspraksisen er utydig så ser den ut til å ligge mellom 10 og 25 prosent i avvik. Din leiligheit ligger med andre ord heilt i det nedre skiktet for kva som kan bli ansett som ein mangel ved leiligheita.

Da har du ikke søkt de rette stedene. Jeg kan anbefale "Innendørs arealsvikt" i Lov og Rett 2005 s. 473. Den er fagfellevurdert, og meget grundig. Høyesterett har sagt en del om dette, blant annet i rt. 2003 s. 612 hvor de kom med en del prinsipielle vurderinger. 8,9% innendørs arealavvik var "klart" en mangel. TS' leilighet er dermed i det øvre sjiktet av hva som utgjør en mangel, ikke det nedre. Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...