Redaksjonen. Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Langt tryggere enn helikoptre, mener Skunk Works.Vil frakte folk offshore med luftskip Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Ja, jeg vet at hydrogen er bittelitt mer brannfarlig enn helium som ikke brenner. 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Hvorfor ikke elektrisk drift, for å gjøre dette enda mer miljøvennlig? Eventuelt hydrogen-elektrisk, hvis man har rekkeviddeangst. 2 Lenke til kommentar
Lars Holm Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Problemet er jo at disse luftskipene vil være avhengig av enorme mengder helium som løftegass, og dessverre er det svært begrensede mengder med helium tilgjengelig på Jorden, og dersom disse luftskipene skal bli mye brukt, så vil det skru prisen på helium så høyt at det hele er urealistisk. Men, dersom de igjen våger å ta i bruk hydrogen, så vil det bli noe annet. Da vil løftegass bli rimelig, og enkelt å fremstille. Men våger de å ta i bruk hydrogen som løftegass? 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Helium er jo blitt rådyrt i det siste har jeg hørt........ Lenke til kommentar
Lars Holm Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Helium er jo blitt rådyrt i det siste har jeg hørt........ Skal disse luftskipene bli realisert, må de nok ta i bruk hydrogen som løftegass,, og det kan bli litt skummelt kanskje? Eller, kan jo hende de vil forsøke likevel, for dersom hydrogengassen holdes i ballonger som igjen ligger inne i ballonger fylt med nitrogen, så vil hydrogenet være nøytralisert på den måten at ingenting vil kunne antenne det, eller hva? Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Hvor mange dager i året er det vindstille nok til at denne sneglen klarer å beveg seg fremover i forhold til bakken?? Som pensjonert flyger var det første jeg tenkte på om noen hadde tenkt på om dette var noe å tanke på. For det er det første noen burde ha tenkt på. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Helium er jo blitt rådyrt i det siste har jeg hørt........ Skal disse luftskipene bli realisert, må de nok ta i bruk hydrogen som løftegass,, og det kan bli litt skummelt kanskje? Eller, kan jo hende de vil forsøke likevel, for dersom hydrogengassen holdes i ballonger som igjen ligger inne i ballonger fylt med nitrogen, så vil hydrogenet være nøytralisert på den måten at ingenting vil kunne antenne det, eller hva? hahahah! La meg illustrere: + = 5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Akkurat , not a snowballs chance in hell dette ville funket :/ Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Kunne det vært mulig å bruke samme prinsipp som i varmluftballonger, nemlig å varme opp lufta i luftskipet for å skape oppdrift? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Kunne det vært mulig å bruke samme prinsipp som i varmluftballonger, nemlig å varme opp lufta i luftskipet for å skape oppdrift? Hvis du har NOK varmluft så. Om du skal ut til nordsjøen så trenger du fremdrift med mindre du har tenkt å bruke 3 uker i transit. Fremdrift krever motor. Og energilager. I tillegg skal man ha passajerer, helst 16 stk + mannskap. Så nå er vi oppe i flere tonn ballast, mens typiske luftballonger har noen hundre kilo. Da er ballongen vår så stor at å overkomme luftmotstanden krever enda større motor, enda mer medbragt energi og vi må øke størrelsen på ballongen enda mer. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 100 meter basket for å komme ned? neitakk... Lenke til kommentar
Itholia Skrevet 3. april 2016 Del Skrevet 3. april 2016 Ja, jeg vet at hydrogen er bittelitt mer brannfarlig enn helium som ikke brenner. Hindenburgulykka skyldtes værforhold kombinert med pilotfeil. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 3. april 2016 Del Skrevet 3. april 2016 100 meter basket for å komme ned? neitakk... Basket du liksom. Fallskjerm! Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Problemet er jo at disse luftskipene vil være avhengig av enorme mengder helium som løftegass, og dessverre er det svært begrensede mengder med helium tilgjengelig på Jorden, Enormt og svært begrenset er to heller tvilsomme begreper som sier ikke noe. Enormt i forhold til hva, svært begrenset i forhold til hva? Faktum er at i forhold til den svært begrensede mengden som benyttes i ett slikt luftskip er jordens beholdning av helium enorm. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Brukes ikke helium i bursdagsballonger? Hva med å erstatte med hydrogen i disse ballongene og heller bruke heliumet i luftskipene? Kongeide! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Ja, jeg vet at hydrogen er bittelitt mer brannfarlig enn helium som ikke brenner. Du klarte å google frem et bilde av Hindenburg - så flink du er, klapp, men totalt irrelevant Hvorfor ikke elektrisk drift, for å gjøre dette enda mer miljøvennlig? Eventuelt hydrogen-elektrisk, hvis man har rekkeviddeangst. Kanskje fordi dette blir et bakkefast fartøy om batteriene skal ha meningsfylt stor kapasitet Hydrogendrevet kan jo være aktuelt med hydrogen som løftegass, men jeg ser ikke helt poenget med å blande inn elektrisk. Kanskje elektriske styremotorer, drevet av hovedmotoren (forbrenningsmotor basert på hydrogen og luft)? Kunne det vært mulig å bruke samme prinsipp som i varmluftballonger, nemlig å varme opp lufta i luftskipet for å skape oppdrift? Det høres ut som en god idé. I hvert fall om de klarer å begrense varmetapet effektivt. For eksempel med mange lag med folie og relativt lav temperaturdifferanse (svært store skip). Alternativt i kombinasjon med helium, eller hydrogen hvis det kan deles inn i mange celler og lagene kan hemme brannspredning. 100 meter basket for å komme ned? neitakk...Basket du liksom. Fallskjerm! Heis Brukes ikke helium i bursdagsballonger? Hva med å erstatte med hydrogen i disse ballongene og heller bruke heliumet i luftskipene? Kongeide! Tja. Idrettslag som selger ballonger på 17. mai vil nok ikke bli særlig begeistret for krav om kompetanse til å håndtere den brannfarlige gassen. Brannvesnet og DSB blir nok ikke begeistret for å la hvemsomhelst håndtere hydrogenflasker i store folkemengder etc. Gasselverandørene blir vel heller ikke begeistret for å miste deler av omsetningen. Men pøbel-storebrødre blir sikkert overbegeistret over å kunne drive lighter-eksperimenter med småsøskens ballonger. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 (endret) Helium er jo blitt rådyrt i det siste har jeg hørt........ Hva er konsekvensene ved fusjon (spleising) eller fisjon (splitting) av hydrogen evt. et større atom? Gir begge metoder radioaktive isotoper, eller går det an å bruke kjernereaksjon som verktøy til å framstille helium som ikke er radioaktivt? Evt. kan de forsøke å gjøre fangst av helium (alfapartikler) fra solvinden? Endret 4. april 2016 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå