Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Når har man lov til å kaste eksens ting når hun aldri henter de?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rent prinsipielt sett har man aldri lov til å kaste, gi bort, eller destruere noen andres ting. Det er straffbart og kan medføre erstatningsansvar.

Det finnes en unntaksregel for husleieforhold som bygger på det alminnelige kontraktsrettslige prinsippet om abandonering/dereliksjon. Dereliksjon vil si at man gir opp hele eller deler av eiendomsretten til fordel for noen andre. Denne regelen er imidlertid gitt pga. utleiers særlige behov i en utleiesituasjon, og man bør være forsiktig med å bruke denne analogisk på andre områder.

Rettslig sett vil aldri ren passivitet utløse dereliksjon hvis det er snakk om verdier av noen størrelse, slik det er her. Når hun motsetter seg erklæringer om at du vil overta rådigheten over eiendelene kan man heller ikke snakke om hverken passivitet eller konkludent atferd.

Den mest nærliggende løsningen her er å ty til namsmyndighetene. Etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 (3) (e) kan man, hvis det er "åpenbart" at saksøkte ikke har rett til å besitte eiendommen, kreve at namsmyndighetene kaster vedkommendes ting.

Sak for namsmyndighetene innledes ved at du skriver skriftlig varsel (på papir) som du sender henne, jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 4-18.

"Jeg viser til pågående korrespondanse hvor jeg har krevd at du henter tingene dine som du urettmessig benytter min leilighet for å oppbevare.

Dersom tingene ikke er hentet innen 14 dager fra dette brevets dato vil jeg be domstolene om å selge eller kaste tingene, jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 (3) (e) jf. § 13-11."

Dersom hun ikke svarer på brevet kan du begjære namsmyndighetene om nettopp å selge eller kaste tingene. En slik begjæring koster ca. 2200 kr, og kan kreves dekket av eksen din når hun taper saken.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg leste også opp på dette ifb eksen.

Jeg fant også ut at du kan kreve leie for oppbevaring.

Jeg flyttet alle hennes ting ut i et skur jeg hadde ute på eiendommen og sendte et brev om at tinga nå sto der og at hun kunne hente dem når hun måtte ønske med kode t hengelås. Jeg skrev også at jeg fra denne dato kom til å kreve leie på kravet som ville bli overlevert namsmann.

Jeg sendte sms med samme info.

Hun sto ute i regnet og tømte skuret neste dag :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...