Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Når har man lov til å kaste eksens ting når hun aldri henter de?

Anbefalte innlegg

Etter et brudd i mai 2014 har eksen hatt en mengde greier stuet på loftet som hun aldri henter. Det er hovedsaklig klær, stuet i et titalls store bokser.

Jeg har mast på henne i snart tre år nå, men hun gidder aldri å hente det. Hun har fremdeles nøkkel her og har anledning til å hente sakene sine når som helst.

Om noen måneder skal jeg selge leiligheten, og da må selvsagt tingene ut. Jeg har lyst til å kjøre alt på dynga, men har jeg lov til dette?

Anonymous poster hash: b9e3a...cec
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Si ifra til henne at om hun ikke snart henter tingene så må du kjøre dem på dynga. Send det på tekstmelding OG ring henne slik at du er sikker på at hun får beskjeden. Henter hun ikke det så er det jo bare å kaste det. Er ikke du som skal levere det tilbake til henne, men hun som skal hente det, så... 

Lenke til kommentar

Jeg har selvsagt konfrontert henne mange ganger. Svært mange ganger, og "truet" med å kjøre de på dyngen om hun ikke henter de innen 14 dager. Da truet hun med å politianmelde meg.

Til nå har tingene fått ligge i fred, men det begynner å nærme seg at begeret mitt er fullt.

Så, hvilke lover gjelder her?

Vil ikke bli erstatningspliktig for klær hun ikke bryr seg om men kommer til å verdsette til flere titalls tusen kroner i en eventuell erstatningssak.

Lenke til kommentar

Aldri at du kan erklæres erstatningspliktig når hennes klær har vært hos deg i over 2 år. Og du har til og med gitt henne beskjed så mange ganger om å hente de, da er det i hvert fall hennes ansvar. Det er ditt bolig, hvorfor skal hennes ting bevares hos deg? Det er som om hun bruker huset ditt som sitt lager. Kast ut alt, og be henne politianmelde deg hvis du føler for det. Politiet har ikke tid til sånt tull, og i hvert fall ikke hvis hun er så skyldig som det hun er nå. 

Lenke til kommentar

Aldri at du kan erklæres erstatningspliktig når hennes klær har vært hos deg i over 2 år. Og du har til og med gitt henne beskjed så mange ganger om å hente de, da er det i hvert fall hennes ansvar. Det er ditt bolig, hvorfor skal hennes ting bevares hos deg? Det er som om hun bruker huset ditt som sitt lager. Kast ut alt, og be henne politianmelde deg hvis du føler for det. Politiet har ikke tid til sånt tull, og i hvert fall ikke hvis hun er så skyldig som det hun er nå. 

Jeg er jo enig i logikken din, men jeg vil ha noe fra lovdata - ikke fra et forummedlems personlige synsearkiv :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Etter et brudd i mai 2014 har eksen hatt en mengde greier stuet på loftet som hun aldri henter. Det er hovedsaklig klær, stuet i et titalls store bokser.

Jeg har mast på henne i snart tre år nå, men hun gidder aldri å hente det. Hun har fremdeles nøkkel her og har anledning til å hente sakene sine når som helst.

Om noen måneder skal jeg selge leiligheten, og da må selvsagt tingene ut. Jeg har lyst til å kjøre alt på dynga, men har jeg lov til dette?

Klart du har lov til det. Men gi det heller til Hjelp oss å Hjelpe eller noe lignende isteden for å kaste det.

Lenke til kommentar

Klart du har lov til det. Men gi det heller til Hjelp oss å Hjelpe eller noe lignende isteden for å kaste det.

God ide. Frelsesarmeen har jo noen greier like oppe i gaten

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er jo enig i logikken din, men jeg vil ha noe fra lovdata - ikke fra et forummedlems personlige synsearkiv :)

Tviler på at hun saksøker deg for noen esker med personlige eiendeler.   :)

Hvis vi det hadde vært i USA er det mulig du hadde havnet på TV med Judge Judy.  :grin:

Endret av Tine
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husleieloven, kapittel 10. Tilbakelevering av husrommet ved leieforholdets opphør

§ 10-4.Etterlatt løsøre

Finnes det i husrommet etterlatt løsøre som må antas å tilhøre leieren eller noen i leierens husstand, skal utleieren for leierens regning ta hånd om dette. Rent skrot kan likevel kastes umiddelbart. Medfører omsorgsplikten arbeid, kan utleieren kreve en rimelig godtgjørelse for dette.

Utleieren skal så vidt mulig skriftlig oppfordre leieren til å hente løsøret. Utleieren kan holde løsøret tilbake inntil kostnadene med oppbevaringen dekkes eller betryggende sikkerhet stilles.

Utleieren kan selge løsøret for leierens regning dersom kostnadene eller ulempene med oppbevaringen blir urimelige, eller dersom leieren venter urimelig lenge med å betale kostnadene eller med å overta løsøret. Er det grunn til å tro at salgssummen ikke vil dekke salgskostnadene, kan utleieren i stedet rå over tingen på annen hensiktsmessig måte.

Skriv et brev (eller epost om du vet at hun får den) om at du kommer til å kaste dem hvis hun ikke henter dem innen dd.dd (2 uker). Og at dette har du lov til fordi situasjonen er nær tilsvarende det som reguleres av husleieloven §10-4, og den gir deg tillatelse til å selge tingen, eller rå over den på annen hensiktsmåte (for deg: kasting) dersom tingen ikke kan selges.

Lenke til kommentar

Greit nok, men tror at du også bør tenke litt logisk, for alt annet gir ikke mening. 

Lenke til kommentar

Et halvår etter at hun flyttet ut er tingene hennes blitt dine. Mest sannsynlig, slik jeg tolker loven.

Hvilken lov? 

Skriv et brev (eller epost om du vet at hun får den) om at du kommer til å kaste dem hvis hun ikke henter dem innen dd.dd (2 uker). Og at dette har du lov til fordi situasjonen er nær tilsvarende det som reguleres av husleieloven §10-4, og den gir deg tillatelse til å selge tingen, eller rå over den på annen hensiktsmåte (for deg: kasting) dersom tingen ikke kan selges.

Problemet er at husleieloven mest sannsynlig ikke kommer til anvendelse på forholdet. De fleste samboerforhold er ikke underlagt husleieloven. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vil tro at selv Norges Offentlige Vektertjeneste kommer til å si at etter to år med trusler om kasting, så har eksen til trådstarter sagt fra seg eierskapet til gjenstandene.

Kast/gi bort med god samvittighet, hun har fått nok sjanser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at husleieloven mest sannsynlig ikke kommer til anvendelse på forholdet. De fleste samboerforhold er ikke underlagt husleieloven.

Jeg ventet på at du skulle komme og svare, men det gjorde du ikke, så da svarte jeg feil for at du skulle komme å korrigere det med riktig svar. ;)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ventet på at du skulle komme og svare, men det gjorde du ikke, så da svarte jeg feil for at du skulle komme å korrigere det med riktig svar. ;)

Hehe, jeg har vært borte i dag. 

Problemet mitt er at det rettslige grunnlaget her er ganske ullent, og jeg klarer ikke finne noe særlig teori om det. Det er jo relativt nærliggende å anvende husleielovens regel i mangel av noe annet, siden det ikke er noen særlig forskjell på denne siden av et ordinært husleieforhold og et samboerforhold. Husleielovens regel er jo bare en presisering av alminnelige lojalitetsforpliktelser, mer eller mindre. Det gikk derfor litt kjapt i svingene når jeg svarte deg, og jeg tror nok man kan støtte seg fint på § 4-10 selv om det strengt tatt ikke er et husleieforhold. 

Lenke til kommentar

Hva med å varsle at eiendelene blir satt på utsiden om en rimelig tid, og hvis du hun da etter en stund ikke har hentet sakene må man jo kunne gå utifra at hun ikke ønsker å ha de?

Evt. sett alt dritet igjen på hennes bopel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...